đ Genombrott: HĂ€r Ă€r vĂ€rldens första natrium-batteri för elbilar
Det finns 1000 gÄnger större tillgÄng till natrium Àn litium och det Àr bÄde billigare och lÀttare att utvinna. Nu har den största batteritillverkaren för elbilar för första gÄngen visat upp ett natriumjonbatteri. Ett batteri som kan skaka om hela industrin.
Dela artikeln
Idag dominerar litiumjon nÀr det gÀller batteriteknik. Men det har aldrig bedrivits mer forskning om batterier, och mÄnga olika batterityper Àr pÄ gÄng.
En typ Àr natriumjonbatteriet som utlovas vara sÀkrare och billigare Àn litiumjonbatteriet.  Det kan ocksÄ ladda snabbt och prestera bÀttre i extremt vÀder.
Natriumjonbatterier innehÄller inte litium, kobolt eller nickel. Samtliga Àr metaller som anvÀnds i de tre huvudsakliga batteriteknikerna: nickel-kobolt-aluminium (NCA), nickel-kobolt-mangan (NCM) och litiumjÀrnfosfat (LFP).
CATL först ut med natriumjonbatteri
VÀrldens största batteritillverkare för elfordon, CATL, Àr den första större tillverkaren som presenterar ett natriumjonbatteri, och de hoppas att deras spetsteknik kommer att revolutionera elbilindustrin.
CATL, eller China Contemporary Amperex Technology Co., Àr ett massivt företag som tillhandahÄller batterier till bland annat Tesla och Volkswagen. Deras natriumjonbatteri har utvecklats i mÄnga Är, och nu lÀggs det Àntligen till i produktsortimentet.
Enligt CATL kan deras natriumjonbatteri laddas till 80 procent kapacitet pÄ 15 minuter och fungerar bra vid sÄvÀl vÀldigt höga som lÄga temperaturer.
â Att CATL nu ska producera natriumjonbatterier i stor skala visar att den hĂ€r tekniken förverkligats snabbare Ă€n mĂ„nga förvĂ€ntat sig, sĂ€ger Max Reid, analytiker vid energiforsknings- och konsultföretaget Wood Mackenzie, i ett uttalande.
Natrium kontra litium
Den höga energitÀtheten, vilket betyder att den kan lagra mycket energi i förhÄllande till sin vikt, Àr en stor fördel för litiumjonstekniken och skÀlet till att denna batterityp Àr sÄ vÀl lÀmpad och anvÀnds sÄ ofta för att driva elbilar.
Nackdelen Ă€r att litiumbrytning Ă€r dyr, miljöförstörande och krĂ€ver mycket vatten â nĂ€stan tvĂ„ miljoner liter per ton litium. Mer Ă€n hĂ€lften av vĂ€rldens litiumförsörjning rĂ„kar vara i de torraste delarna av planeten, sĂ„ bönder tvingas konkurrera med litiumgruvorna om vattnet.
Dessutom Àr litium ganska sÀllsynt och ökad efterfrÄgan riskerar redan att öka kostnaden markant. Om processen att utvinna litium inte kan förbÀttras pÄ flera sÀtt kommer vi att se en ökning av batterikostnaderna som direkt pÄverkar kostnaden för elbilar.
SÄ nya batterityper, som inte anvÀnder litium, Àr viktiga för övergÄngen till renare och effektivare transporter. Det Àr hÀr natriumjon Àr ett spÀnnande alternativ till litium.
Natrium Àr 1000 gÄnger mer vanligt förekommande Àn litium och bÄde billigare och lÀttare att utvinna. Natriumjonbatterier kan ocksÄ fungera vid ett större temperaturintervall, vilket gör dem sÀrskilt attraktiva för transporter i omrÄden som Àr mycket varma eller kalla. Inte minst Àr de ocksÄ icke brandfarliga.
Nackdelen med natriumjon
SÄ, Àr natriumjon helt enkelt bÀttre Àn litiumjon? Nej. Det har sina brister och CATL:s natriumjonbatteri lider av samma typ av problem som lÀnge har hÄllt tillbaka tekniken: den kan hittills inte riktigt matcha energitÀtheten hos ett litiumjonbatteri.
Batteriet mÄste alltsÄ vara tyngre. Det betyder att bilen slösar mer av sin energi pÄ att frakta sitt eget batteri, vilket minskar rÀckvidden.
CATL:s lösning pÄ detta Àr utvecklingen av ettsystem som innehÄller bÄde natriumjon- och litiumjonbatterier. Detta kan ge det bÀsta av tvÄ vÀrldar med bÄde hög densitet och bra prestanda vid extrema temperaturer.
Den kinesiska batterigiganten planerar att fortsÀtta utveckla sitt natriumjonbatteri i syfte att öka energitÀtheten frÄn nuvarande 160Wh/kg till 200Wh/kg.
Litiumjonbatterier med hög densitet, precis som de som anvĂ€nds i Tesla Model 3, Ă€r pĂ„ 250 Wh/kg, sĂ„ det Ă€r en bit kvar. ĂndĂ„ finns det sĂ„ mĂ„nga andra fördelar med natriumjonbatterier att denna teknik mycket vĂ€l kan sitta i din nĂ€sta elbil.
CATL startar nu arbetet med att industrialisera produktionen och planerar att ha tillverkning igÄng 2023.