đ SnĂ€lla nĂ„n, Northvolt Ă€r inget luftslott och batterier ingen grön bubbla
Ăr Northvolt ett luftslott?, frĂ„gade reportern frĂ„n Dagens industri. DĂ„ förstod jag att detta inte var en granskning, utan ett drev. LĂ„t oss granska detta absurda pĂ„stĂ„ende.
Dela artikeln
Det var nÀr jag lÀste den hÀr frÄgan som jag förstod att granskningen av batteritillverkaren Northvolt inte var en granskning. Det var ett drev. Ett tillfÀlle dÄ rim och reson lÀmnar medierna, dÄ de har fÄtt upp vittring och hetsar varandra.
FrÄgan som gjorde detta klart för mig stÀlldes av Dagens industri till Peter Carlsson, grundare och vd för Northvolt.
Ăr Northvolt ett luftslott?, frĂ„gade reportern frĂ„n Dagens industri.
Ett luftslott?! AlltsÄ nÄgot utan substans. En uppblÄst dröm som saknar verklighetsförankring. Grön bubbla, kallar andra det.
För att det ska vara ett luftslott och en grön bubbla, behöver batteribranschen sakna substans och företaget Northvolt vara en potemkinkuliss. LÄt oss granska bÄda dessa delar.
En grön jÀttebransch
Vi börjar med det allra mest grundlÀggande: VÀrlden behöver stÀlla om frÄn fossil energiproduktion och fossila drivmedel till nÄgot annat. Detta "nÄgot annat" inom energiproduktion tycks bli kÀrnkraft, vindkraft och solkraft för produktionen och elfordon inom transporter.
Vi ser en massiv tillvÀxt inom sol och vind. Förra Äret en ökning med 50 procent. Fortfarande utgör de en liten del av totalen, men det ökar snabbt. USA har nÀra tredubblat sin andel under 2000-talet, vÀrlden dubblat och Kina mer Àn dubblat.
Det som talar för att detta kommer fortsÀtta Àr priset, som sjunker. Kostnaden för solceller minskade 50 procent förra Äret. Priset för solenergi minskade 90 procent pÄ 2010-talet, och fortsÀtter alltsÄ minska.
Det Àr ingen slump, utan bygger pÄ Wrights lag, eller inlÀrningskurvan. Wrights lag Àr en tumregel som sÀger att nÀr den totala produktionen av en vara dubblas sÄ sjunker kostnaden för att att tillverka varan med cirka 20 procent. Enligt MIT Àr denna tumregel den mest trÀffsÀkra för att förutspÄ prisutveckling.
DÄ produktionen av solceller och vindkraftverk ökar kraftigt sker dubblingarna ofta, dÀrför sjunker priset snabbt. Det gör det alltmer lönsamt att investera i sol och vind, Ànnu fler anlÀggningar byggs och priset sjunker Ànnu mer.
En nyckel för detta Àr serietillverkning. DÀrför har vi inte sett nÄgon liknande prisutveckling för kÀrnkraft. Kanske kan vi komma dit med smÄ modulÀra reaktorer, men dÀr Àr vi inte Àn. KÀrnkraft har dock ökat stöd i mÄnga vÀljarkÄrer och frÄn politiker.
Elfordon, frÀmst elbilar, ökar Ànnu snabbare. 2020 var globalt fyra procent av alla nya bilar en elbil. 2023 var det 18 procent. EU har gÄtt frÄn tio till 22 procent och Kina frÄn sex till 38 procent. USA slÀpar efter, men har dubblat frÄn fem till 10 procent.
Ăven dĂ€r ser vi effekten av Wrights lag. Priset pĂ„ elbilar sjunker snabbt. Inte minst eftersom de stora litiumjonbatterier som sitter i bilarna ocksĂ„ lever under Wrights lag och snabbt blir billigare. Ăver 90 procent billigare sedan 2010 och ner 51 procent senaste Ă„ret.
I flera kategorier Àr elbilar redan billigare att köpa Àn motsvarande fossilbilar, och priset kommer fortsÀtta minska, samtidigt som rÀckvidden blir lÀngre och laddningsinfrastrukturen byggs ut.
Kostnadsminskningen gör det lönsammare att lagra energi frÄn sol och vind i batterier, och sÄledes ser vi en kraftig ökning av sÄdana energilager. 75 procent ökning 2022 och en tredubbling förra Äret.
SÄ för att sammanfatta: En positiv spiral med ökad produktion av sol, vind, batterier och elfordon ger lÀgre pris till kund, vilket leder till fler bestÀllningar, ökad produktion, Ànnu lÀgre kostnader, och sÄ vidare. Vi har bÄde en ekonomisk drivkraft och ett behov av klimatomstÀllning som samverkar.
LÄter det som en grön bubbla? Grön Àr den, men ingen bubbla. DÄ vi ska fasa ut all kol och olja och alla fossilfordon Àr den kvarvarande marknaden enorm. De tvÄ branscherna (energi och fordonstillverkning) omsÀtter flera biljoner dollar varje Är och dÀr andelen för förnybart, el och batterier kommer gÄ frÄn 10-15 procent av marknaden till minst 70-80 procent.
Om man menar att detta inte kommer att hÀnda, fÄr man ha en vÀldigt bra förklaring till vad som istÀllet kommer ersÀtta fossil energiproduktion och fossila drivmedel. Alternativen finns inte ens pÄ horisonten.
Luftslottet som sprÀngdes
SÄ till företaget Northvolt.
Grundaren Peter Carlsson sÄg tidigt denna utveckling. Han jobbade i början pÄ 2000-talet med litiumjon-batterier, dÄ i mobiltelefoner frÄn Sony Ericsson. DÀrifrÄn rekryterades han till Tesla, och var med nÀr spadtaget togs för deras första batterifabrik, Gigafactory i Nevada.
NÀr investerare sÄg möjligheten och bilföretagen sÄg hotet började de leta efter företag de kunde investera i. Peter Carlsson tillhörde en liten grupp av personer som bÀttre Àn nÄgra andra i vÀrlden hade rÀtt kunskap. DÀrför har de investerat över 13 miljarder dollar i Northvolt.
Dessa pengar har de anvÀnt för att bygga en fabrik i SkellefteÄ, ett labb i VÀsterÄs, börjat bygga tvÄ fabriker till i Göteborg och Tyskland, anstÀllt 5000 personer och Àven lyckats nÄ ett genombrott nÀr det kommer till batteriteknik, med mera.
LÄter det som ett luftslott? Ett företag som rekordsnabbt gÄtt frÄn noll till industrijÀtte inom en av de största affÀrsmöjligheterna i vÀrlden. Nu menade jag inte Northvolt, utan Tesla. Ett stort, vÀxande och lönsamt bolag som Àr stÄr pÄ exakt samma grund som Northvolt. Kallar man Northvolt ett luftslott mÄste man kalla Tesla ett luftslott.
Northvolt kan misslyckas ÀndÄ
Men bara för att batterier inte Àr en grön bubbla och Northvolt inte ett luftslott betyder ju inte att de saknar problem. Det finns ingen automatik i att just Northvolt lyckas. Ett problem för alla batteritillverkare Àr det snabbt sjunkande priset pÄ batterier. NÀr du har stora investeringar i fabriker och utveckling, samtidigt som du kan ta allt mindre betalt för dina produkt sÄ blir det kÀmpigt.
Konkurrensen Àr dessutom redan hÄrd. Fabrikskapaciteten byggs snabbt ut, vilket Àven det pressar priserna.
Dessutom Àr det svÄrt att starta företag. Och sÄ in i helvete svÄrt att pÄ en handfull Är bygga en industrijÀtte inom en helt ny bransch. SÄklart rÄkar man förr eller senare utför stora problem. NÄgot annat skulle just vara ett luftslott. Northvolt tycks ha haft svÄrt att fÄ igÄng storskalig produktion, till exempel. Ett antal personer som jobbat hos eller med Northvolt har ocksÄ avlidit. Om detta beror pÄ Northvolt eller nÄgot annat utreds nu.
Jag har ingen insyn i Northvolt. Jag vet inte hur Peter Carlsson Àr som vd. DÀrför vet jag inte om han reder ut de problem Northvolt har.
Men jag vet att vi ska vara tacksamma att han rÄkar vara svensk. TÀnk om Northvolt lyckas etablera sig som en av vÀrldens största batteritillverkare. Hur mÄnga jobb, hur mycket tillvÀxt, hur mÄnga forskningskronor, hur mycket skattepengar, hur mycket vÀlstÄnd kommer att komma ur det?
DÀrför bör vi hoppas att Northvolt lyckas. Inte heja pÄ ett misslyckande.
Det finns mÄnga skÀl till det. Förutom klimat, jobb och tillvÀxt Àr sÀkerhetspolitik en anledning. En stor del av vÀrldens batteritillverkning ligger i Kina. Det Àr en risk. Vi behöver framgÄngsrika europeiska batteritillverkare. Northvolt laddar inte bara batterier, utan Àven Sveriges och Europas ekonomiska framtid.
Granska, inte hetsa
Media ska sÄklart granska. Att lyfta fram problem och negativa saker Àr inte fel. Men det Àr skillnad pÄ granskning och hetsjakt. En granskning sker pÄ den kunskapsgrund jag beskrivit ovan, om en viktig tillvÀxtbransch full med substans, dÀr misstag och problem nagelfars men framgÄngar och möjligheter visas upp med lika stora rubriker. Det Àr inte en granskning vi ser nu. Det Àr en hetsjakt.
Jag har som sagt inte insyn i Northvolt. Men frÄn dÀr jag sitter ser jag vare sig luftslott eller gröna bubblor. IstÀllet ser jag en chans att vi kommer kunna bygga riktiga slott för pengar tjÀnade i den gröna ekonomin.
Mathias Sundin
Arge optimisten