đ Racet som fĂ„r fler att börja med maskininlĂ€rning
Hypen Àr stor runt maskininlÀrning, men mÄnga uppfattar det ocksÄ som abstrakt och svÄrt. HÀr Àr racertÀvlingen som vill Àndra pÄ den saken.
Dela artikeln
Gunnar Grosch Àr Senior Developer Advocate pÄ AWS, Amazon Web Services, och det gÄr inte att ta miste pÄ hans glÀdje nÀr han hÄller i den lilla bilen i skala 1/18.
Det Àr ingen radiostyrd bil. IstÀllet programmeras den med maskininlÀrning till att köra runt en bana sÄ fort som möjligt. VÀl pÄ banan fÄr den klara sig sjÀlv, utan mÀnsklig inblandning. AWS kallar det DeepRacer.
â DeepRacer-bilen har sensorer och en kamera för att lĂ€ra sig att kĂ€nna igen banan. NĂ€r den gör ett korrekt spĂ„rval eller anvĂ€nder hastigheten rĂ€tt sĂ„ belönar man det beteendet. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt lĂ€r sig bilen, eller egentligen algoritmen som kör bilen, att ta kurvorna bĂ€ttre och anpassa hastigheten. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r vi allt snabbare varvtider, sĂ€ger Gunnar Grosch.
MÄ bÀsta algoritm vinna
Den bÀsta algoritmen belönas nÀr bilarna tÀvlar mot varandra och det hÀr sÀttet att lÀra sig maskininlÀrning har ökat i populÀritet.
â Det hĂ€r gör att vem som helst kan börja med maskininlĂ€rning. Det blir en tydlig uppgift att fĂ„ bilen att köra runt banan sĂ„ fort som möjligt. 175 000 har testat sedan vi startade 2018 och 100 000 gjorde det förra Ă„ret, sĂ„ det verkar som att allt fler vill prova och lĂ€ra sig pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, sĂ€ger Gunnar Grosch.
Tanken Àr givetvis att DeepRacer ska vara ett kul sÀtt att lÀra sig tekniken som sedan kan anvÀndas inom helt andra omrÄden.
â Det finns mĂ„nga andra tillĂ€mpningar för den hĂ€r typen av modeller dĂ€r reinforcement learning anvĂ€nds. Exempelvis kan de anvĂ€ndas för att trĂ€na industrirobotar eller olika typer av beslutssystem.
Hype, rÀdslor och optimism
Termen maskininlÀrning myntades redan 1959, sÄ hur kommer det sig att det tar rejÀl fart först nu?
â Ett starkt skĂ€l Ă€r att den hĂ€r typen av tjĂ€nster nu finns i molnet. Tidigare krĂ€vdes att du sjĂ€lv hade tillgĂ„ng till enormt kraftfulla maskiner om du skulle jobba med maskininlĂ€rning. Idag rĂ€cker det med ett kreditkort och tillgĂ„ng till en internetuppkoppling. Du betalar för hur mycket du anvĂ€nder tjĂ€nsten, inget fast pris, sĂ€ger Gunnar Grosch.
Ytterligare ett skÀl till att det tar fart, det snackas ju AI och maskininlÀrning i alla teknikbolag idag, Àr att det inte lÀngre krÀvs lika hög kunskap för att komma igÄng. Du behöver inte koda din egen algoritm för att exempelvis kunna extrahera och tolka text frÄn olika dokument.
â Jag tycker attityden till det hĂ€r Ă€ndrats ocksĂ„. Idag möter jag faktiskt inga som Ă€r rĂ€dda för tekniken. Ett tag kopplade vissa det hĂ€r till SkyNet i Terminator, Matrix och HAL-2000. Ett skĂ€l tror jag att allt fler Ă€r vana och vuxit upp med teknik som Siri och Alexa.
Det menar Gunnar Grosch, som kanske inte helt ovÀntat, Àr optimistisk inför den snabba utvecklingen och ökade intresset för maskininlÀrning.
â Det finns en vilja att göra saker inom det hĂ€r omrĂ„det som jag inte sĂ„g för bara nĂ„gra Ă„r sedan. Det gör mig vĂ€ldigt positiv tillsammans med initiativ som DeepRacer som gör det mycket enklare att komma igĂ„ng. Spektrumet av anvĂ€ndare ökar och vi ser allt fler tillĂ€mpningsomrĂ„den. Ăr du nyfiken tycker jag att du ska ge dig pĂ„ och testa.
đïž Den hĂ€r artikeln Ă€r producerad av Warp News i partnerskap med Amazon Web Services.
â€ïž VĂ„ra partners gör att Warp News kan sprida faktabaserade optimistiska nyheter till tusentals nya lĂ€sare. I gengĂ€ld har de möjlighet att sprida sitt budskap och marknadsföra sig till dig som lĂ€sare i form av partnerinnehĂ„ll â som den hĂ€r artikeln.
â Vill du veta mer? Skicka ett mail.