đ "Finns det en möjlighet att hjĂ€lpa till att rĂ€dda vĂ€rlden sĂ„ mĂ„ste man ta den"
Allt handlar inte om eldrift och batterier. Att resa smartare och effektivare Àr nÄgot vi kan göra redan idag. Vi har trÀffat Jesper Johansson som Àr expert pÄ Mobility Management.
Dela artikeln
Jesper Johansson började jobba med Mobility Management och beteendepÄverkande ÄtgÀrder inom mobilitet redan pÄ sitt första jobb, pÄ LÀnsstyrelsen, efter universitet.
â Det kĂ€ndes sjĂ€lvklart att jobba med det eftersom det fanns sĂ„ stor potential nĂ€r det gĂ€ller att Ă€ndra hur mĂ€nniskor resor och hur mycket koldioxid de slĂ€pper ut.
2007 blev Jesper konsult och har inte lÀmnat det skrÄet sedan dess. Han tycker fortfarande att det Àr oerhört givande att driva pÄ utvecklingen mot en hÄllbar mobilitet genom att hjÀlpa olika organisationer.
â Jag Ă€r vĂ€rderingsdriven och det tror jag Ă€r den grundlĂ€ggande drivkraften till att jag jobbar med det jag gör och varför jag startade Transformo. Jag kĂ€nner mig bara bekvĂ€m nĂ€r jag jobbar med nĂ„got som jag verkligen tror pĂ„.
"Jag tycker att det hÀr Àr den absolut viktigaste frÄgan nu"
Transformo, dĂ€r Jesper Ă€r VD, hjĂ€lper företag, organisationer, stĂ€der och myndigheter att utveckla och implementera hĂ„llbar mobilitet â allt frĂ„n organisationens pendlings- och tjĂ€nsteresor till framtidens kollektivtrafik.
â Jag har valt att skapa min egen arbetssituation sĂ„ jag pĂ„ arbetstid kan hjĂ€lpa till att minska koldioxidutslĂ€pp i vĂ€rlden. Jag tycker att det hĂ€r Ă€r den absolut viktigaste frĂ„gan nu. PĂ„ fritiden har jag Ă€ven engagerat mig i den ideella föreningen Gröna Mobilister sedan 2014, en organisation som verkar för grön och hĂ„llbar mobilitet. Finns det en möjlighet att hjĂ€lpa till att rĂ€dda vĂ€rlden sĂ„ mĂ„ste man ta den. SĂ„ tĂ€nker jag.
Mycket av det Jesper gör handlar om tvÄ begrepp: Mobility Management och Travel Demand Management. Men vad Àr det och varför Àr det viktigt?
â Det handlar om att öka anvĂ€ndningen av hĂ„llbara mobilitetslösningar, att skapa dem och göra dem attraktiva. Det Ă€r alltsĂ„ inte att bygga nya cykelvĂ€gar eller nya tunnelbanelinjer utan genom att öka anvĂ€ndningen av redan befintligt utbud av hĂ„llbar mobilitet.
"TyvÀrr Àr kunskapsnivÄn fortfarande lite för lÄg"
Jesper menar att potentialen för förÀndring genom Mobility Management Àr stor och oerhört samhÀllsekonomiskt effektiv. TyvÀrr Àr kunskapsnivÄn fortfarande lite för lÄg och anvÀndningen av Mobility Management behöver bli implementerat i alla organisationer och i strategiska planer och program.
â Det handlar om att pĂ„verka invĂ„nares beteenden och vanor genom att erbjuda attraktiva hĂ„llbara lösningar vid rĂ€tt tid och plats. Marknadsföring och kommunikation Ă€r tvĂ„ mycket viktiga verktyg. Du köper egentligen inte Coca Cola istĂ€llet för Pepsi för att det Ă€r sĂ„ mycket godare utan för att du omedvetet identifierar dig med det ena mĂ€rket.
Att hjÀlpa privata och offentliga myndigheter att stÀlla om sina pendlings- och tjÀnsteresor Àr en kÀrnverksamhet för Transformo. Jesper beskriver arbetet som riktigt roligt och att det alltid ger mycket bra effekt.
â I det hĂ€r arbetet sĂ„ samarbetar vi med CERO Sweden. Totalt har ungefĂ€r 120 organisationer i Sverige, Norge och Finland stĂ€llt om och minskat sina koldioxidutslĂ€pp i högre grad Ă€n vad Carbon Law föresprĂ„kar med hjĂ€lp av CERO-processen. Samtidigt har de minskat sina resekostnader och fĂ„tt nöjdare anstĂ€llda. WIN-WIN-WIN som vi brukar sĂ€ga.
"Klockan tickar och det kommer att krÀvas en stor förÀndring"
Jesper menar att förÀndringarna blivit större nu efter pandemin eftersom vÀldigt mÄnga har blivit vana att ha digitala möten och de flesta arbetsgivare inför policies som underlÀttar för mer jobb hemifrÄn.
â Det kĂ€nns roligt och Ă€r ett tydligt kvitto pĂ„ att vĂ„r process fungerar nĂ€r stora multinationella företag som har minskat sina utslĂ€pp i Sverige vill jobba vidare pĂ„ samma sĂ€tt med sina fabriker och arbetsplatser i andra lĂ€nder.
Om fem Är tror Jesper Johansson att det kommer att vara Ànnu viktigare för en organisation att stÀlla om sina pendlings- och tjÀnsteresor och pÄ det sÀttet minska sin klimatpÄverkan.
â Klockan tickar och det kommer att krĂ€vas en stor förĂ€ndring. Men det Ă€r relativt enkelt och om fem Ă„r kommer det vara Ă€nnu enklare. DĂ„ tror jag vi har utvecklat vĂ„r process och vĂ„ra verktyg sĂ„ det blir enklare och Ă€nnu mer lönsamt för en organisation att genomföra förĂ€ndringen.
Han tror samtidigt att det kommer att finns ett större utbud av hÄllbara mobilitetstjÀnster och lagstiftningen underlÀttar omstÀllningen.
â Jag tror till exempel att det kommer att vara möjligt för ett företag i Sverige att anvĂ€nda en sĂ„ kallad Mobility Budget för en anstĂ€lld. Ett system som finns och fungerar bra i flera europeiska lĂ€nder idag men som inte fungerar hĂ€r pĂ„ grund av gĂ€llande lagstiftning.