đ« Elflyg Ă€r omöjligt... oj, vĂ€nta: Nytt batteri med hög energitĂ€thet
Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.
Dela artikeln
- CATL introducerar ett kondenserat batteri med en energitÀthet pÄ upp till 500 Wh/kg.
- Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.
- Företaget Àr redo för massproduktion av det kondenserade batteriet, vilket kan bidra till en ny era inom flygindustrin.
EnergitÀthet upp till 500 Wh/kg
CATL har introducerat en ny batteriteknologi som kan förÀndra flygindustrin - det kondenserade batteriet.
Med en energitÀthet pÄ upp till 500 Wh/kg öppnar detta batteri upp för elektrifiering av större passagerarflygplan.
Genom att konstruera en mikronivÄs sjÀlvadapterande nÀtstruktur med hjÀlp av högledande biomimetiska kondenserade elektrolyter hanterar denna innovation förÀndringarna i material med superhög energitÀt som uppstÄr vid elektrokemiska reaktioner. Den ökar cellernas ledningsförmÄga, förbÀttrar effektiviteten i litiumjontransporten och stabiliserar mikrostrukturen.
Utveckling av elektriska passagerarflygplan
CATL samarbetar med flera partners för att utveckla elektriska passagerarflygplan. Företaget uppfyller flygstandarder och genomför tester i enlighet med dessa sÀkerhets- och kvalitetskrav.
Dessutom Àr en fordonsklassad version av kondenserade batterier pÄ gÄng, med mÄlet att inleda massproduktion i Är.
CATL:s tidigare framgÄngar inkluderar det första generations natriumjonbatteriet med en energitÀt pÄ 160 Wh/kg, lanserat 2021, och Qilin-batteriet, som började massproduceras i mars 2022.
Högre energitÀt Àr nyckeln
Det svÄra problemet med lÀngre rÀckvidd för elektriska flygplan Àr att batterierna tar upp för mycket utrymme och vÀger för mycket. Med högre energitÀt i batterierna fÄr du mer energi för att flyga planet, men mer utrymme behövs inte och ingen extra vikt lÀggs till.
WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.