đ° OMG! Liket lever! Lokalnyheter gör comeback
Lokaltidningar dör, men lokalnyheter gör comeback. Nya aktörer som Overstory Media Group gör nu ett stor satsning för att expandera lokaljournalistik. Det Àr inte förvÄnande alls - möjligheten Àr bÀttre Àn nÄgonsin tidigare. Om du vill starta ett lokalt nyhetsbrev bör du lÀsa detta.
Dela artikeln
Döden för lokalnyheter har ansetts vara ett hot mot demokratin. Om inga journalister granskade kommunstyrelsen, informerade allmÀnheten inför ett val eller skrev nyheter om vad som hÀnder i en stad eller ett samhÀlle, sÄ skulle det skada demokratin.
Men det betyder inte att lokaltidningarnas död Àr ett hot mot demokratin. Inte om nÄgot nytt tar deras plats.
Det Àr vad som hÀnder nu, lokalnyheter gör comeback.
Nu nÀr man inte behöver investera i en enorm tryckpress och slipper distribuera tonvis av papper varje morgon, Àr möjligheten för journalistiken större Àn nÄgonsin tidigare.
Förra Äret hittade jag ett exempel pÄ detta nÀr den kanadensiska entreprenören Andrew Wilkinson twittrade om hur han hade skapat ett nyhetsbrev, Capital Daily, för Victoria i British Columbia.
Capital Daily har nu nÀstan 50 000 prenumeranter i en stad med cirka 400 000 invÄnare.
Han expanderar nu. Overstory Media Group (OMG) strÀvar efter att starta i 50 stÀder och anstÀlla 250 journalister fram till 2023.
Jag pratade med VD:n och medgrundaren Farhan Mohamed om lanseringen.
Nyhetsbrev Àr fortfarande produkten. Det Àr ett enkelt och bra sÀtt att leverera innehÄll som lÀsaren sjÀlv har valt. Det Àr inte en algoritm som försöker tolka vad du vill, eller som företaget bakom algoritmen vill att du ska se.
Om nÄgon i Sverige, Japan eller Australien vill starta ett nyhetsbrev, kan de dÄ kontakta dig och vara en del av OMG?
â Ja. Var som helst i vĂ€rlden dĂ€r det finns en community kan du starta ett nyhetsbrev och vi Ă€r intresserade av att prata med dig om det.
Ăr det bara för stora stĂ€der?
â Nej, faktiskt kan det vara svĂ„rare att starta ett nyhetsbrev i en stor stad. I stora stĂ€der kommer det att finnas nyheter som berör alla som bor i den, men vad vi har funnit Ă€r att mĂ€nniskor bryr sig om vad som hĂ€nder i deras lokalomrĂ„de och vad som direkt pĂ„verkar deras dagliga liv. I stora stĂ€der finns det mĂ„nga separata gemenskaper som var och en har sina egna unika historier att berĂ€tta."
I hur smÄ stÀder kan du driva ett nyhetsbrev?
â De kan vara ganska smĂ„, kanske sĂ„ smĂ„ som 25 000 till 30 000 personer.
Om nÄgon lÀser detta och vill starta ett nyhetsbrev i sin stad tillsammans med er, vad ska de göra?
â De kan skicka ett mejl till mig sĂ„ sĂ€tter vi upp ett samtal, sĂ€ger Farhan Mohamed.
Nyhetsbreven kommer naturligtvis inte att vara identiska, de mÄste anpassas till lokalsamhÀllet, men OMG har nu erfarenhet av att lansera flera nyhetsbrev.
IntÀktsmodellen kommer ocksÄ att vara olika beroende pÄ lokala förhÄllanden, men kommer att vara en blandning av till exempel prenumerationer, annonser och evenemang.
Lokalnyheter Àr ett av mÄnga exempel pÄ onödig pessimism.
Folk ser att lokaltidningar gÄr under och av nÄgon anledning slÄr de sedan av hjÀrnan.
Lokaltidningar dör = ingen lokaljournalistik = hot mot demokratin.
Varför skulle inte nÄgot nytt komma i de gamla tidningarnas stÀlle?
Om orsaken var att mÀnniskor hade tappat intresset för lokalnyheter skulle det vara ett problem. Men det Àr uppenbart att det Àr den gamla affÀrsmodellen för lokaltidningar som inte fungerar lÀngre. MÀnniskor Àr fortfarande mycket intresserade av vad som hÀnder dÀr de bor.
Nu kan du vara med och skapa den nya versionen av lokala nyheter. Att de flesta tror att lokala nyheter Àr döende Àr en möjlighet. I de flesta stÀder finns det ingen konkurrens förutom en gammal halvdöd tidning.
Det Àr vad vi kallar Optimist's Edge.
Fördelen du fÄr nÀr du tittar pÄ fakta och möjligheter, istÀllet för att bli lurad av pessimism.
Mathias Sundin
Om du vill komma i kontakt med Farhan Mohamed, skicka mig ett mejl pÄ mathias.sundin at warpinstitute com sÄ kopplar jag ihop er, eller kolla in detta pÄ deras hemsida.