Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚩 Brittiskt förslag: Enbart elbilar till salu 2030

🚩 Brittiskt förslag: Enbart elbilar till salu 2030

Alla nya bilar som sÀljs frÄn och med 2030 i Storbritanien ska vara eldrivna, föreslÄr premiÀrminister Boris Johnson.

Per Söderström
Per Söderström

Dela artikeln

Blir det ett förbud mot försÀljning av bensin- och dieseldrivna bilar i Storbritannien om tio Är?

I början av 2020 fick Boris Johnson igenom ett beslut om att flytta förbud mot försÀljning av bensin- och dieselfordon i Storbritannien frÄn 2040 till 2035.

Nu vill han, enligt en artikel 15/11 i  Financial Times, korta ned tiden ytterligare. Förslaget ska enligt FT innehÄlla ett förbud som börja gÀlla redan 2030. (Förbudet gÀller Àven el-hybrider, som ju delvis drivs av en förbrÀnningsmotor.)

Reaktionerna lĂ€r inte vĂ€nta pĂ„ sig. Vid senaste beslutet var det nĂ„gon frĂ„n bilindustrin som beskrev det som “ett datum utan plan”, att det var omöjligt att nĂ„ mĂ„let till 2035.

Det finns anledning för bil-industrin att snabba pÄ - om beslutet började gÀlla idag skulle över nio av tio bilmodeller som sÀljs vara förbjudna.

Idag Àr visserligen en av fyra bilar som sÀljs i Storbritannien laddhybrider, och kurvan pekar uppÄt. Honda har planerat att samtliga modeller de sÀljer 2022 ska vara laddhybrider. Man har dessutom just belsutat att dra sig ur F1-cirkusen för att satsa pÄ helt eldrivna fordon.

GÄr det att stÀlla om helt till 2030? Hinner utveckling och tillverkning med, för att inte tala om infrastrukturen med rikstÀckande laddstolpar?

Att Boris Johnson tidigare sagt “f-ck the industry” lĂ€r inte ingjuta bilindustrin trygghet om att bli hörd.

Det mÄ vara hur som helst med det politiska spelet kring frÄgan, men faktum kvarstÄr att det hÀnder mycket pÄ omrÄdet:

  • över 1,2 miljoner elbilar sĂ„ldes i Kina 2019
  • USA sĂ„lde 320 000 elbilar under samma period
  • av sĂ€kerhetspolitiska skĂ€l prioriterar USA att bli sjĂ€lvförsörjande pĂ„ omrĂ„det
  • Tesla producerar pĂ„ 70% av sin kapacitet och lĂ€r vilja öka produktionen i sĂ„vĂ€l USA som Asien
  • som nĂ€mnts lĂ€mnar Honda F1-cirkusen 2021 för att helt fokusera pĂ„ elbils-utvecklingen (av samma anledning som Audi lĂ€mnade LeMans för nĂ„gra Ă„r sedan)
  • det byggs batterifabriker som aldrig förr (av bl.a Northvolt som vi skrivit om tidigare, och nyss tillkĂ€nnagav Ă€ven Scania en satsning pĂ„ batteri-tillverkning)
  • den globala elbils-försĂ€ljnigen bedöms gĂ„ frĂ„n 2,1 miljoner Ă„r 2020, till 11,2 miljoner 2025 (Deloitte, Electric Vehicle Trends 2030)
  • ungefĂ€r 80% av försĂ€ljningen globalt 2030 skulle utgöras av elbilar enligt samma studie - vissa lĂ€nder kan nĂ„ 100%, andra lĂ€gre...

Med tanke pÄ all utveckling som pÄgÄr runtom i vÀrlden borde det vÀl vara möjligt att snabba pÄ utvecklingen, oavsett vad Boris Johnson sÀger - eller?

I slutet av 1990-talet utvecklade Toyota sin Prius - den allra första laddhybriden. Det skedde mot en “omöjlig” tidsplan. Under 2010-talet kom Tesla - lika "omöjlig".  Nu slĂ„ss Kia, VW, Mazda, Peugeot, Nissan, Opel, Volvo, Renault, Hyundai, Polestar m.fl om köparnas ökade intresse för eldrivna bilar.

Vilka super-projekt jobbas det pÄ just nu, som gör att Storbritannien - och andra lÀnder - snabbare kan slopa försÀljning av bilar med förbrÀnningsmotorer?

LĂ„t framtiden komma fortare!

(LĂ€s mer i Deloitte’s rapport om elbils-marknaden 2030 hĂ€r.)

Idé: Jonas Gauffin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.