Kinas förbrukning av bensin kommer att minska med 4-5 procent varje år fram till 2030. Den minskade efterfrågan på bensin i Kina är mer markant än i USA och Europa. PetroChina förutspår att antalet bensindrivna bilar når sin högsta nivå redan 2025 och sedan kommer minska.
Genomsnittliga batteripriser sjönk med 20 procent till 115 dollar per kilowattimme under 2024. Battericeller föll ännu mer, med 30 procent till 78 dollar per kilowattimme. Elbilsbatterier för personbilar hamnade för första gången under 100 dollar per kilowattimme.
En ny studie visar att butiker inom 200 meter från laddstationer får 4 procent fler besökare och 5 procent ökad försäljning. Över 200 000 publika laddare finns nu utplacerade vid cirka 74 000 stationer i USA.
Kina ökad med 35 procent och Nordamerika med 10 procent. Försäljningen av nya bensinbilar har minskat med cirka 25 procent sedan 2017.
Risken för brand i ett laddbart fordon är 0,0012 procent, jämfört med 0,1 procent för förbränningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil är enligt denna statistik över 80 gånger vanligare.
Priset på litiumjonbatterier i Kina har minskat med 51 procent senaste året. Samtidigt produceras fler batterier än efterfrågan, vilket ytterligare sänker priserna. Lägre batteripriser gör elbilar billigare än fossilbilar och det blir lönsammare med storskaliga batterilösningar i elsystemen.
Trots utmaningar som bristande laddinfrastruktur och höga kostnader överväger 42 procent av de tillfrågade att köpa en elbil som sitt nästa fordon.
StoreDot har presenterat ett nytt elbilsbatteri som kan laddas upp till 80 procent på bara 5-10 minuter. Batteriet har en livslängd på 65 000 mil tack vare förmågan att genomgå 2 000 ultrasnabba laddningscykler.
Koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade minskade med över 8 procent från föregående år. Under de senaste fyra åren har utsläppen från den genomsnittliga nya personbilen nästan halverats. Avgörande för den utvecklingen är den stora ökningen av elbilar.