đĄ Optimist's Edge: Nu kommer det stora lyftet för elflyget
Om vi tar klimatfrÄgan pÄ allvar sÄ Àr det hög tid att satsa pÄ transporter med lÀgre klimatavtryck. Vincent Roose förklarar hur elflygen kommer kunna ta över helt.
Dela artikeln
Sammanfattning
đVad folk tror
Folk verkar vara ganska omedvetna om elflygets möjligheter. I vĂ„r undersökning svarar hĂ€lften âvet ejâ pĂ„ frĂ„gan om nĂ€r kommersiella elflygplan blir verklighet. Och de som hört talas om elflyg ser det frĂ€mst som en lösning pĂ„ medellĂ„ng eller lĂ„ng sikt. Det Ă€r hĂ€r de blir vilseledda.
đHĂ€r Ă€r fakta
Faktum Àr att elplan kommer snart bli en allt vanligare syn. Det finns flera skÀl till att de kommer kunna bli ett riktigt hÄllbart transportalternativ ocksÄ. Bland annat kommer de att ha ett betydligt lÀgre koldioxidavtryck Àn andra typer av flyg. Batterierna, som idag fortfarande inte Àr lika effektiva, kommer falla i pris medan bensinpriset nÄr oöverkomliga toppnoteringar, vilket gör att elflygets infrastruktur blir billigare och krÀver mindre underhÄll.
Med den mycket höga efterfrÄgan pÄ kortdistansflyg har mÄnga företag nu valt att utveckla elektriska flygplan.
đĄThe Optimist's Edge
Batterierna kommer att förbÀttras, vad gÀller vikt, effektivitet och pris. Och möjligheten att flyga med elflyg kommer att göra det möjligt att fortsÀtta resa, med ett mindre fotavtryck pÄ miljön.
Detta gröna sÀtt att förflytta sig kommer göra det möjligt att bedriva ekonomisk verksamhet, och myriader av elproduktionsmetoder kommer bibehÄlla ett reducerat pris pÄ den energi som behövs.
đSĂ„ fĂ„r du Optimistâs Edge
För att fÄ fördelen Àr det viktigt att först ta itu med kunskapsbristen som finns.
Den hÀr artikeln ger dig grunderna, men du behöver sÄklart lÀsa vidare och informera dig mer on de tekniska aspekterna. Och dela och prata om vad du har lÀrt dig med andra.
Utveckling och forskning inom elflyg behöver mer stöd. Den som inte har ekonomiska resurser kan gÄ med i projekt som anstÀlld. Den som har rÄd att investera kan ocksÄ vÀlja att ge mer finansiering till befintliga strukturer.
đVad folk tror
PÄ frÄgan om möjligheten att flyga ombord pÄ ett elektriskt flygplan Àr den slÄende verkligheten att folk inte har en aning. Och detta Àr pÄ sÀtt och vis förstÄeligt.
Hittills har eldrivna flygplan frÀmst flugit för obemannade och militÀra ÀndamÄl. Eller sÄ betraktades de som Àventyrares excentriska projekt, som Solar Impulse 2. Men idén om kommersiell anvÀndning för elektriska flygplan har bara vÀckt intresse nyligen.
De som reflekterat över tidpunkten för introduktion av elflyg ser 2030 som en vÀndpunkt. Det Àr en rimlig horisont, som till och med stöds av företag som Boeing. Men denna verklighet kan intrÀffa tidigare Àn vad förnuftet sÀger.
đHĂ€r Ă€r fakta
Intressant nog Àr elflygen inte direkt ett nytt koncept. I sjÀlva verket kan vi spÄra de första försöken att lansera elektriskt drivna flygplan sÄ tidigt som flygets ursprung under slutet av 1800-talet.
Flygets koldioxidavtryck har ökat enormt och stÄr nu för 2,5 procent till 5 procent av de globala utslÀppen. Precis som mÄnga andra verksamhetssektorer kan och mÄste detta minskas, och elektriska flygplan kan komma som en intressant lösning.
LÀnder som Frankrike har beslutat att förbjuda flyg nÀr ett tÄgalternativ tar mindre Àn tvÄ och en halv timme. Och faktiskt, tÄg Àr ibland ett lovande alternativ. Det finns dock en mycket stor efterfrÄgan pÄ korta flygresor och jÀrnvÀgar Àr inte alltid den mest passande lösningen för regionala resor. Att ersÀtta vanliga plan med mindre skadliga plan bör dÀrför Ätminstone minska flygbolagens fotavtryck.
Leeham News and Analysis publicerade utsikterna för elektriska flygplan och kom fram till tvÄ svaga omrÄden för elektriska flygplan:
För det första: den tunga vikten och det höga priset pÄ batterierna.
För det andra den ganska höga energiförbrukningen hos batterierna.
Det Àr alltjÀmt sÄ att elektriska flygplan fortfarande förlorar kampen mot andra transportmedel pÄ dessa tvÄ nyckelpunkter.
Med detta sagt, sÄ vinner de dock pÄ andra omrÄden. Koldioxidavtrycket som nÀmnts Àr ett sÄdant omrÄde. Men detta Àr inte allt. Liksom för elbilarna sÄ sjunker kostnaderna för batterier samtidigt som deras effektivitet förbÀttras. Samtidigt har bensinpriset ökat markant och kommer att fortsÀtta att öka.
Dessutom krÀver inte elektriska plan byggande av en ny infrastruktur. Enbart en anpassning av nuvarande flygplatser skulle vara tillrÀcklig. I den meningen Àr elektriska plan mer praktiska Àn Hyperloop eller andra alternativ.
NÀr vi talar med Anders Forslund, grundare och VD för Heart Aerospace, insisterar han pÄ en aspekt. Driftskostnaderna Àr uppskattningsvis mycket billigare. Forslund Àr övertygad om att "de lÀgre driftskostnaderna kommer att göra [ett] 19-sitsig elektriskt flygplan konkurrenskraftigt till 70-sitsiga turbopropflygplan."
Och ett ökande antal aktörer engagerar sig i denna riktning. Stora företag, som Rolls-Royce och Airbus, offentliga organisationer som NASA, liksom smÄ nystartade företag som Heart Aerospace, berÀttar historien om en framtid med elflyg.
đĄThe Optimist's Edge
Batteriutvecklingen
Elektriska flygplan kan idag inte jÀmföras med reguljÀra flyg. De Àr energikrÀvande, begrÀnsade till batteriets energitÀthet och lite lÄngsammare. Men dessa svagheter kommer inte att vara för evigt, eftersom batterierna kommer att bli effektivare, mindre energikonsumerande och billigare.
Det finns flera batteriprojekt pÄ gÄng. Idag siktar företag först pÄ flygningar pÄ cirka 400 km. Men Anders Forslund menar att det lÄngsiktiga mÄlet Àr att alla flygningar under 1300 km - som idag stÄr för en tredjedel av flygets utslÀpp - ska flygas med elflygplan till Är 2050."
De ökande bensinkostnaderna
Dessutom mÄste varje framtidsprognos ta hÀnsyn till den oundvikliga prisökningen pÄ bensin. Bensinresurserna Àr inte heller obegrÀnsade, som brÀnsle kommer det till slut att bli sÀllsynt och oöverkomligt. Metoderna för att producera el Àr ocksÄ sÄ mÄnga att den blir nÀrmast outtömlig i jÀmförelse.
MiljöpÄverkan
Tiden tickar. Om bensin och tid var obegrÀnsade och klimatförÀndringar aldrig intrÀffade sÄ skulle det inte behövas nÄgra alternativ till traditionella flygplan. Men verkligheten ser inte ut sÄ, och det Àr angelÀget att agera.
Ett elektriskt flygplan har inte samma begrÀnsningar och kommer krÀva mindre underhÄll av sin infrastruktur. Detta kommer att avsevÀrt minska fotavtrycket per flygning, med tanke pÄ att flygningen i sig skulle slÀppa ut mycket mindre vÀxthusgaser.
En uppsjö av elproduktionsmetoder
Vindkraft, sol, kraft, vÄgkraft, geotermisk kraft,... listan över gröna alternativ att producera el Àr oÀndlig och vÀxer. Som ett resultat av det kommer produktionen att förbli stabil och mer konkurrenskraftig jÀmfört med bensin eller andra fossila brÀnslen.
đ Hur man fĂ„r Optimist's Edge
Liksom alla projekt i ett tidigt stadie, om det ska kunna överleva, krÀver det elektriska flygplanet mer offentlig diskussion och mer stöd. NÄgot som du kan bidra till pÄ fyra sÀtt.
Snacka om det: det som syns som en massiv trend i vÄr undersökning Àr bristen pÄ uppmÀrksamhet eller medvetenhet om utvecklingen av elektriska flygplan. Publiciteten Àr viktig för att samla stöd och för att ge projektet en chans.
Informera och utbilda dig: desto fler hjÀrnor som fokuserar pÄ saken, desto större potential att fullÀnda utvecklingen. De som utvecklar elektriska plan Àr inte blyga för att dela teknisk information, för att beskriva hur deras arbete fortskrider.
TillÀmpa kunskaperna! Företag som Heart Aerospace Àr bara i början och letar alltid efter nya talanger för att ta del av utvecklingen av deras elektriska plan. Men vi nÀmnde en handfull andra, ta en titt pÄ var och en av dessa,
Om du har medel, investera: utveckling av rÀtt design och vidareutveckling av batterierna kommer att krÀva omfattande forskning och studier. Ju mer finansiering desto bÀttre. Det finns flera projekt pÄ gÄng som Àr mycket angelÀgna om att fÄ stöd.
Med detta pÄ plats sÄ kan, inom en snar framtid, elektriska flygplan med kommersiella syften dominera luftrummet redan 2026. Vad sÀgs, Àr du redo att lyfta mot framtiden?
âVad mer kan du göra?
Dela gÀrna fler idéer med andra Premiumsupportrar i vÄr Facebook grupp.