Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
📰 Lokaltidningarna Ă€r dödens - LĂ€nge leve lokaljournalistiken

📰 Lokaltidningarna Ă€r dödens - LĂ€nge leve lokaljournalistiken

Internet förstörde affÀrsmodellen för lokaltidningarna. Men det betyder inte lokaljournalistiken Àr död, tvÀrtom ger internet helt nya och bÀttre förutsÀttningar för lokal journalistik med hög kvalité.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra Premium Supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.

I mitt tidigare liv, som riksdagsledamot satt jag ett tag i konstitutionsutskottet. I utskottets stora sammantrÀdessal pÄ sjunde vÄningen i gamla riksdagshuset sitter ibland gÀster i ena Ànden av det lÄnga bordet. De mÄste kika upp över flera tjocka lagböcker för att kunna se ledamöterna och ordföranden dÀr borta i andra Ànden.

Vid detta tillfÀlle Andreas Norlén, som ledde mötet med sedvanlig intelligens och humor.

GÀsterna var chefredaktörer vid ett antal lokaltidningar, och hade ett gemensamt budskap: FortsÀtt med presstödet, annars kommer den lokala demokratin skadas.

KU frÄgar ut statsministern i förstakammarsalen. Undertecknad lÀngst till vÀnster.

En av chefredaktörerna hade en berÀttelse med sig, som fastnade i mig. Han berÀttade hur de tvingats lÀgga ner en lokalredaktion i en kommun och bevakningen av den lokala politiken minskade sÄledes kraftigt. I valet dÀrefter gick valdeltagandet i kommunen ner tydligt.

Anledningen till neddragningen var fÀrre prenumeranter och minskade annonsintÀkter. Anledningen till fÀrre prenumeranter och minskade annonsintÀkter var internet. Eller rÀttare sagt först Google, sedan Facebook.

Internet hÄller pÄ att döda lokaljournalistiken.

Eller?

Internet dödar lokaltidningarna

Det som Àr sant Àr att internet hÄller pÄ att döda lokaltidningarna, de som kommer ut pÄ papper och körs ut till tusentals brevlÄdor tidigt varje morgon. Vilket inte nödvÀndigtvis Àr samma sak som lokaljournalistiken.

Det var just detta som var lokaltidningens styrka under flera Ärtionden. Tryckpress och distribution krÀvde en avsevÀrd investering och blev du större Àn konkurrenten fanns ingen anledning för annonsörerna att vÀlja den mindre tidningen.

DÀrmed fick en tidning monopol, eller nÀra dÀr pÄ. MÄnga orter i Sverige har en stor och en liten tidning, dÀr den mindre inte sÀllan hÄlls under armarna av presstödet. Numera Àgs de dessutom ofta av samma företag. Med en dominerande aktör Àr det svÄrt och dyrt för en ny utmanare att slÄ sig in.

Lokaltidningarna var vÀldigt lönsamma, frÄga bara Warren Buffet

De stora tidningarna med lokala monopol kunde skÀra guld med tÀljkniv. VÀrdekedja för konsumentprodukter bestÄr av producenter, distributörer och konsumenter.  BÀsta sÀttet att tjÀna mycket pengar inom en bransch Àr att nÄ ett monopol inom en av de tre, eller integrera tvÄ av dem. Tidningarna integrerade produktion av nyheter och distribution av dessa och tjÀnade inte bara pengar pÄ prenumerationer utan ocksÄ annonser.

Det Àr inte för inte som vÀrldens frÀmste investerare, Warren Buffet, köpt just den sortens monopol-tidningar.

Buffett har Àndrats sig nu.

Internet förstörde affÀren

Men sÄ kom dÄ internet och förstörde allt. Först Google som gav annonsörer ett mycket effektivare sÀtt att nÄ folk som ville köpa en ny grÀsklippare eller Äka pÄ semester. Sedan Facebook som möjliggjorde att nÄ folk som inte aktivt sökte en produkt, men mycket mer pricksÀkert och billigare Àn tidningen kunde erbjuda.

Det som en gÄng hade varit en konkurrensfördel, den dyra produktionen och distributionen, blev nu ett allt tyngre ok att bÀra. Utan just presstödet hade tidningsdöden varit mer omfattande.

Lokaljournalistikens framtid Àr ÀndÄ ljus

De lokala papperstidningarna kommer att dö, i alla fall i den form de haft de senaste Ärtiondena. Men framtiden för lokaljournalistiken kan ÀndÄ vara ljus. Det fina med internet Àr ju att kostnaden för att distribuera digitalt innehÄll Àr nÀstan noll. Att inte behöva fylla en papperstidning med innehÄll varje dag, trycka den och köra ut till tusentals brevlÄdor varje morgon Àr en möjlighet. En stor möjlighet.

Ska vi starta Norrköpingsposten?

Vi lÄtsas att vi skapar Norrköpingsposten.se. Vi anstÀller tio personer, varav sju Àr journalister, en designer, en reklamare och en Àr administratör. Dessa sju journalister ska inte producera femtioelva notiser varje dag, utan istÀllet riktig journalistik. Intressanta reportage, verkliga nyheter, granskningar, kommentarer och krönikor om allt möjligt lokalt, inte minst sport. De jobbar inte mot en deadline innan tryckning, utan publicerar nÀr en tillrÀcklig kvalité uppnÄtts. Det finns inga internationella eller nationella nyheter pÄ Norrköpingsposten.se. Inte heller nÄgra annonser.

Bildsköna Norrköping.

VÄr kostnad per anstÀlld för lön, kontor och utrustning Àr 100 000 kronor i mÄnaden, totalt en miljon i mÄnaden. OvanpÄ detta spenderar vi 500 000 kronor i mÄnaden pÄ marknadsföring, administration, webbplats och dylikt. 1,5 miljoner i mÄnaden, eller 18 miljoner kronor per Är.

Hur mÄnga prenumeranter behöver vi som betalar 100 kronor i mÄnaden för att fÄ detta att gÄ runt? 15 000 stycken. Om folk Àr villiga att betala 150 kronor, behövs bara 10 000 prenumeranter.

Att fÄ igÄng Norrköpingsposten med tio anstÀllda direkt skulle krÀva en hyfsad investering, Àven om det inte Àr i nÀrheten av vad som krÀvdes för att bygga tryckpress och distributionsnÀtverk. Dock en investering som krÀver ett kapital bakom. Men man behöver inte starta med tio anstÀllda, man kan börja med en.

Det rÀcker med en person för att starta Norrköpingsposten

Ja, en enda person skulle kunna starta Norrköpingsposten. Numera kan de flesta journalister hantera video, ljud, bild och text. Det Àr enkelt att sÀtta upp en hemsida och tjÀnster som Memberful, Mailchimp och Substack lÄter dig gratis, eller mot en avgift per prenumerant, hantera prenumeranter och utskick.

Samtidigt som denna person frilansar pÄ halvtid Ät andra medier kan hen börja skriva intressanta artiklar frÄn Norrköping och göra dessa tillgÀngliga för en hundring i mÄnaden. Om hen vÀljer ett Àmne som intresserar en tydlig mÄlgrupp - IFK Norrköping, Vita hÀsten, Dolphins och annan sport - behöver det inte vara svÄrt att fÄ de första prenumeranterna. 500 prenumeranter gör det möjligt att leva pÄ det. Vid 1000 prenumeranter Àr mÄnadsintÀkten 100 000 kronor och det finns resurser att anlita fler personer.

Vi ser det redan hÀnda

Det hÀr Àr inte fria fantasier, vi ser hur det börjar hÀnda. Jag prenumererar pÄ Ben Thompsons analyser som kommer tre gÄnger i veckan i min mailkorg. Han diskuterar techföretag och internets pÄverkan pÄ samhÀllet och nÀringslivet. För det betalar man tio dollar i mÄnaden, eller 100 dollar per Är. Han har tusentals prenumeranter. En annan Àr dansken Tomas Baekdal, som skriver om medias förÀndring pÄ grund av internet. BÄda tvÄ riktar sig till en global, engelsktalade publik och Àr vÀldigt smala. Eftersom de Àr globala gör det inget att mÄlgruppen Àr smal, den Àr ÀndÄ till antalet stor, sÀrskilt om man bara ska försörja en person. TvÀrtom Àr det den tydliga, smala, mÄlgruppen som Àr deras framgÄng.

Tydlig mÄlgrupp Àr viktigt

Norrköpingsposten har sÄklart ingen global publik, men har ÀndÄ en tydlig mÄlgrupp; de som bor i Norrköping. Som kan göras ÀndÄ smalare genom att rikta in sig pÄ ett sÀrskilt intresse. Exemplet ovan med IFK Norrköping var ingen slump. Det var sÄ en onlinepublikation vid namn The Athletic startade. De hade insett att sportfans frÀmst gillade bra analyser och krönikor om laget. Matchresultat- och referat kom i andra hand. De började i Chicago genom att anstÀlla ett par av de bÀsta sportkrönikörerna, gav dem frihet att skriva som de ville, byggde en snygg och mobilvÀnlig sida och gjorde innehÄllet tillgÀngligt bara för de som betalade 70-80 kronor i mÄnaden. Efter nÄgra mÄnader hade de flera tusen prenumeranter.

Sedan dess har de bara accelererat. Nu har de över sexhundratusen prenumeranter och tÀcker ett stort antal lag i hockey, baseball, basket och amerikansk fotboll. I augusti tog de klivet över Atlanten till Premier League.

The Athletic, nu över 600 000 prenumeranter.

Jag kÀnner Norrköping sÄ pass vÀl att jag vÄgar lova att det finns flera tusen personer som skulle betala en hundring i mÄnaden för en intelligent bevakning av IFK Norrköping.

Inte bara sport, folk Àr intresserade av lokala nyheter

Sportjournalistik i all Àra, det bidrar inte till den lokala demokratin, granskar inte makten, om det inte rÄkar handla om en ny sportarena som kommunen ska bygga. Det finns underlag för mer Àn sport. 91 procent av den vuxna befolkningen Àr mycket eller ganska intresserade av lokalnyheter. Vad folk inte lÀngre Àr villiga att betala för Àr nyheter de redan lÀst nÄgon annanstans, eller korta notiser som en stackars journalist har fÄtt kasta ihop pÄ ett par timmar. Om journalisterna fÄr ta tid pÄ sig, verkligen jobba med stories, kommer kvalitén öka avsevÀrt och det definitivt finnas tillrÀckligt mÄnga intresserade lÀsare.

Dagens Nyheter har upptĂ€ckt just det. “Folk vill inte lĂ€sa lĂ„nga artiklar pĂ„ nĂ€tet” sades det, men nĂ€r DN testade, sĂ„g man att det ville man visst det. De lĂ„nga kvalitetsartiklarna Ă€r just vad som driver flest nya digitala prenumeranter.

SmÄorterna dÄ, dÀr dör vÀl lokaljournalistiken?

Men de riktigt smÄ orterna, kommer de ha nÄgon lokaljournalistik? I Norrköping bor nÀstan 140 000 personer, med i Söderköping nÄgon mil dÀrifrÄn knappt 7 000. En journalist kan tÀcka hela Söderköping, om man bryter med det gamla sÀttet att jobba. Sluta skriva meningslösa notiser om att en ny hyresgÀst flyttar in i en gammalt kontor, eller att nÄgon snabbt slÀckte en liten brand i ett elskÄp. Detta var ett par exempel pÄ vad lokaltidningen NT skrivit för notiser om Söderköping senaste dagarna. Det gÄr inte att producera bÀttre Àn sÄ om man jobbar dag till dag och ska fylla en ny sida varje morgon. Om man istÀllet jobbar lÄngsiktigt och skriver nÀr det finns nÄgot att skriva, dÄ finns det mycket intressant att fÄnga i Söderköping.

Internet dödar lokaltidningen. LÀnge leve lokaljournalistiken

Internet Àr en skÀnk frÄn ovan för lokaljournalistiken. Tillsammans med annan teknisk utveckling som gör det billigt och enkelt att producera inte bara text, utan ljud och bild och distribuera detta nÀstan gratis ligger lokaljournalistikens bÀsta dagar framför oss. Skiftet fördröjs om konservativa tidningsÀgare försöker backa in i framtiden genom stÀndiga nedskÀrningar i en redan död produkt. Dessutom understödda av ett statligt presstöd som hÄller dem under armarna, och konkurrenterna utanför.

Men det Àr klart, skulle vi faktiskt starta en onlinepublikation i Norrköping, behöver vi komma pÄ ett roligare namn Àn Norrköpingsposten. Eller hur?

Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra Premium Supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.