Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
📰 Tror du att media Ă€r en döende bransch – tĂ€nk igen

📰 Tror du att media Ă€r en döende bransch – tĂ€nk igen

De flesta tror att media Àr en usel affÀr, eftersom de ser mÄnga gamla medieföretag gÄ under. Men gratis global distribution av innehÄll Àr en enorm möjlighet för journalistiken och kommer att skapa enorma globala medieföretag.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Optimist's Edge

1. De flesta tror att media Ă€r en usel affĂ€r, och sĂ„ Ă€r det ofta om du Ă€r ett gammalt medieföretag. Men inte om du Ă€r rĂ€tt typ av nytt medieföretag med en global publik. DĂ„ har du gratis global distribution av artiklar, ljud och video till miljarder mĂ€nniskor och sociala medier som hjĂ€lper dig att hitta din exakta publik. Även om din nisch Ă€r vĂ€ldigt smal sĂ„ utgör den miljoner mĂ€nniskor pĂ„ global skala.

2. NÄgra av dessa företag kommer att vara enorma, mycket större Àn de största medieföretagen idag och vÀldigt lönsamma.

3. Eftersom de flesta inte inser detta Àr nya medieföretag underskattade och undervÀrderade och en utmÀrkt möjlighet för en faktabaserad optimist.

Premium Supporters -  klicka hÀr för att lyssna pÄ artikeln.

Varför gamla medier dör

Warren Buffett brukade Àga tidningar. Han har nu sÄlt dem. Det visar vilken bra affÀr de var och vilken elÀndig investering de Àr nu.

Varför hÀnder detta med gamla medieföretag? Det kokar ner till tre skÀl.

  1. Internet skapade gratis och omedelbar distribution av nyheter. Du behövde inte betala för att fÄ nyheterna, som dessutom anlÀnde en dag senare.
  2. Google och Facebook erbjuder annonser som Àr mycket effektivare för företag att nÄ potentiella kunder.
  3. Höga kostnader för tryckning och distribution tynger dem och gör förÀndring svÄrare

Det hÀr Àr vad alla har sett. De stÀndiga nedskÀrningar och konkurser för mÄnga tidningar. Det fÄr dem att tro att media Àr en kass affÀrsmöjlighet. Och gamla medier Àr det, Ätminstone i de flesta fall.

Fri distribution Àr en enormt möjlighet för journalistiken

Att inte behöva investera i en tryckpress och distribuera massor av papper i en stad, nation eller över hela vÀrlden Àr en stor möjlighet för journalistiken. Alla med internet kan lÀsa din text. Inte bara det, med YouTube har du en gratis videoplattform och podcastplattformar för ljud.

En bra mikrofon och webbkamera kostar ett par tusen kronor, eller anvÀnd en smartphone.

IntrÀdesbarriÀren har sÀnkts dramatiskt under de senaste 20 Ären.

En smal global nisch betyder miljontals mÀnniskor

Den sÀnkta intrÀdesbarriÀren innebÀr att mÄnga fler skapar innehÄll, och om de vill kan de alla nÄ en global publik. Det har till exempel dykt upp massor av nya media som tÀcker Tesla. Webbplatser, podcasts och YouTube-kanaler. MÄnga av dem karvar ut en del av Tesla-vÀrlden, som att investera i Tesla-aktier.

Steven Mark Ryan har 178 000 prenumeranter pÄ sin YouTube-kanal Solving the Money Problem och gör videos nÀstan enbart om hur Tesla kommer att tjÀna miljarder pÄ olika delar av sin verksamhet. Han har skapat en nisch i nischen men hade ÀndÄ över 20 miljoner visningar och tjÀnade över en kvarts miljon dollar under sina första 12 mÄnader.

Hur mÄnga anstÀllda har han? En. Han sjÀlv.

Va sa du, nyhetsbrev?

En superhet trend Àr nyhetsbrev. De Àr lika gamla som internet, men under de senaste Ären och sÀrskilt under föregÄende mÄnader har mÀnniskor börjat betala för att fÄ dem. En av pionjÀrerna Àr Ben Thompson med nyhetsbrevet Stratechery. Folk, som jag, betalar honom 100 kronor mÄnad eller 1000 kronor per Är för att fÄ tre nyhetsbrev varje vecka.

Hans nisch supersmal, och han skriver ocksÄ riktigt lÄnga texter, vilket gör den potentiella publiken Ànnu mindre. Hur mycket pengar han tjÀnar vet jag inte, men jag Àr ganska sÀker pÄ att vi pratar miljoner dollar varje Är.

Det Àr inte bara betalande prenumeranter som fungerar utan ocksÄ annonsstyrda nyhetsbrev Àr heta. Morning Brew med 2,5 miljoner prenumeranter har en omsÀttning pÄ över 20 miljoner dollar och gjorde en vinst pÄ 6 miljoner dollar. De sÄldes nyligen för 75 miljoner dollar till Business Insider.

Ett annat mindre annons-nyhetsbrev, med ett premium-community, The Hustle sÄldes nyss för en 27 miljoner dollar

Detta har fÄtt Facebook att fundera pÄ nyhetsbrev, Twitter köpte nyhetsbrevföretaget Revue och nyhetsbrevplattformen Substack tog in en investering 15 miljoner dollar för tvÄ Är sedan. Troligtvis har deras vÀrdering gÄtt upp kraftigt sedan dess.

InnehÄllet liknar programvara som sÀljs

De flesta av kostnaderna nÀr du skapar programvara kommer i början. NÀr det Àr klart har du en nÀstan gratis global distribution och marginalkostnader nÀra noll. Det betyder att dina utgifter inte gÄr upp nÀmnvÀrt om du sÀljer tvÄ miljoner exemplar istÀllet för en miljon exemplar.

NÄgot liknande kommer att intrÀffa i mediebranschen. FörestÀll dig ett globalt medieföretag med en miljon prenumeranter. Om de ökar till tio miljoner prenumeranter kommer deras kostnader inte att öka tio gÄnger. De behöver inte producera tio gÄnger mer innehÄll. Vissa kostnader kommer att öka, som kundservice, men för innehÄllet Àr marginalkostnaderna noll.

Vi kommer fÄ enorma och mycket lönsamma medieföretag

Vi ser stora multinationella företag bildas inom streaming. Netflix har nu över 200 miljoner abonnenter, men ingen naturlag stoppar dem frÄn att nÄ 500 miljoner eller till och med en miljard abonnenter. Samma sak med musik och Spotify. Naturligtvis kan de övertrÀffas av konkurrenter, men om det inte hÀnder Àr deras potentiella marknad enorm.

Jag tror att vi kommer att se nÄgot liknande med medieföretag. En kandidat Àr New York Times. Ett gammalt medieföretag, men ett av fÄ som verkar göra en framgÄngsrik övergÄng till det digitala. De har nu över sju miljoner prenumeranter, varav sex miljoner digitala. MÄlet Àr tio miljoner Är 2025.

Men det kan vara bara början. Vem sÀger att NYT inte nÄr 50 miljoner prenumeranter? 100 miljoner? Om deras enda marknad var USA, eller New York, skulle det vara nÀstan omöjligt, men det Àr möjligt med en global publik.

För att nÄ denna nivÄ behöver New York Times inte producera tio gÄnger sÄ mycket innehÄll eller anstÀlla tio gÄnger sÄ mÄnga journalister och personal som nÀr de hade tio miljoner prenumeranter. Deras kostnader kommer inte att vara 10X, vilket gör det möjligt för dem att bli mycket lönsamma.

New York Times kommer inte att vara ensamma. Vi kommer se flera stora medieföretag, och de flesta kommer att vara nya, inte gamla varumÀrken. Det enda sÀttet att bygga stora medieföretag tidigare, var att köpa mÄnga olika mindre medieföretag, som Rubert Murdoch gjorde. Nu Àr det möjligt att nÄ den nivÄn med en medieprodukt, ett företag, inte flera.

Inte alla kan vara supernegativa

De flesta medieföretag idag, Ätminstone inom nyheter, konkurrerar i samma nisch: Negativa nyheter. De hÀvdar att de Àr balanserade och neutrala, men sÄ Àr sÀllan fallet. Under de senaste decennierna har den negativa partiskheten i nyhetsmedierna ökat.

Average tone in media, Kalev Leetaru.

Eftersom de flesta trendlinjerna för mÀnskligheten rör sig i andra riktningen - uppÄt - ger nyhetsmedia oss en skev bild av vÀrlden.

Detta skapar ytterligare en möjlighet: Inte alla vill begrava sig i negativa rubriker och nyheter.

Vad sÀgs om nÄgot annat? Kanske lite faktabaserad optimism ..?

Det Àr dÀrför vi har startat Warp News. Vi har en möjlighet att skapa ett globalt mediebolag som har en positiv pÄverkan pÄ mÀnskligheten.

Mathias Sundin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.