Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ‘©â€đŸ« PĂ„ vĂ€g mot kentaurskolan - del 2

đŸ‘©â€đŸ« PĂ„ vĂ€g mot kentaurskolan - del 2

Resa att ta fram AI-tjÀnster för skola och utbildning fortsÀtter. Denna gÄng besök pÄ en lektion, som gav mig bÄde déjà vu och en aha-upplevelse.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

I Warp Institutes Projekt Kentaurskolan utvecklar vi AI-lösningar för skolan. Som lÀsare fÄr du hÀnga med bakom kulisserna i det arbetet.
PĂ„ vĂ€g mot kentaurskolan – del 1

Det finns ett klassiskt misstag: Att sitta pÄ kammaren och utveckla nÄgot man sjÀlv tycker Àr briljant, som nÀr anvÀndarna testar det visar sig inte behövas alls.

För att undvika det pratar vi först med lÀrare och skolpersonal. Jag har nu varit ute pÄ mitt andra skolbesök.

För mig Àr det extra kul eftersom jag en gÄng i tiden jobbade som lÀrare och hade tÀnkt vÀlja det som vÀg i livet. Men sÄ halkade jag snett och blev politiker...

PÄ mitt första besök fokuserade jag pÄ lÀrarnas och annan skolpersonals arbete. Denna gÄng var jag Àven med pÄ en lektion, för att förstÄ mer om elevernas situation.

DÄ min son Ànnu inte gÄr i skolan har jag inte sett sÄ mycket av hur skolvardagen utvecklats senaste 20 Ären. En del Àr nÀstan skrÀmmande likt. Schemat, lokalerna, klassrummen, nÄgra elever som ramlar in för sent och sÄklart inte har med sig det som behövs.

Annat Àr nytt. Alla elever har en laptop (ja, förutom de som "glömt" den hemma). Jag var med pÄ en lektion i spanska dÀr lÀrobok i papper kombinerades med dator. De lÀste tillsammans i boken om en mexikansk högtid och sÄg sedan pÄ en film (via utbildningsmaterial frÄn UR som finns pÄ YouTube) om samma sak. DÀrefter öppnade de datorerna och hade dÀr en uppgift de hittade och svarade pÄ via Google Classroom. LÀraren kan sen via Google Classroom kolla hur varje elev utfört uppgiften och rÀtta den.

Formativa kommentarer

Likt vid första besöket Àr det uppenbart att behovet av hjÀlp frÄn AI med formativa kommentarer Àr stort. Om denna spansklÀrare ska lÀsa igenom, rÀtta och ge kommentarer till 25 elever sÄ tar det mycket tid. Uppgiften kanske inte ens Àr betygsgrundande, men det ska ÀndÄ göras noggrant. En AI skulle dÄ kunna vara till stor hjÀlp.

En AI skulle exempelvis snabbt kunna kolla igenom alla andra uppgifter eleven lÀmnat in och se mönster. Kanske gör den ofta eller alltid samma misstag. DÄ kan lÀraren berÀtta det för eleven och hjÀlpa den att fixa problemet. Det Àr i praktiken omöjligt för lÀraren att göra samma sak varje gÄng han eller hon rÀttar en uppgift, men för en AI Àr det enkelt.

Habla español

Att utveckla AI-tjÀnster för eleverna har vi bedömt som svÄrt. Vi vill verkligen komma dit, men börjar med lÀgre hÀngande frukter. Det Àr enklare att bygga tjÀnster för att hjÀlpa skolpersonal att utföra administrativa uppgifter, som att fylla i dokument. En AI-lÀrare som lÀr en elev matematik Àr mycket mer avancerad. Kolla bara pÄ det hÀr som Khan Academy har utvecklat.

Men jag fick mig ÀndÄ en aha-upplevelse pÄ spansklektionen.

LÀraren pekade pÄ behovet av att eleverna behöver mycket trÀning i att prata spanska. Att lÀsa och höra spanska Àr en sak, men fÄr man inte öva pÄ att prata Àr det svÄrt att lÀra sig. Det Àr nÄgot som Àr besvÀrligt att göra pÄ lektionerna. Pratar eleverna med varandra vet de inte nÀr den andre sÀger fel, och det Àr svÄrt för lÀraren att hinna med att gÄ runt och hjÀlpa alla.

"Skulle de kunna prata spanska med en AI?" frÄgade lÀraren mig. Och det Àr kanske inte sÄ svÄrt att Ästadkomma. ChatGPT pratar en mÀngd olika sprÄk. Att bygga en tjÀnst dÀr en elev kan ha enklare konversationer med borde inte vara supersvÄrt.

Första tjÀnsten snart redo

Nu i dagarna Àr vÄr första AI-tjÀnst redo för att börja testas. Det har tagit lite lÀngre tid Àn förvÀntat, men dels har vi inte velat rusa fram utan kolla första vad som behövs. Dels har vi, som alltid i starten av nÄgot nytt, behövt hitta formerna för hur vi jobbar. Nu tror jag det senare börjar komma pÄ plats och tempot kan ökas.

Om du lÀser det hÀr och jobbar pÄ en skola eller med utbildning och vill att jag hÀlsar pÄ, förelÀser eller bara snacka AI och skola över en kopp kaffe, hör gÀrna av dig.

Mathias Sundin
Arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.