đïž Lokaltidningarna borde sluta gnĂ€lla och byta affĂ€rsmodell
Rubriker om nedskÀrningar hos nyhetstidningar och magasin har duggat tÀtt lÀnge, men rapporteringen har skapat en falsk bild av att sjÀlva journalistiken Àr hotad. Det Àr den inte. TvÀrtom har den en ljusare framtid Àn nÄgonsin tidigare.
Dela artikeln
Warren Buffett Àr vÀrldens frÀmste investerare. Hans förmögenhet, som gör honom till vÀrldens fjÀrde rikaste person, Àr skapad enbart genom hans investeringar. De första pengarna han investerade var lön som cyklande tidningsbud.
Passande nog var en av hans favoritinvesteringar i tidningar som satt pÄ ett lokalt monopol.
âThe economics of a dominant newspaper are excellent, among the very best in the business world,â skrev han i brev till aktieĂ€garna i Berkshire Hathaway.
Men det var dÄ det, 1984. Nu har han sÄlt sina sista tidningar och 2019 deklarerade han att de flesta tidningar Àr körda.
De flesta, som sagt. För det finns de som gÄr mot strömmen. New York Times var en av de första av de större tidningarna som vÄgade satsa pÄ digitala prenumerationer i en medveten strategi. Det har varit lyckat. NÀr de slog igen böckerna för 2019 kunde de konstatera att bÄde intÀkter och vinst har ökat under Äret. NYT har nu över fem miljoner digitala prenumeranter.
Sveriges New York Times, Dagens Nyheter, har gett sig in pÄ en liknande resa, med samma resultat. 2019 nÀstan dubblade DN vinsten frÄn 57 till 117 miljoner kronor. Detta trots att annonsintÀkterna fortsÀtter att falla. Antalet nya prenumeranter vÀger upp det.
Men vad Àr det som gjort att de lyckats? Det gick chefredaktör Peter Wolodarski igenom 2017 i ett webinar för International News Media Association.
Han berÀttar hur han 2014 trÀffade Michael Moritz frÄn Sequoia Capital, förste venture capital-företag att investera i Google. Wolodarski pratade pÄ om DN tills han avbröts av Moritz:
âI hear you are busy dying.â
Moritz rekommenderade dem att göra det mycket enklare att bli digital prenumerant genom att anvÀnda Klarna (som Sequoia investerat i.)
âJag hade aldrig tĂ€nkt pĂ„ ett samarbete mellan oss, en ledande nyhetstidning, och ett betalföretag,â sa Wolodarski i webinaret.
2015 lanserade DN möjlighet att bli digital prenumerant med bara ett klick.
Man hÀpnar över denna okunnighet om hur man jobbar digitalt. Amazon var pionjÀren pÄ omrÄdet att minska friktionen för kunden och lanserade betalningar med ett klick - 1999. Det har tillhört grundkursen sedan dess.
Vad har tidningarna pysslat med nÀr detta sÄgs som nÄgot smÄtt revolutionerande 2015?
Det som hotat journalistiken Àr tidningarnas oförmÄga att byta affÀrsmodell. Nu nÀr nÄgra av de gamla drakarna visar vÀgen kan sÀkert fler följa, men Ànnu större hopp stÀller jag till nya aktörer som inte börjar med ett tungt och dyrt bagage.
Att journalistiken inte lÀngre Àr beroende av tunga investeringar i tryckpressar och inte behöver bekosta dyr logistik nÀr tidningarna ska distribueras öppnar nya möjligheter. Nu kan de utan extra kostnad distribuera sin journalistik över hela vÀrlden, om de sÄ vill.
Inte heller behöver det bara vara text och bild. Video och ljud Àr billigare att producera och distribuera Àn nÄgonsin tidigare.
Journalistiken stÄr inför en ny guldÄlder nÀr de slipper tunga fasta kostnader och dyr distribution. Det Àr dags för nyhetsmedierna att sluta gnÀlla pÄ Google och Facebook och skriva nattsvarta rubriker och istÀllet förÀndra sig. Om de inte gör det kommer de att dö.