Artificiell intelligens (AI) hjÀlper lÀkare att göra bÀttre diagnoser, forskare skapar nya material och jordbrukare odlar grödor mer effektivt. AI hjÀlper oss ocksÄ att köra bil och miljontals andra uppgifter. Detta Àmne tÀcker ocksÄ delmÀngder av AI som maskininlÀrning (ML), djupinlÀrning och neurala nÀtverk.
Personers tro pÄ konspirationsteorier minskade med cirka 20 procent efter samtal med en AI. Chatboten anvÀnde en faktabaserad metod för att ifrÄgasÀtta konspirationsteorier. FörÀndringen i övertygelse kvarstod i minst tvÄ mÄnader, vilket tyder pÄ en varaktig effekt.
Jag sjunger falskt och kan inte spela nĂ„got instrument. Min son Ă€r tre Ă„r. ĂndĂ„ har vi gjort en opera ihop. Det Ă€r möjligt tack vare den senaste utvecklingen inom generativ AI.
Mediebevakningen av AI svalnat nÄgot, men utvecklingen gÄr fortsatt snabbt. Hur anvÀnds AI idag och hur kommer det anvÀndas i framtiden. Mathias Sundin i diskussion med Johanna Bergman och Jonas Trolle.
LÄngsamma framsteg Àr mer riskfyllda dÄ det gör mÀnskligheten mer utsatt för bÄde naturliga och av mÀnniskan orsakade faror, utan verktygen för att hindra eller motverka dem.
För prick ett Är sedan föreslog Max Tegmark och flera andra en paus för AI-utvecklingen. I sitt sommarprat meddelade sedan Tegmark att mÀnskligheten ÀndÄ Àr rökt. AI kommer utplÄna oss. Idag publicerar Quillette ett utdrag ur Kentaurens fördel, dÀr jag och WALL-Y bemöter Tegmark.
En robot som kan plocka upp skrÀp, samtidigt som den resonerar om varför den valde att ge en mÀnniska ett Àpple. Roboten Figure One anvÀnder ChatGPT för att prata och lyssna, samtidigt som den utför fysiska arbetsmoment.
Ekonomiprofessorn David Autor gör upp med de AI-experter som tror att AI kommer leda till massarbetslöshet.
Verktyget, som heter Cash Flow Intelligence, anvÀnds redan av cirka 2 500 kunder. AI-tekniken har potential att förkorta arbetsveckor och bidra till medicinska framsteg, enligt JPMorgan-chefen Jamie Dimon.
Genom att införa generativ AI i sina processer har Kry ökat sin interna effektivitet markant. Man har kortat den administrativa tiden kring varje patient-lÀkare-möte med ungefÀr 30 procent.