Varje vecka får du en tänkvärd essä om hur du kan förstå och skapa framtiden.
Bra journalistik är en av de viktigaste saker vi har i samhället. Men nyhetsmedia är obalanserade och rapporterar många fler negativa än positiva nyheter, vilket ger oss en förvrängd och pessimistisk bild av verkligheten.
En majoritet i världens rika länder är pessimistiska till framtiden. En anledning är att de har sämre koll på världens utveckling än ett gäng schimpanser.
"Ett par från millenniegenerationen inleder med att berätta att de debatterade i 10 år (!) om de skulle våga sätta ett barn till världen (hon ville fostra en climate ally, han fruktade för barnets framtid)", skriver Ulrika Gerth i en krönika.
DEL 2: Av de 26 svenska luftföroreningar som Naturvårdsverket mäter har 24 minskat i absoluta tal under perioden 1990–2018. Samtidigt ökade Sveriges befolkning med drygt 1,6 miljoner och ekonomin nästan fördubblades.
Att flytta till ett samarbetssamhälle kan göra användningen av råvaror effektivare och lokala samhällen självständiga, förbättra användningen av flera produkter men också främja de bästa idéerna.
Hur kan man veta att framtiden är ljus? För att det finns ingen starkare kraft för förbättring än människors idéer - och tack vare demokrati och teknik har vi nu tillgång till fler idéer än någonsin tidigare.
Wikipedia borde inte fungera. Det borde vara bättre med experter som skriver ett uppslagsverk, istället för vem som helst. Demokrati borde inte fungera. Det borde vara bättre med experter som fattar beslut om budget och lagstiftning. Men det gör det – fungerar. Hur kommer det sig?
Den amerikanska ekonomin förbrukar nu mindre resurser, inte mer. USA har nått Peak Stuff. Det visar kraften i digitalisering, och att fortsatt utveckling är vägen fram till ett miljömässigt hållbart samhälle.
Centrala institutioner som regeringar och styrelser dominerar världen, för att de löst två problem: Brist på information och att det har varit krångligt att låta många rösta. Tack vare internet är dessa problem lösta, och vi kan ge mer makt direkt till människor.