Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔆  Byt bil - behĂ„ll batteriet

🔆 Byt bil - behĂ„ll batteriet

Batterier som hÄller för anvÀndning under tvÄ miljoner kilometer har betydligt lÀngre livslÀngd Àn bilen i övrigt. Vad innebÀr det nÀr vi ska "köpa ny bil?"

Per Söderström
Per Söderström

Dela artikeln

Ett batteri som hÄller för laddning tvÄ miljoner kilometer Àndrar pÄ logiken kring bilköp.

Idag tittar vi mest pĂ„ hur mĂ„nga km en elbil kan köras pĂ„ en laddning. VW’s kommande storsĂ€ljare iD3 kan nĂ„ upp till 550 km pĂ„ en laddning. Tesla har meddelat att deras model 3 kommer klara 650 km. (Edit: ej bekrĂ€ftat).

Dagens batterier har ofta en garanti pĂ„ 8 Ă„r eller en körstrĂ€cka pĂ„ tjugofem tusen mil - “beroende pĂ„ vad som intrĂ€ffar först” som det brukar heta.

Snart lanseras ett batteri som ger en körstrÀcka pÄ tvÄ miljoner km. (För dig som undrar: det motsvarar femtio varv runt jorden.) Tesla ser ut att bli först med den nya kraftkÀllan.

Jorden runt fem gÄnger med samma batteri - men med ett par bilbyten pÄ vÀgen

I framtiden kommer vi kanske vĂ€lja batteri först, och bil se’n? Eftersom kullager, hjulupphĂ€ngningar, elmotorer och inredning knappast klarar femtio varv runt jorden sĂ„ kommer vi stĂ€llas inför frĂ„gan vilken ny bil batteriet ska flyttas till

Det kinesiska bolaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd Àr redan vÀrldens största tillverkare av batterier för elfordon. Deras batterier sitter redan i bilar frÄn BMW, Tesla, Toyota, Honda och Volkswagen.

Den senaste batteritekniken bygger pĂ„ nytt material i sĂ„vĂ€l katod som anod, och materialet dĂ€remellan. (För mer teknikfakta, se lĂ€nk till Singularity University’s artikel hĂ€r.)

CATL tĂ€nker dela med sig av tekniken som den nya batteritekniken bygger pĂ„, sĂ„ att andra tillverkare kan ta steget snabbare. Teslas kommande modell 3s kanske blir den första bilen med den senaste tekniken. Övriga biltillverkare lĂ€r inte ligga pĂ„ latsidan, det hĂ€r ingen nyhet för dem.

PÄ tal om andra tillverkares sÄ har mÄnga fÄtt skjuta upp lansering av kommande eldrivna modeller. Ford har haft planer pÄ "snar lansering" av en eldriven version av sin framgÄngsrika pickup F-150. Den Àr nu framflyttad till 2022, och GM laddar för en eldriven Hummer. FrÄgan Àr om nÄgon pÄ kort sikt kan komma ikapp Tesla, om deras Cybertruck redan Àr förberedd för den nya batteritekniken?

Kan det vara sÄ att den nya tekniken Àven snabbar pÄ utvecklingen av sjÀlvkörande kollektivtrafik?

Hursomhelst - lÄt framtiden komma fortare!


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.