đ"Vi vill bygga vĂ€rldens största digitala gruva"
En stor bransch för Ätervinning av elbilsbatterier hÄller pÄ att vÀxa fram. William Bergh har startat Cling Systems som matchar sÀljare av Ätervunna batterier med köpare. Han berÀttar mer om sin entreprenörsresa och delar med sig av tre affÀrsidéer som vÀntar pÄ att realiseras - kanske av dig?
Dela artikeln
VÀrlden hÄller pÄ att stÀlla om till elbilar. Det gör att mÀngden batterier ökar kraftigt och en stor bransch kring Ätervinningen av dessa hÄller nu pÄ att vÀxa fram.
â Avfall Ă€r en rĂ„vara pĂ„ fel plats, sĂ€ger William Bergh, grundare och vd för Cling Systems och fortsĂ€tter:
â Vi vill bygga vĂ€rldens största digitala gruva.
Idag grÀver vi upp mineraler och metaller ur marken och sÀtter dem i produkter. Om vi blir mycket bÀttre pÄ att Ätervinna och ÄteranvÀnda kommer det sÄ smÄningom finns tillrÀckligt med material ovan jord sÄ att vi inte behöver bryta nÄgot mer. Det Àr det William Bergh menar nÀr han sÀger 'digital gruva.'
â Vi siktar pĂ„ att ersĂ€tta den linjĂ€ra ekonomin genom att introducera den intelligens som krĂ€vs i systemet för att göra den cirkulĂ€r.
âFör det gör man bĂ€st pĂ„ Hawaiiâ
Det Àr förstÄs inte helt enkelt. TvÀrtom, det Àr rejÀlt komplicerat. NÄgot William Bergh gradvis insett de senaste Ären. Det började med att han efter gymnasiet flyttade till Hawaii för att plugga miljövetenskap.
â För det gör man bĂ€st pĂ„ Hawaii, sĂ€ger han och ler brett.
DÀr blev det tydligt för honom att största delen av utslÀppen kommer frÄn energi. DÀrför gick nÀsta flytt till SkÄne och studier vid Lunds universitet dÀr han tog sikte pÄ specialinriktningen energiteknik.
Han deltog i Lund Formula Student, dÀr man varje Är bygger en racingbil. William Bergh blev ansvarig för att bygga batteripacket pÄ bilen som drevs av el. DÄ kom han i kontakt med batteritillverkaren Northvolt och lÀrde sig hur de designar batterier för att de enkelt ska kunna Ätervinnas.
Störst nytta inom insamling av elbilsbatterier
Gradvis insÄg han att sol- och vindtekniken, dÀr han först siktat pÄ att jobba, redan var vÀl utvecklad. Största nytta kunde han göra inom batterilagringen, och dÀr mer specifikt inom Ätervinningen.
â Det Ă€r supersvĂ„rt rent tekniskt att Ă„tervinna batterier, men största problemet ligger i insamlingen, beskriver William Bergh.
Han skrev sedan ocksÄ sin masteruppsats hos Northvolt om hur man Ätervinner batterier ur elbilar.
Vad var det som gjorde att du startade eget och inte sökte jobb hos Northvolt?
â Jag sĂ„g att det frĂ€msta problemet var insamlingen. DĂ€r kunde jag maximera min nytta för vĂ€rlden. Men ocksĂ„ att det Ă€r skitkul.
â Jag har en lĂ„ng lista med affĂ€rsidĂ©er, som jag fyllt pĂ„ sedan jag var ung. Trots det var jag osĂ€ker i början. Jag kollade tillbaka i dagböcker frĂ„n nĂ€r jag startade Cling. Jag skrev att jag ger det tvĂ„ veckor innan jag söker jobb hos Northvolt, en mĂ„nad, sedan gick det tvĂ„ mĂ„nader, tre mĂ„nader - och sedan var det inte tal om att söka nĂ„got annat jobb, slĂ„r han fast.
Dags att accelerera
Det var nog rÀtt beslut. I december fick hans företag Cling Systems in 21 miljoner kronor i riskkapital och gick under sommaren 2021 genom Norrsken Impact Accelerator. NÀr jag frÄgar hur det var fÄr William Bergh nÄgot lyriskt i blicken.
â Helt otroligt. Magiskt. Stödet frĂ„n Norrsken var avgörande för var vi Ă€r idag. Jag kan inte prata nog bra om dem.
Vad gör Cling Systems?
SÄ, vad mer konkret gör Cling Systems? De matchar sÀljare av Ätervunna elbilsbatteri med köpare. Batteriet Àr dÄ inte lÀngre tillrÀckligt bra för en bil, men fungerar i ett annat sammanhang, som stationÀr lagring.
â Det Ă€r en ny industri som hĂ„ller pĂ„ att vĂ€xa fram, repurposing, eller second life. Man tar in elbilsbatterier och bygger om till stationĂ€r lagring och det finns en vilja att betala för batterierna.
I andra Ànden finns bildemonteringsföretag som plockar isÀr uttjÀnta bilar och sÀljer delarna. För dem har elbilsbatteriet hittills varit ett avfall som de mÄste betala för att bli av med.
Problemet Àr att det finns sÄ mÄnga bildemonterare och sÄ mÄnga olika sorters batterier, och en osÀkerhet kring vad ett batteri Àr vÀrt. Det behövs en marknad som kan reglera pris och matcha utbud med efterfrÄgan.
â Det Ă€r dĂ€r vi kommer in,  sĂ€ger William Bergh.
HjÀlp Cling Systems att lyckas
Hur kan Warps community bidra till att ni ska lyckas?
â Det vi pysslar med Ă€r komplext och svĂ„rt att förklara. All hjĂ€lp vi kan fĂ„ att konkretisera och förklara Ă€r vĂ€lkommet.
Dessutom kommer Cling att utöka teamet och anstÀlla under 2022. FrÀmst söker de mjukvaruutvecklare och sÀljare.
Tre affÀrsidéer för batteribranschen
Vad för andra affÀrsidéer inom branschen finns det för nÄgra inom Warps community att göra verklighet av?
William Bergh rÀknar snabbt upp tre idéer.
- Demontering av batterier. Det finns idag inget riktigt bra fungerande system för det.
- Logistik för att skeppa batterier. Det Àr farligt avfall och byrÄkratin Àr komplex och tidskrÀvande.
- Diagnostik och testning av batterier. Batterier kommer i mÄnga former, med olika innehÄll och Àr olika mycket anvÀnda. Det behövs enkla verktyg för testa dem.
Stora problem lika med stora möjliheter
KlimatförÀndringarna Àr sÄklart ett stort problem för mÀnskligheten och planeten. NÀr vi stÀller om bort frÄn det fossila uppstÄr emellertid enorma möjligheter. De kan vara svÄra att se pÄ grund av all pessimism som finns kring problemet och de stora negativa rubriker som dominerar nyheterna. Men en faktabaserad optimist spanar förbi det och ser möjligheterna som vÀntar dÀr bakom.
Mer om möjligheterna med Ätervinning har vi skrivit om hÀr:
Mathias Sundin