Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ‘©đŸżâ€đŸ’» AI-baserad undervisning gav tvĂ„ Ă„rs inlĂ€rning pĂ„ sex veckor

đŸ‘©đŸżâ€đŸ’» AI-baserad undervisning gav tvĂ„ Ă„rs inlĂ€rning pĂ„ sex veckor

I ett pilotprojekt i Nigeria fick elever anvÀnda en AI som virtuell lÀrare. De presterade betydligt bÀttre Àn andra elever inom alla testade omrÄden.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Ett pilotprojekt i Nigeria visade att elever som fick anvĂ€nda AI som virtuell lĂ€rare presterade bĂ€ttre i bĂ„de engelska, AI-kunskap och digitala fĂ€rdigheter.
  • Studenterna som deltog i programmet presterade Ă€ven bĂ€ttre pĂ„ sina ordinarie prov i andra Ă€mnen som inte ingick i AI-undervisningen.
  • Efter sex veckors AI-undervisning motsvarade elevernas förbĂ€ttring tvĂ„ Ă„rs normal inlĂ€rning, vilket övertrĂ€ffade 80 procent av andra utbildningsinsatser i utvecklingslĂ€nder.

Nigerianska elever visade stark utveckling med AI som lÀrare

En ny studie frÄn VÀrldsbanken visar att anvÀndningen av AI som virtuell lÀrare gav omfattande resultat för elever i Benin City, Nigeria. Under sex veckor mellan juni och juli 2024 deltog elever frÄn Edo Boys High School i ett eftermiddagsprogram dÀr AI anvÀndes som stöd i undervisningen.

Resultaten frÄn den randomiserade utvÀrderingen visade att eleverna som deltog i programmet presterade betydligt bÀttre Àn andra elever inom alla testade omrÄden. Förutom engelska, som var programmets huvudfokus, förbÀttrades Àven deras kunskaper inom AI och digitala fÀrdigheter.

Studien visade Àven att eleverna presterade bÀttre pÄ sina ordinarie prov i andra Àmnen som inte ingick i AI-undervisningen. Detta indikerar att eleverna kunde anvÀnda sina nya fÀrdigheter för att lÀra sig andra Àmnen pÄ egen hand.

Flickor uppvisade störst framsteg

Programmet gav positiva resultat för alla deltagare, oavsett tidigare prestationsnivÄ. Flickor, som tidigare presterade lÀgre Àn pojkar, visade sÀrskilt stora framsteg under programmet.

UtvÀrderingen visade ett tydligt samband mellan nÀrvaro och inlÀrning. Trots utmaningar som översvÀmningar under regnperioden och lÀrarkonflikter, visade varje extra nÀrvarodag betydande förbÀttringar i inlÀrningsresultaten. Effekten avtog inte under programmets gÄng, vilket antyder att ett lÀngre program skulle kunna ge Ànnu bÀttre resultat.

Efter sex veckor motsvarade elevernas förbÀttring cirka tvÄ Ärs normal inlÀrning. I jÀmförelse med andra utbildningsinsatser i utvecklingslÀnder presterade detta program bÀttre Àn 80 procent av tidigare studerade metoder, inklusive etablerade strategier som strukturerad pedagogik.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.