đ Batteripriserna fortsĂ€tter sjunka â hur pĂ„verkar det elbilarna?
Kommer elbilar bli billigare att köpa Àn motsvarande bensinbilar Är 2025? Och spelar det nÄgon roll för nÀr det stora skiftet frÄn bensin till el sker? Vi har uppdaterat vÄr prognos frÄn i vÄras.
Dela artikeln
I vÄr allra första Optimist's Edge-artikel skrev vi om framtiden för elbilar, och nÀr dessa kommer bli lika billiga att köpa som motsvarande bensin- eller dieselbilar.
Nu har fakta för 2021 blivit tillgÀngligt och det Àr dags att uppdatera slutsatserna och se om de fortfarande hÄller.
VÄr förutsÀgelse: Elbilar lika billiga som bensinbilar Är 2025
Den frÀmsta anledningen till att elbilar Àr dyrare att köpa Àn motsvarande bensinbil Àr batteriet. NÀr Teslas Model S lanserade 2012 kostade batteriet i bilen cirka 270 000 kronor. Men priset har sjunkit snabbt, 85 procent mellan 2010 och 2020 och baserat pÄ Wrights lag kommer det fortsÀtta sjunka nÀr den totala produktionen ökar.
Just Tesla visade pÄ sin Battery Day hur de skulle pressa ner kostnaden med ungefÀr hÀlften mellan 2020 och 2024.
Det innebÀr att elbilar kostar lika mycket som bensinbilar Är 2025. Under andra halvan av 20-talet kommer det vara billigare att köpa en elbil Àn en bensinbil. Hur mÄnga kommer dÄ vÀlja en bensinare?
HÄller förutsÀgelsen? Ny data frÄn Bloomberg
Varje Är undersöker Bloomberg hur kostnaden för litiumjonbatterier utvecklas. Under 2021 har den sjunkit med sex procent. Det innebÀr 90 procent sedan 2010.
NÀrmaste tiden osÀker
Ăven om kostnadstrenden för hela 20-talet fortfarande Ă€r stadig nerĂ„t sĂ„ Ă€r det inte sĂ€kert att priserna pĂ„ batterierna sjunker kommande Ă„ret. Priset pĂ„ kobolt, litium och nickel har ökat senaste tiden. PĂ„ grund av lĂ„nga kontrakt tror Bloomberg att vi kommer se effekten av det först under 2022, vilket gör att priset pĂ„ batterierna ligger still eller ökar nĂ„got.
Samtidigt minskar andelen kobolt i batterierna, och vi vet att marknader ofta svarar med ökad produktion om priserna gÄr upp.
EfterfrÄgan pÄ elbilar pressar upp priserna
Elbilar blir snabbt populÀra och under 2021 tycks efterfrÄgan ökat dramatiskt. Samtidigt som försÀljningen av fossilbilar minskar, ökar den kraftigt för elbilar.
Tesla ökar sin produktion sÄ mycket de hinner och har höjt priserna rÀtt rejÀlt under Äret, men vÀntetiderna pÄ en ny Tesla fortsÀtter trots det att bli lÀngre. Andra bilföretag tycks ocksÄ sÀlja allt eller det mesta av alla elbilar de producerar.
Skiftet kommer trots höga priser
Om Är 2025 hÄller för prisparitet mellan elbilar och fossilbilar ÄterstÄr att se, men framförallt den ökade efterfrÄgan kan förskjuta tillfÀllet till Är 2026 eller senare.
Trots det ser skiftet frÄn förbrÀnningsmotor till elmotor ha kommit igÄng pÄ allvar. Tesla sa nyligen att de har blivit tagna pÄ sÀngen över det snabbt ökade intresset, och dÄ hade de redan innan planerat för en massiv utbyggnad av produktionskapacitet med nya fabriker bÄde i Berlin och Austin.
I april skrev vi:
Det betyder att det Àr mycket troligt att elbilar kommer att gÄ om bensin- och dieselbilar i försÀljning mellan 2025 och 2030.
Det kan bli sÄ att prisskiftet kommer senare Àn 2025, men att elbilar passerar bensin- och dieselbilar i försÀljning före 2025.
Mathias Sundin