Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›« Även flyget kommer att bli elektriskt

đŸ›« Även flyget kommer att bli elektriskt

"Det Àr omöjligt" sÀger pessimisterna om elflyg. Anders Forslund och Klara Andreasson verkar inte ha hört det. För i en hangar i Göteborg utvecklar de ett elflygplan som kommer vara i kommersiell trafik Är 2026.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Den hÀr texten Àr för vÄra premium supporters - öppnad för alla lÀsare tack vare deras mÄnatliga bidrag pÄ 100 kronor. Om du vill stödja vÄrt arbetet med att sprida faktabaserad optimism hittar du mer information hÀr.

Julafton kom tidigt i Är för mig. Första Teslas Battery Day och omedelbart dÀrefter Heart Aerospaces Hangar Day dÀr de visade utvecklingen av sitt elektriska flygplan.

Debatten om elektriska flygplan har rasat ett tag. "Det Àr omöjligt!" sÀger pessimisterna och visar att du behöver fler batterier Àn som fÄr rum i ett stort Boeing- eller Airbus-flygplan. Det Àr inte första gÄngen de glömmer bort tekniska framsteg och genombrott.

Anders Forslund talking to journalists on Hangar Day.

Men Anders Forslund, grundare och VD för Heart Aerospace rundar hela debatten. Han tÀnker istÀllet visa att kommersiellt elflyg Àr en möjlighet, mycket snart. Med dagens batteriteknik.

Vi har redan sett ett antal mindre elektriska flygplan - som den hÀr ombyggda Cessnan - men den hÀr kommer att bli större.

Kommersiellt elflygplan i trafik 2026

Hans företag, Heart Aerospace, kommer att ha ett kommersiellt flygplan för 19 passagerare med 40 mils rÀckvidd i trafik senast 2026. SÄ det Àr inte för lÄngdistansflygningar över Atlanten utan för regionala resor.

Och hÀr har elektriska flygplan nÄgra bonusar. Liksom en Tesla och andra elbilar accelererar den snabbt sÄ den behöver en mycket kortare bana, inte mer Àn 750 meter. Med 75 procent lÀgre brÀnslekostnader och 50 procent lÀgre underhÄllskostnader kan biljettpriset bli lÀgre Àn för andra flygresor. Och det Àr naturligtvis mindre bullrigt och planet slÀpper inte ut nÄgon koldioxid.

SÄ elektriska flygplan ersÀtter inte bara fossilflyg, det kommer antagligen att skapa nya regionala resor.

PÄ Hangar Day visade de upp sin helt nya elmotor. Den Àr liten jÀmfört med en jetmotor men har samma kraft.

Heart Aerospace utvecklas snabbt

Accelerationen för Anders Forslund och medgrundare Klara Andreasson Àr ocksÄ imponerande. Jag trÀffade Anders första gÄngen för drygt tvÄ Är sedan, i augusti 2018. Jag var vÀrd för ett evenemang om elflygplan i riksdagen (faktiskt det sista officiella jag gjorde som riksdagsledamot.)

Anders var dÄ forskare pÄ Chalmers. Med lite pengar frÄn Vinnova ledde han ett forskningsprojekt om elektriska flygplan, ELISE. I början av 2019 kom han och Klara in pÄ vÀrldens ledande startupaccelerator, Y Combinator, och fick hjÀlp att skaffa finansiering frÄn riskkapitalister frÄn Silicon Valley och Stockholm. Nu har de tre hangarer pÄ SÀve flygplats utanför Göteborg och pÄ Hangar Day tog de mot infrastrukturminister Tomas Eneroth och mÄnga andra prominenta gÀster.

Att bygga ett flygplan och framförallt fÄ det godkÀnt Àr ingen liten uppgift, men hittills har Heart Aerospace gjort stora framsteg.

Anders, Klara och infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Innovation idag

Men en annan sak slog mig nÀr jag tittade pÄ presentationerna pÄ Hangar Day. Hur teknik pÄskyndar innovation.

Heart Aerospaces CTO Nigel Pippard, med lÄng erfarenhet av att bygga flygplan, berÀttade för oss hur de anvÀnde penna och papper för att göra berÀkningarna pÄ 1980-talet. De hade bara tvÄ datorer, du var tvungen att boka en tid för att anvÀnda dem, och de var inte sÀrskilt bra.

Hearts flygplan simuleras i luften i ett mycket avancerat datorprogram dÀr tio miljoner datapunkter berÀknas hela tiden. Detta krÀver kraftfulla dyra datorer som Heart inte har rÄd med. Men Amazon har rÄd, sÄ de anvÀnder Amazon Web Services.

I den hÀr simulatorn kan du dessutom flyga planet. Jag tog en tur över VÀnern.

Inte bara det. HÀlften av teamet bor i andra delar av vÀrlden och arbetar fortfarande heltid med teamet i Sverige via Zoom och andra sÄdana tjÀnster.

En av de anstĂ€llda heter Benjamin Vedder. Anders hittade honom online via en open source-community om programvara och hĂ„rdvara för att styra en elmotor. Benjamin hade grundat den communityn, som heter VESC - Vedder Electronic Speed ​​Controller - nĂ„gra Ă„r tidigare och anvĂ€nds till exempel i de flesta elektriska skateboards.

Det rÄkade sig sÄ att Benjamin bodde ganska nÀra Hearts hangar och Àr nu en viktig del av företaget.

Benjamin Vedder pÄ Hangar Day.

SÄ vi har cloud computing, teknik för fjÀrrarbete, open source-community för motorstyrning (och att hitta anstÀllda), en startupaccelerator och finansiering bÄde frÄn riskkapitalister och skattebetalare.

Innovation = teknik + idéer

Jag hÀnvisar ofta till den hÀr formeln: Innovation = teknik + idéer. Ju fler idéer och ju lÀttare de sprids desto bÀttre teknik. Ju bÀttre teknik desto lÀttare Àr det att sprida idéer.

Detta var vÀldigt tydligt pÄ Heart Aerospaces Hangar Day.

Mathias Sundin

Den hÀr texten Àr för vÄra premium supporters - öppnad för alla lÀsare tack vare deras mÄnatliga bidrag pÄ 100 kronor. Om du vill stödja vÄrt arbetet med att sprida faktabaserad optimism hittar du mer information hÀr.

Modell av flygplanet som ska anvÀndas för testflygningar.
Avsnitt ur kabinen.
Motorn.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.