Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Stora batteriparker Ă€r snabba lösningen som gör att vi i Sverige bĂ„de kan dammsuga och hĂ„lla industrin igĂ„ng

🔋 Stora batteriparker Ă€r snabba lösningen som gör att vi i Sverige bĂ„de kan dammsuga och hĂ„lla industrin igĂ„ng

Om vi bestÀmmer oss och sÀtter fart kan vi ha storskaliga batterilager pÄ plats redan nÀsta vinter. I Australien byggde Tesla en jÀtteanlÀggning pÄ mindre Àn 100 dagar. Det Àr mycket fokus pÄ problem i energidebatten - hÀr finns en lösning. Nu hoppas vi att ord omsÀtts till handling.

Mathias Sundin
Magnus Aschan
Mathias SundinMagnus Aschan

Dela artikeln

Sveriges energisystem behöver mÄnga lÄngsiktiga lösningar, men batteriparker Àr en snabb lösning som kan hjÀlpa till med ett akut problem och samtidigt vara en del i ett lÄngsiktigt modernt energisystem.

Sverige har bÄde överskott och brist pÄ el

Sett över ett Är har Sverige ett överskott av energi och exporterar dÀrför el till andra lÀnder. Vissa dagar pÄ Äret, sÀrskilt nÀr det Àr kallt och inte blÄser, behöver vi importera el. Det kan leda till vÀldigt höga elpriser och i vÀrsta fall, om andra lÀnder Àr i samma situation och inte kan exportera, till storskaliga strömavbrott.

Vi har sett förslag om att inte dammsuga och brygga kaffe nÀr det Àr riktigt kallt och basindustrin har dragit ner pÄ sin produktion för att energipriserna gör den olönsam. Det Àr defensiva och kortsiktiga ÄtgÀrder.

Batteriparker bidrar till ett smartare energisystem

Genom att bygga stora batteriparker kan vi hantera dessa situationer pÄ ett mer offensivt sÀtt. Dessa batterilager kommer ocksÄ pÄ lÄng sikt att bidra till ett smartare och effektivare energisystem Äret runt.

En batteripark Àr vad det lÄter som, en batterianlÀggning med stor lagringskapacitet. Den kan laddas nÀr det produceras mycket billig energi frÄn exempelvis vindkraft, eller pÄ nÀtterna nÀr förbrukningen Àr lÄg och det av den anledningen finns ett överskott.

Vid högt effektuttag kan batterier balansera systemet, exempelvis pÄ morgonen nÀr industrin kör igÄng och kaffebryggare och bilvÀrmare gÄr varma, men ocksÄ stötta systemet om det sker ett oförutsett strömbortfall och minska behovet av fossil effektreserv.

GÄr att bygga pÄ kort tid - Tesla byggde pÄ under 100 dagar i Australien

En stor fördel Àr att den hÀr typen av batteriparker kan vara igÄng redan till nÀsta vinter om vi beslutar oss för det nu. I Australien byggde Tesla en jÀtteanlÀggning pÄ mindre Àn 100 dagar.

Hornsdale Power Reserve. Bild frÄn Aurecon.

Hornsdale Power Reserve, som anlÀggningen heter, kunde nÀr den byggdes 2017 förse ungefÀr 30 000 bostÀder med el i Ätta timmar. Redan under första Äret genererade systemet mer Àn 72 miljoner dollar och sparade lokala elkonsumenter över 50 miljoner dollar. Under hösten byggdes anlÀggningen ut och har nu en lagringskapacitet pÄ 194 MWh/150 MW.

Det finns redan ett antal mindre anlÀggningar av den hÀr typen i Sverige, bland annat i VÀsterÄs i ett samarbete mellan MÀlarenergi och Northvolt. Det vi behöver nu Àr flera i Hornsdale-storlek.

Bild frÄn MÀlarenergi.

Batterier blir allt billigare

Batterier har ocksÄ fördelen att de snabbt blir billigare. Sedan 2010 har kostnaden för litiumjon-batterier inom alla sektorer sjunkit med 88 procent.

Minskningen pÄverkas av Wrights lag, som sÀger att för varje ackumulerad dubbling av produktionen sÄ minskar kostnaden med en viss procentsats. För litiumjon-batterier Àr det cirka 20 procent.

Batterier för lagring ökar snabbt i vÀrlden. FrÄn en total kapacitet pÄ 5000 megawatttimmar 2010 till hundra gÄnger mer idag. I exempelvis Australien har det sedan 2015 installerats ungefÀr 73 000 batterilagringssystem som tillsammans har över en GWh lagringskapacitet.

Under 2020-talet berÀknas den installerade kapaciteten öka minst 17 gÄnger ytterligare, till 9 miljoner megawatttimmar eller 9000 gigawattimmar. Vi kan alltsÄ förvÀnta oss en minskning av kostnaden för batterier med minst 80 procent kommande tio Är, men troligen Ànnu mer.

Batterier Àr inte enda lösningen

Stora batteriparker Àr inte hela lösningen. Vi behöver ocksÄ ny modern kÀrnkraft, sol, vind och inte minst smarta och uppkopplade nÀt och hem som optimerar vÄr produktion och förbrukning. Men batteriparker Àr det vi snabbast kan göra nu och det Àr inte ett tillfÀlligt plÄster pÄ sÄret. Det kommer Àven lÄngsiktigt att vara en del i ett modernt energisystem.

Nu krÀvs handlingskraft

Vad som krÀvs Àr handlingskraft. TonlÀget Àr högt i energidebatten och vi hoppas att debattörerna kan rikta sin energi framÄt och driva pÄ för en riktigt snabb lösning av det akuta problemet.

Politiker, energibolag, företag och entreprenörer – hĂ€r finns en stor möjlighet. Om vi bara vill och agerar nu har vi lösningen pĂ„ plats redan till nĂ€sta vinter.

Mathias Sundin, ordförande, Warp Institute
Magnus Aschan, Warp Green Tech Program

LĂ€s mer: 🔋 Northvolt och fördelen med att förstĂ„ framtiden


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.