Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Batteripriserna för elbilar har fortsatt sjunka under 2024

🔋 Batteripriserna för elbilar har fortsatt sjunka under 2024

Genomsnittliga batteripriser sjönk med 20 procent till 115 dollar per kilowattimme under 2024. Battericeller föll Ànnu mer, med 30 procent till 78 dollar per kilowattimme. Elbilsbatterier för personbilar hamnade för första gÄngen under 100 dollar per kilowattimme.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Genomsnittliga batteripriser sjönk med 20 procent till 115 dollar per kilowattimme under 2024.
  • Battericeller föll Ă€nnu mer, med 30 procent till 78 dollar per kilowattimme.
  • Elbilsbatterier för personbilar hamnade för första gĂ„ngen under 100 dollar per kilowattimme.

Kraftigt prisfall pÄ batterier

BloombergNEF:s Ärliga undersökning av litiumjonbatterier visar att priserna fortsÀtter att sjunka markant. Tekniska förbÀttringar, överkapacitet i tillverkningen, lÄga metall- och komponentpriser samt övergÄngen till billigare litiumjÀrnfosfatbatterier (LFP) bidrog till prisfallet, rapporterar Bloomberg.

I Kina, dÀr tillverkare som CATL och BYD finns, ligger priserna för nÀstan alla batteriprodukter under det globala genomsnittet. Elbilar har redan nÄtt prisparitet med fossildrivna bilar i Kina, dÀr elbilarna nu Àr billigare Àn fossildrivna bilar. Detta Äterspeglas i försÀljningen - i november stod helt elektriska bilar och laddhybrider för 52 procent av den totala personbilsförsÀljningen i Kina.

Olika priser för olika segment

Undersökningen, som omfattar 343 datapunkter, visar stora prisvariationer mellan olika segment. Laddhybrider har batteripriser pÄ 320 dollar per kilowattimme, medan kommersiella fordon utanför Kina ligger pÄ 190 dollar per kilowattimme. StationÀra energilagringssystem sjönk kraftigt till 125 dollar per kilowattimme pÄ grund av intensiv konkurrens och större systemstorlekar.

Batteripaketen blir allt större, med en ökning pÄ cirka 10 procent per Är globalt. En fullstor pickup som Chevy Silverado electric har ett batteripaket som kostar omkring 20 000 dollar enligt BloombergNEF:s berÀkningar. Detta liknar utvecklingen för fossildrivna bilar mellan 1985 och 2005, dÄ effektivitetsförbÀttringar i motorer motverkades av övergÄngen till större och kraftfullare modeller.

PrissÀttning varierar

Fiat 500e kostar 12 000 euro mer Àn sin fossildrivna motsvarighet, trots att batterikostnaden endast Àr omkring 3 000 euro enligt BloombergNEF. PrissÀttningen pÄverkas av flera faktorer som marknadsincentiv, varumÀrkesstrategi och hur mycket av utvecklingskostnaderna som ska tÀckas av försÀljningspriset.

Wrights lag förklarar prisfallet

Prisfallet för batterier följer Wrights lag, en modell som visar hur kostnader minskar i takt med ökad produktion. Enligt data frÄn Bloomberg NEF minskade batterikostnaderna med 18 procent för varje fördubbling av den totala produktionen mellan 2010 och 2020. Detta resulterade i en total kostnadsminskning pÄ 85 procent under perioden. Den höga produktionstakten i Kina driver nu pÄ denna utveckling ytterligare genom stora produktionsvolymer.

Modellen, som formulerades av flygplansteknikern Theodore Paul Wright 1936, har visat sig vara en av de mest exakta för att förutsÀga tekniska framsteg, enligt forskare vid MIT som testade olika modeller pÄ 62 olika tekniska produkter.

💡 Optimist’s Edge: Enligt MIT Ă€r denna modell det bĂ€sta verktyget för att förutsĂ€ga framtiden
9 av 10 har aldrig hört talas om modellen som enligt MIT förutspÄr tekniska framsteg bÀttre Àn nÄgon annan. HÀr Àr den hemliga lagen.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.