đ Rymdresor kommer kosta 20 000 kronor
Att resa till rymden kostar idag flera hundra miljoner kronor, men inom ett par Ärtionden kan det vara sÄ billigt som 20 000 kronor. Utvecklingen Àr i full gÄng.
Dela artikeln
Att flyga frÄn New York till Hongkong Àr en riktig seg lÄngflygning som tar 15-20 timmar och med garanterat ont i nacken och rejÀlt stela ben som resultat.
SÄ vad sÀgs om att ha det lite bekvÀmare med en personlig assistent som hjÀlper dig pÄ flygplatsen, en egen sÀng, limousine till och frÄn flygplatserna och mat frÄn en meny med en Michelin-stjÀrna? Det kan bli ditt för knappt en halv miljon kronor hos Lufthansa.
Om du tillhör den lite snÄlare typen kan du istÀllet Äka med Cathay Pacific för bara en kvarts mille. DÄ fÄr du ingen egen sÀng, men en rejÀlt fÀllbar stol och ett eget litet bÄs dÀr du kan dricka gratis champagne och tugga i dig rysk kaviar.
Vad skulle du sÀga om jag istÀllet erbjöd dig en resa New York-Hongkong pÄ under en timme, du fÄr uppleva nollgravitation i 40 minuter och faktiskt skulle fÄ kalla dig astronaut efterÄt? Ditt för endast 200 000 kronor.
Det kan lÄta som science fiction, men kan bli verklighet under 2020-talet.
Science fiction nu, science fact snart
En tvÄstegsraket av den sort som utvecklas av SpaceX och Blue Origin Àr vad som behövs. Första steget tar hela farkosten till en hastighet pÄ fyra kilometer per sekund, kopplar loss, ÄtervÀnder och landar. Andra steget fortsÀtter accelerationen upp till nödvÀndiga 9,5 km/s.
Utan brÀnsle vÀger raketen inklusive kabin för passagerarna 140 ton och det kommer gÄ Ät cirka 2100 ton brÀnsle. Vid ett pris pÄ 1200 kronor per ton blir brÀnslenotan 2,5 miljoner kronor.
Om 200 passagerare betalar 200 000 kronor var blir det en intÀkt pÄ 40 miljoner kronor för varje resa.
Om det finns folk som betalar mer Àn sÄ för att Äka lyxiga flygplan idag sÄ lÀr det finns gott om hugade resenÀrer för dessa raketresor.
Flera hundra personer har redan förskottsbetalat 2,5 miljoner kronor för att fÄ vara i rymden fyra-fem minuter pÄ Virgin Galactics flygningar.
RĂ€tt sorts lyxkonsumtion
200 000 kronor för en enda resa Àr sÄklart mer Àn vad de flesta Àr villiga eller har möjlighet att betala. Men denna lyxkonsumtion (som ju med hÀstlÀngder slÄr att köpa en svindyr handvÀska eller en Rolls Royce) kommer göra framtida rymdresor billigare för alla. Precis som nÀr yuppies pÄ Wall Street pÄ 80-talet köpte enormt dyra - och stora - mobiltelefoner och dÀrmed hjÀlpte till att sÀnka priset pÄ kommande modeller.
NÀr priset börjar sjunka och nÀrma sig nivÄer runt 200 000 kronor per biljett kommer det innebÀra att mÄnga aktörer ger sig in pÄ marknaden.
Byggandet av raketer kommer inte vara enkelt, precis som det inte Àr enkelt att bygga ett flygplan idag, men standardiseringar uppstÄr, kunskap sprids och kostnaderna sjunker. Vissa företag specialiserar sig pÄ delar av raketen och gör dessa bÀttre och billigare.
Utvecklingen Àr redan igÄng
Det Àr ett stort hopp mellan dagens raketuppskjutningar för flera hundra miljoner kronor och en passagerarraket som rymmer 200 personer. Hur ska den förÀndringen gÄ till?
Den Àr faktiskt redan igÄng. Det avgörande steget togs 2015 nÀr SpaceX landade en Falcon 9 och 2017 nÀr de ÄteranvÀnde en. à teranvÀndbarhet Àr sÄklart den allra viktigaste faktorn i att göra uppskjutningar billigare.
Steg tvÄ Àr att bygga en rymdfarkost som kan ta fler Àn en handfull passagerare. à terigen Àr SpaceX i ledningen.
2016 var Elon Musk pÄ den stora rymdkonferensen IAC i Mexico. (Jag var dÀr, yay!) DÀr presenterade han planerna för att ta mÀnskligheten till Mars. DÄ kallades raketen BFR (Big Fucking Rocket), men heter nu istÀllet Starship. Den utvecklas för fullt pÄ SpaceX bas i Texas.
Starship ska ta mÀnniskor till Mars, men gÄr ocksÄ att anvÀnda för att resa pÄ jorden. Vilket var vad Musk nÀmnde nÀr han ett Är senare presenterade en utvecklad Marsplan.
"If you build a ship that is capable of going to Mars, what if you take that spaceship and flew it from one place on Earth to another? So, we did that."
FörestÀll dig att Starship Àr en fungerande raket och SpaceX erbjuder möjligheten att köpa biljetter för att flyga mellan tvÄ platser pÄ jorden för tio miljoner kronor per biljett. Min gissning Àr att det inte blir nÄgot problem att fylla ett stort antal flygningar med 100 personer Ät gÄngen (t.o.m. kanske fler passagerare).
Tio sÄdana flygningar pÄ ett Är Àr  tio miljarder i intÀkter. 2019 sÄlde SpaceX launcher för troligen mellan 20 och 30 miljarder kronor. Det skulle sÄledes kunna bli ett substantiellt tillskott i kassan.
Du kommer inte behöva vara miljonÀr för att kunna Äka
Kul för dem med nÄgra miljoner dollar pÄ bankkontot, men vi andra dÄ? Dessa lyxresor kommer sÀnka priset för oss ocksÄ. 200 000 kronor per resa Àr inte bottennivÄn. Den ligger snarare runt 20 000 kronor.
BrĂ€nslekostnaden vid en launch till omloppsbana Ă€r bara 100 kronor per kilo. Ăvriga kostnader borde gĂ„ att pressa ner till ytterligare 100 kronor, för en sammanlagd kostnad av 200 kronor per kilo, menar Robert Zubrin i boken The Case for Space.
Skulle du Äka till rymden en halvtimme för 20 000 kronor? Jag skulle det garanterat. För det vore inte bara en rolig upplevelse för mig, det skulle ocksÄ bidra till vÄr framtid i rymden. Det största hindret att nÄ ut i rymden har varit de enorma kostnaderna. Sjunker dessa kommer mÄnen, Mars, rymdstationer och mycket annat bli tillgÀngligt för enormt mÄnga fler. à ka raket pÄ jorden kommer bidra till det.
Ănnu har bara 566 personer varit i rymden (eller 575 om man rĂ€knar med en lĂ€gre grĂ€ns för rymden.)
Det Àr ett antal som kommer öka dramatiskt under detta Ärtionde.
Om du inte redan gjort det, kolla in Warp Space Program.