Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 Den stora nyheten om Sveriges nĂ€ste astronaut – som alla missade

🚀 Den stora nyheten om Sveriges nĂ€ste astronaut – som alla missade

Det började med ett telefonsamtal till Christer Fuglesang. Alla fokuserade pĂ„ att Sverige ska fĂ„ en ny astronaut, men de missade hur. DĂ€r finns den verkliga nyheten – och Warp News kan avslöja hur det gick till.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Det var ju flera Är till nÀste svensk i rymden...

Det var visserligen bÄde förvÄnande och glÀdjande att Sverige kommer skicka Ànnu en svensk till rymden inom en sÄ kort tid som ett Är.

Men i nyhetsmedia tycks detta ha överskuggat den Ànnu större nyheten.

Visserligen hade vi kommit ett steg nĂ€rmare en ny svensk i rymden i slutet av förra Ă„ret, dĂ„ Marcus Wandt presenterade som Sveriges nĂ€ste astronaut. Han hade blivit uttagen till ESAs astronautprogram – men bara som reserv. Det skulle kunna ta mĂ„nga Ă„r för honom att komma upp i rymden, om det alls skulle bli av.

Och sÄ nu, vips! Nu skulle han upp inom nÄgra mÄnader. Hur gick det till?

Förklaringen finns i den förÀndring som rymdbranschen gÄtt igenom senaste Ären. Tack vare den dök en möjlighet upp, som Sverige var snabba att nappa Ät sig.

Och sÄ var det tur att Christer Fuglesang svarade i telefonen...

Bakgrunden Àr en förÀndrad rymdbransch

Tidigare brukade NASA sjÀlva ha kontroll över bygget av raket och transporten till Internationella rymdstationen, ISS. Det förÀndrades för nÄgra Är sedan dÄ man istÀllet köpte transporten som en tjÀnst. Först av varor till ISS, sedan av mÀnniskor.

SpaceX Crew Dragon-kapsel. Wikimedia Commons.

SpaceX fick ett varukontrakt redan 2006, som man började leverera pĂ„ 2010. Senare fick SpaceX Ă€ven ett kontrakt att transportera astronauter till rymdstationen, vilket man gjort ett flertal gĂ„nger. Även Boeing fick ett kontrakt, men har Ă€nnu inte lyckats flyga nĂ„gra astronauter till rymden.

2016 startades Axiom Space. Ett ambitiöst och seriöst rymdföretag som bland annat planerar att bygga en egen rymdstation. Bland de anstÀllda finns tidigare NASA-chefen, Charles Bolden, och den erfarne astronauten, Michael López-Alegría. Han var befÀlhavare pÄ ISS nÀr Christer Fuglesang var dÀr 2006.

Axioms planerade rymdstation vid ISS. Wikimedia Commons.

Axiom har fÄtt tilltrÀdde till en del av Internationella rymdstationen dÀr de ska bygga en egen beboelig del och Àven docka sina farkoster. 2020 skrev de avtal med SpaceX om att transportera kommersiella astronauter dit.

Första resan gick 2022, under befÀl av Michael López-Alegría, eller Mike L-A som han kallas. Det var historiens första helt privata mission till ISS.

Mike L-A pÄ en rymdpromenad under NASA-tiden.

Telefonsamtalet som fick fart pÄ Sverige

Det var denne Mike L-A som en dag för ett tag sedan ringde sin gamle astronautkollega, Christer Fuglesang.

Han berÀttade att det fanns en plats ledig pÄ en uppkommande mission, som var planerad redan inom ett Är.

Fuglesang tog erbjudandet vidare till svenska Rymdstyrelsen som tog frÄgan till regeringen.

Christer Fuglesang pÄ Warp Space Meetup.

Regeringen arbetade snabbt och förankrade med Europeiska rymdorganisationen, ESA.

Formellt vÀljs astronauten som ska upp ut av ESA och rent teoretiskt skulle det kunna bli nÄgon annan Àn Marcus Wandt. I praktiken blir det emellertid sÄklart han. (FÄr Marcus second thoughts, stÀller jag sÄklart upp dock!)

Ett paradigmskifte

Det hÀr betyder att Sverige tagit klivit in i den kommersiella rymderan:

  • Ett privat rymdföretag, Axiom Space, har ansvaret att transportera nĂ€ste svensk till rymden och den Internationella rymdstationen.
  • De har i sin tur anlitat ett annat privat rymdföretag, SpaceX, att sköta transporten.

Det Àr den största nyheten! Ett paradigmskifte för svensk rymd.

Om vi vill behöver vi nu inte vÀnta 15-20 Är mellan astronauterna, vi kan skicka upp mycket oftare Àn sÄ om vi skulle vilja prioritera det.

En Falcon 9 skjuter upp Mike L-A pÄ Axioms första mission. En sÄn bild kommer vi snart se med en svensk ombord.

Skiftet öppnar flera möjligheter

2016, pÄ dagen tio Är efter att Christer Fuglesang sköts upp frÄn Cape Caneveral skrev jag ihop med just Christer, Karin Nilsdotter, Maria Weimer och Jennifer Andersson pÄ DN Debatt och föreslog nÄgra delar i en ny svensk rymdpolitik. Christer och jag utvecklade sedan det pÄ en presstrÀff i riksdagen.

Vi föreslog bland annat fler svenska astronauter:

"Astronauter genomför viktig forskning i rymden, men kanske gör de störst nytta hÀr pÄ jorden. Inget inspirerar ungdomar till intresse för forskning, naturvetenskap och teknik mer Àn en astronaut. Rymden Àr en bra inkörsport för teknik- och ingenjörsstudier."
Jag and Christer Fuglesang i Sveriges riksdag.

Kanske till och med en svensk pÄ Mars..?

VÄrt mest dramatiska förslag var emellertid att sÀtta upp mÄlet att fÄ en svensk till Mars pÄ 2030-talet. En enormt dyr vision för ett litet land, men vi hade funnit en vÀg:

"Det kan ske genom att ESA blir partner i Nasa:s Marsprojekt, eller att vi helt enkelt köper en plats hos SpaceX eller annan aktör."

MÄlet med fler astronauter kom inte med i dÄvarande S-regeringens nya rymdstrategi, men fanns trots det med i Rymdstyrelsens mer detaljerade strategi.

Liberalerna antog förslaget om fler astronauter och sju av de andra förslagen, vilket blev en riksdagsmotion frÄn partiet.

Det enda vi inte fick med oss partiet pÄ var en svensk till Mars. Men nu nÀr man visat sÄdana framfötter för att bereda vÀg för Sveriges nÀste astronaut, sÄ vem vet...

Nytt driv i svensk rymdpolitik?

Sverige har lÀnge saknat politiskt driv i rymdpolitiken. Om detta och idéer för en framtida svensk rymdvision skriver jag i Smedjan.

SMEDJAN | Rymden kan bli vÄr nÀsta stora tillvÀxtmarknad
Kostnaden för rymdfÀrder och -transporter Àr pÄ vÀg att minska dramatiskt. Det ger fantastiska möjligheter, inte minst för vÄrt land, skriver Mathias Sundin i den tredje delen av serien om visioner för framtidens Sverige.

Med den nya kommersiella rymderan ökar vÄr tillgÄng till rymden. BÄde för privata organisationer och för lÀnder. SÀrskilt smÄ lÀnder kommer kunna öka sin nÀrvaro i rymden.

Nye rymdministern, Mats Persson, började med att skjuta upp satelliten MATS i rymden. Hans och regeringens snabbfotade agerande och nytÀnkande i denna frÄga tÀnder ett hopp om en betydligt mer offensiv svensk rymdpolitik framöver.

The sky is not the limit.

Mathias Sundin
Arge optimisten

Transparens: Jag var tidigare riksdagsledamot för Liberalerna och kollega med Mats Persson i riksdagen.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.