đ©âđ« PĂ„ vĂ€g mot kentaurskolan - del 1
DÄ satt jag dÀr igen. I ett lÀrarrum. NÀstan 20 Är sedan sist. DÄ som lÀrarstudent, nu som AI-utvecklare. Nu börjar en resa mot att ta fram AI-tjÀnster för skola och utbildning.
Dela artikeln
Jag Àr tillbaka
SÄ satt jag dÀr igen, i ett lÀrarrum. Jag rÀknade efter, det var nÀstan tjugo Är sedan sist. DÄ var jag lÀrarstudent som var ute pÄ praktik.
Nu satt jag alltsÄ dÀr igen, med en stark kopp lÀrarkaffe i handen och kÀnslor som virvlade runt i kroppen. DÄ, för tjugo Är sedan, hade jag ju tÀnkt att bli lÀrare. Efter att ha jobbat ett par Är pÄ en högstadieskola, hade jag insett hur viktigt och givande lÀraryrket var.
SÀrskilt var det ett tillfÀlle som pÄverkade mig. I en av klasserna var det en handfull tjejer som var vÀldigt besvÀrliga. De var duktiga, men krÄnglade oavbrutet. I tvÄ Är hade jag inte gjort annat Àn att tjata, lirka och skÀlla pÄ dem. SÄ kÀndes det i alla fall. Jag var rejÀlt trött pÄ att vara surgubben, och var övertygad om att de var minst lika less pÄ allt gnat.
DÀrför blev jag överraskad nÀr de kom och sökte upp mig i lÀrarrummet samma dag som de slutade nian. De vill tacka för att jag varit en bra lÀrare. Jag höll pÄ att sÀtta kaffet i halsen.
Jag förstod sen att det var ju för att jag aldrig gav mig som de gillade mig. Hur de Àn krÄnglade sÄ slutade jag inte bry mig.
LÀrare kan göra stor skillnad i ett barns liv. SÄ jag bestÀmde mig för att bli lÀrare.
Jag började lÀrarutbildningen i Norrköping och hade ungefÀr ett Är kvar nÀr jag halkade in i politiken och bytte bana. Via den trÀffade jag forskare och entreprenörer som visade mig möjligheterna med ny teknik. Det fick mig att sluta i politiken och starta stiftelsen Warp Institute.
Tillbaka â tack vare AI
Anledningen att jag nu Äter satt i ett lÀrarrum var att den senaste tidens nya teknik, generativ AI som ChatGPT, öppnar möjligheter inom skolans vÀrld. Det gÄr att bygga tjÀnster som hjÀlper skolpersonal med administrativa uppgifter och lÀrare med det pedagogiska arbetet. DÀrför har Warp Institute startat ett projekt ihop med Tellusgruppen för att göra just det.
För att undvika det klassiska misstaget av att sitta och utveckla tjÀnster som vi tror lÀrarna behöver, för att sedan fÄ en kalldusch nÀr de efterfrÄgor nÄgot helt annat, sÄ besöker jag nu skolor för att förstÄ deras vardag lite bÀttre.
Samma, men annorlunda
En hel del Àr som jag minns det. Kaffet Àr starkt, lÀrare jÀktar in och ut ur lÀrarrummen, pustar ut efter en prövande lektion och jobbar frenetiskt vid sin dator för att hinna till nÀsta. NÀr man pratar med dem och lyssnar till deras diskussioner mÀrks engagemanget för eleverna.
Det Àr en speciell arbetsplats. MÄnga jobb Àr stressiga, men rÀtt fÄ yrken rÄkar ut för en stor karln (Àven om han Àr tonÄring) som vrÄlar ute i korridoren och man ska hantera honom, oavsett hur stor eller liten man sjÀlv Àr.
Men mycket Àr ocksÄ annorlunda. Borta Àr OH-apparaterna (ja, sÄ gammal Àr jag!) och nu visar man istÀllet powerpoint-presentationer. Det kÀnns ocksÄ som om dokumenterandet har ökat. Tanken Àr nog god, att det ska vara tydligt för elev och förÀldrar och skolans agerande ska kunna granskas, utvÀrderas och förbÀttras. Risken Àr dock att tiden som gÄr Ät till att dokumentera, gör det svÄrare att hinna med eleverna. Jag vet inte om det Àr sÄ, men alldeles oavsett ser jag stor potential för att AI kan hjÀlpa lÀrarna i det arbetet.
Behovet av AI Àr stort
Det jag tar med mig allra mest Àr att behovet av AI-tjÀnster i skolan Àr stort. Det förstod jag redan innan mitt besök, men arbetsuppgifterna dÀr AI kan underlÀtta Àr Ànnu fler Àn jag förestÀllde mig.
HÀr Àr tre av de mÄnga idéerna jag tar med mig:
- Presentationer. Att skapa presentationer, till exempel inom SO-omrÄdet, Àr tidskrÀvande. Om en AI kan hjÀlpa till att göra ett utkast skulle det spara mycket tid.
- Formativa kommentarer. En svensklÀrare Àgnar mycket tid Ät att lÀsa texter som eleverna skrivit och ska ge Äterkoppling pÄ dessa. En AI kan skapa utkast till sÄdana formativa kommentarer.
- Bedömning av uppgifter. InlÀmningsuppgifter i flera Àmnen ska bedömas och kommenteras. PÄ motsvarande sÀtt som dÀr skulle AI:n kunna hjÀlpa till med utkast till denna bedömning.
Ett omrÄde som jag innan besöket tÀnkte att AI kunde hjÀlpa till med var vid utvecklingssamtal. SÀrskilt att sammanstÀlla informationen som lÀraren sedan förmedlar till elev och förÀldrar. Men det verkade i huvudsak vara löst via de skolplattformar de jobbar med.
Det kommer aldrig, eller sÀllan, vara sÄ att AI:n gör hela jobbet. Den kommer ge förslag och utkast, sen Àr det upp till lÀraren att anvÀnda, Àndra eller förkasta det. Det Àr AI + mÀnniska som ger superkraften. DÀrför Àr det viktigt att bli en kentaur.
Jobba ihop
Om du lÀser det hÀr och jobbar pÄ en skola och vill att jag hÀlsar pÄ, förelÀser eller bara snacka AI och skola över en kopp kaffe, hör gÀrna av dig.
TÀnk att jag Àr tillbaka i skolan, fast i en helt annan roll Àn jag hade tÀnkt mig för tjugo Är sedan. Det Àr lite omtumlande, men kÀnns fantastiskt!
You can only connect the dots looking backward, som Steve Jobs sa.
Mathias Sundin
Arge optimisten