Metoden gör det möjligt att återvinna 100 procent aluminium och 98 procent litium ur förbrukade elbilsbatterier. Det krävs inga dyra eller skadliga kemikalier i processen utan istället används oxalsyra, som bland annat finns i rabarber.
"...elbilar kommer att nå samma prisnivå som bilar med förbränningsmotor år 2024", skrev vi 2021. Alltför optimistiskt, menade en del. Ni är naiva, sa andra. Nu är det snart 2024, hur har det gått?
Tesla Model Y stod för flest nyregistreringar. I ett möjligt trendbrott, efter att elbilsbonusen togs bort, var privatmarknaden på nästan samma nivå som förra året.
Minskning för bensin- och dieselbilar och kraftig ökning för elbilar. Elbilarna har slagit rekord sju av åtta månader under 2023.
Ett stort antal medier rapporterade i slutet av juli om en stor brand på ett fartyg med 500 elbilar ombord. De spekulerade och slog i vissa fall fast att elbilarna var orsaken till branden. När nu fartyget undersöks visar det sig att elbilarna var oskadda.
Branschorganisationen upprepar sitt mantra: Iskallt på elbilsmarknaden. Samtidigt slår nyregistreringen av elbilar rekord, igen.
"Elbilar brinner sällan, och i mycket mindre utsträckning än bensin- och dieselbilar", säger Kjetil Solberg vid norska Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Trots att branschorganisationen och andra nyhetsmedier hela året sagt att elbilsmarkanden är iskall, fortsätter nyregistreringen av elbilar att öka.
15 av bilarna klarade nu över 50 mil, jämfört med fem stycken för tre år sedan. Längst kom Tesla Model S med 67 mil.