đ Afrika introducerar sin första elbuss
Elfordon Àr framtiden med mÄnga fördelar utöver bara miljön. Svensk-kenyanska Opibus ser ingen anledning till att Afrika inte ska hÀnga med i utvecklingen.
Dela artikeln
Som en del av sina anstrÀngningar till ren energi har Kenya introducerat den första helelektriska bussen som nÄgonsin utvecklats i Afrika. Den första modellen kommer att lanseras pÄ marknaden i mitten av detta Är.
Enligt bussens utvecklare, Opibus, som Àr ett svensk-kenyanskt teknikföretag, Àr underhÄllskostnaden för bussen 80 procent lÀgre jÀmfört med traditionella dieselbussar.
â Den hĂ€r bussen kommer att kosta betydligt mindre Ă€n att importera fĂ€rdigbyggda elbussar. Men den har ocksĂ„ överlĂ€gsen prestanda jĂ€mfört med sin dieselmotsvarighet. Med installationen av en kraftfull motor har bussen maximalt vridmoment som förbĂ€ttrar prestandan samtidigt som föraren kan accelerera mer följsamt. Dessutom, eftersom elbussen inte har en förbrĂ€nningsmotor eller manuella vĂ€xellĂ„dor, finns det ingen olja, filter eller packningar som behöver bytas, menar Opibus.
Opibus indikerade att den totala driftskostnaden för bussen Àr 50 procent lÀgre jÀmfört med den för konventionella bussar som Àr kÀnsliga för de stÀndigt stigande dieselpriserna.
Bussbolaget rapporterade ocksÄ att utplaceringen av elbussarna till en början kommer att begrÀnsas i stadsnÀra omrÄden runt Nairobi Metropolitan, tillsammans med en affÀrsmodell som gör det möjligt för operatörer att spara frÄn dag ett och att planer var pÄ gÄng för att sÀtta upp laddningspunkter som omfattar en blandning av AC (lÄngsam) och DC (snabb) laddare kommer att installeras.
Med snabbladdare indikerade Opibus att elbussarna kommer att vara fulladdade inom en timme, vilket möjliggör sömlös drift.
Afrika gör för nÀrvarande framsteg för att ta till sig ren energi i sina strÀvanden att öka produktionen och sÀnka produktionskostnaderna inom tillverkningssektorn samt för att bekÀmpa klimatförÀndringarna.