Cling Systems är en svenskt startup som hjälper företag att återvinna använda elbilsbatterier. Nu har de säkrat 14 miljoner i ny finansiering.
Kostnaden har sjunkit 14% i år och 90% sedan 2010, men det är bara början på nedgången.
Till skillnad från traditionell batterikemi utnyttjar Northvolts nya batteri lättillgängliga mineraler som järn och natrium.
Metoden gör det möjligt att återvinna 100 procent aluminium och 98 procent litium ur förbrukade elbilsbatterier. Det krävs inga dyra eller skadliga kemikalier i processen utan istället används oxalsyra, som bland annat finns i rabarber.
El kommer lagras där när behovet är lägre, ofta på natten, och användas när behovet ökar, exempelvis på morgonen när folk vaknar, duschar och kokar kaffe.
I Lund kommer den första prototypen för Energisamhället att byggas och beräknas kunna köras igång nästa år.
Ellevio, en av Sveriges största elnätsoperatörer, lanserar en satsning på elnätsbatterier för att förbättra stabiliteten i elnätet och möta den ökande efterfrågan på elektricitet.
Berättelsen om Peter Carlsson och Northvolt lär oss två saker: Hur viktigt det är att förstå framtiden för att kunna se vilka möjligheter som finns, och att du behöver vara faktabaserad optimist för att ta tillvara på dem.
Kommer elbilar bli billigare att köpa än motsvarande bensinbilar år 2025? Och spelar det någon roll för när det stora skiftet från bensin till el sker? Vi har uppdaterat vår prognos från i våras.