đ€ Klarnas nya AI-assistent gör samma jobb som 700 personer, efter en mĂ„nad
AI-assistenten har hanterat 2,3 miljoner konversationer, motsvarande tvÄ tredjedelar av alla kundservicechattar, under sin första mÄnad. Kunden löser nu sina Àrenden pÄ mindre Àn 2 minuter, en förbÀttring med 82 procent jÀmfört med tidigare.
Dela artikeln
- AI-assistenten har hanterat 2,3 miljoner konversationer, motsvarande tvÄ tredjedelar av alla kundservicechattar, under sin första mÄnad.
- Kunden löser nu sina Àrenden pÄ mindre Àn 2 minuter, en förbÀttring med 82 procent jÀmfört med tidigare.
- Assistenten Àr tillgÀnglig dygnet runt i 23 lÀnder och pÄ över 35 sprÄk, vilket förbÀttrar kommunikationen med kunder över hela vÀrlden.
En ny era för kundservice
Genom att anvÀnda OpenAI-teknik har Klarna skapat en assistent som inte bara hanterar en övervÀldigande majoritet av kundservicechattarna utan ocksÄ levererar resultat som motsvarar arbetsinsatsen frÄn 700 heltidsanstÀllda.
Resultaten frÄn den första mÄnaden visar pÄ tydliga förbÀttringar i kundnöjdhet och effektivitet:
- Snabbare Àrendehantering: Tidigare tog det i genomsnitt 11 minuter för en kund att lösa ett Àrende, men med AI-assistenten minskas denna tid till under 2 minuter. Det innebÀr en förbÀttring med 82 procent, vilket inte bara sparar tid för kunden utan ocksÄ ökar deras tillfredsstÀllelse med Klarnas tjÀnster.
- FÀrre Äterkommande förfrÄgningar: Med en mer exakt Àrendehantering har antalet Äterkommande förfrÄgningar minskat med 25 procent, vilket tyder pÄ en högre lösningseffektivitet vid första kontakt.
- Ekonomisk vinst: Effektiviseringen och förbÀttringen av kundserviceprocessen förvÀntas leda till en vinstförbÀttring pÄ 40 miljoner dollar (cirka 400 miljoner kronor) för Klarna under 2024.
- Dygnet runt-service: Assistenten Àr tillgÀnglig dygnet runt i 23 lÀnder.
- FlersprÄkigt stöd: Med stöd för fler Àn 35 sprÄk, inklusive arabiska och franska, har Klarna lyckats förbÀttra kommunikationen med lokala invandrar- och expatsamhÀllen, vilket ytterligare stÀrker företagets globala nÀrvaro.
Utöver att hantera standardÀrenden fungerar Klarnas AI-assistent som en personlig finansiell rÄdgivare, erbjuder realtidsuppdateringar om saldon och betalningar, och hjÀlper kunder att förstÄ och hantera sin ekonomi bÀttre.
Men nu förlorar mÀnniskor jobbet, hur kan det vara optimistiskt?
För de mĂ€nniskor som blir av med jobbet finns sĂ„klart inget positivt med denna nyhet. FörĂ€ndringar gör ofta ont för nĂ„gra, men alternativet vore vĂ€rre och göra att alla drabbas. Ănda sedan den industriella revolutionen har maskiner tagit jobb frĂ„n mĂ€nniskor. Men fortsatt utveckling har skapat nya, bĂ€ttre, jobb och vĂ€lstĂ„ndet i samhĂ€llet har ökat dramatiskt. Det har gett oss möjlighet att skapa ett vĂ€lfĂ€rdssystem som hjĂ€lper mĂ€nniskor som blir av med jobbet med stöd och utbildning medan de hittar ett nytt arbete.
En bit in i den industriella revolutionen
Om vi stannat bromsat sÄdan hÀr utveckling nÄnstans pÄ 1700-talet hade nÀstan alla vi jobbat som jordbrukare, levt korta och hÄrda liv och hÀlften av vÄra barn skulle dött innan femÄrs Älder. Om vi fortsÀtter utvecklingen kommer vi alla kunna leva bÀttre liv.
Att vi gör saker bÀttre och snabbare sparar resurser till annat. TÀnk om vi genom ett trollslag kunde genomföra en motsvarande effektivisering av offentlig sektor. Hur mÄnga miljarder skulle plötsligt frigöras till fler lÀrare, sjuksköterskor, sÀnkt skatt (beroende pÄ var dina politiska prioriteringar ligger.)
Klarna Àr ett exempel pÄ nÀr ett företag blir kentaurer. NÀr nÄgon verkligen anammar det nya. VD Sebastian Siemiatkowski sÄg till att Klarna fick access till senaste verisionen av ChatGPT (GPT4) före den slÀpptes till allmÀnheten. Han har drivit pÄ hÄrt för att alla anstÀllda ska anvÀnda generativ AI i jobbet. Det betalar sig nu.
Mathias Sundin
Arge optimisten
WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).