đ Northvolt och fördelen med att förstĂ„ framtiden
BerÀttelsen om Peter Carlsson och Northvolt lÀr oss tvÄ saker: Hur viktigt det Àr att förstÄ framtiden för att kunna se vilka möjligheter som finns, och att du behöver vara faktabaserad optimist för att ta tillvara pÄ dem.
Dela artikeln
Missa inte Warp News Show med Jan-Erik Berggren, författare till boken Batterirevolutionen - Northvolt och den nya svenska bilindustrin. Kan ses pÄ YouTube.
Peter Carlsson var inköpschef hos svensk-japanska Sony Ericsson. Du vet nÀr Ericsson tillverkade mobiltelefoner.
Han gjorde ett utmÀrkt jobb, sÄ företag pÄ den amerikanska vÀstkusten sökte hans tjÀnster. Bland dem fanns Apple, som erbjöd honom ett jobb med att leda produktionen av iPad.
Men han gick ocksÄ pÄ en jobbintervju hos en liten startup som Ànnu inte gjort vinst och som bara hade lanserat en produkt riktad mot ett smallt lyxsegment.
Du kanske har hört talas om det? Tesla.
Han sa nej till Apple och anslöt istÀllet till den aggressiva lilla startupen.
â NĂ€r jag gick ut frĂ„n Tesla gick jag ut med magkĂ€nslan att hĂ€r, hĂ€r kommer det att hĂ€nda nĂ„gonting, sĂ€ger han i boken Batterirevolutionen.
Hans huvuduppgift var att bygga upp logistik för deras nÀsta produkt, Model S. Det var fortfarande en dyr bil, men en som var avsedd att visa vÀrlden hur fantastiskt ett elektriskt fordon kan vara.
Att se framtiden för batterier
Tesla Àr inte bara en biltillverkare. De Àr ocksÄ ett energiföretag som sÀljer batterier till konsumenter, industrier och offentliga aktörer, som den stora batteriparken i södra Australien.
Under Peter Carlssons tid pÄ Tesla planerade de ocksÄ och började bygga den enorma fabriken i Nevada, kallad Gigafactory. à r 2018 producerade den 20 gigawattimmar battericeller.
LĂ€mnar Elon
Under min tid i riksdagen hjÀlpte Peter Carlsson mig att boka ett besök pÄ Teslas fabrik och huvudkontor i Fremont, Kalifornien, men nÀr jag kom dit i början av 2016 hade han lÀmnat företaget.
Kort dÀrefdter presenterade han sin idé om en stor batterifabrik i Europa. Han gav sitt företag namnet Northvolt.
Naiva pessimister
Pessimisterna stÀllde sig pÄ rad.
"HÀrlig ambition, men hur ska han fÄ tag i pengarna?"
För att bygga en batterifabrik behöver du mycket pengar - fyra miljarder dollar för att vara exakt.
Han fick snart in tio miljoner dollar för att komma igÄng och inte lÄngt efter det en miljard dollar till.
Northvolt valde SkellefteÄ som plats för fabriken.
Pessimisterna stÀllde upp sig igen, obekymrade efter att ha haft fel kring finansieringen.
"Ett spÀnnande projekt, men hur ska de kunna bygga en fabrik dÀr uppe?"
Fabriken Àr nu byggd, i tid trots pandemin, och har börjat producera batterier.
Den fabriken heter nu Northvolt Ett, för det kommer fler fabriker. En ska byggas med Volvo Cars i Göteborg. En annan i Tyskland. Ytterligare en i BorlÀnge. Dessutom har de nyss invigt Europas största Ätervinningscentral för elbilsbatterier.
Northvolt har tecknat stora avtal med Volkswagen och BMW för att leverera batterier. De samarbetar med industrigiganten ABB och har fÄtt finansiering frÄn Goldman Sachs och Europeiska investeringsbanken.
Pessimisterna hade fel igen. De Àr helt enkelt för naiva.
Hade inte pessimisterna en poÀng?
Men hade inte pessimisterna en poÀng? Var det inte osannolikt att fÄ in pengar till att bygga en jÀttelik batterifabrik i Norrland?
Jo, om man ser pÄ det ur den naiva synvinkeln, men inte om anvÀnder faktabaserade optimistiska glasögon.
- Elektrifiering av fordonsflottan Àr en stark trend.
- Fordonstillverkning Àr en gigantisk marknad, vÀrderad till 2700 miljarder dollar 2021.
- Batterier Àr central del i elfordon och blivande jÀttelik marknad i sig sjÀlv.
- För rÀtt batteriprojekt finns det med andra ord gott om kapital och kompetens.
- Peter Carlsson satt efter jobben pÄ Sony Ericsson och Tesla pÄ kompetens och tillhörde en mycket liten krets personer i vÀrlden som Àr mest attraktiva för investerare som vill satsa pengar pÄ batterier.
Det betyder inte att bygga upp ett företag som Northvolt Àr lÀtt och det kunde ha misslyckats, trots Peter Carlssons bakgrund. Men Carlssons chanser att lyckas var bÀttre Àn de flesta andra i vÀrlden.
TvÄ lÀrdomar
BerÀttelsen om Peter Carlsson lÀr oss tvÄ saker
Ett: Att förstÄ framtiden Àr den mest vÀrdefulla kunskap du kan ha.
Carlssons lÄnga erfarenhet av litiumjonbatterier frÄn mobiltelefoner och bilar och byggandet av gigafactory i Nevada hjÀlpte honom att förstÄ framtiden för batterier.
TvÄ: Vi behöver fler optimistiska byggare som Carlsson för att fÄ en bÀttre framtid att komma snabbare.
Att börja med ingenting och föreslÄ att bygga en enorm fabrik som kostar flera miljarder dollar Àr modigt. Med 'ingenting' menar jag att Carlsson inte hade ett stort företag bakom sig eller ett par egna miljarder dollar pÄ banken. Risken att misslyckas var tydlig, och hade han misslyckats skulle pessimisterna skinnflÄtt honom
Tidigare i Ă„r skrev Marc Andreessen:
âEvery step of the way, to everyone around us, we should be asking the question, what are you building?â
I en artikel höll jag med Andreessen och lade till detta:
"Forskning visar att optimistiska mÀnniskor genererar fler idéer och Àr mer öppna för andras idéer."
"Men inte bara det, optimister Àr ocksÄ mer benÀgna att göra nÄgot av idéerna. Starta ett projekt, grunda ett företag eller nÄgot annat som kommer att göra idén till verklighet."
En faktabaserad optimist
Peter Carlsson var optimistisk nog att tro att han skulle klara det. Denna optimism var baserad pÄ fakta och kunskap om batteriets framtid.
Peter Carlsson Àr en faktabaserad optimist.
Det hÀr Àr en artikel för Premium Supporters, öppnad för dig genom deras bidrag till Warp News. LÀs mer om och bli en Premium Supporter.