Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Butiker har börjat tjĂ€na pengar pĂ„ laddstationer för elbilar

🔋 Butiker har börjat tjĂ€na pengar pĂ„ laddstationer för elbilar

En ny studie visar att butiker inom 200 meter frĂ„n laddstationer fĂ„r 4 procent fler besökare och 5 procent ökad försĂ€ljning. Över 200 000 publika laddare finns nu utplacerade vid cirka 74 000 stationer i USA.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • En ny studie visar att butiker inom 200 meter frĂ„n laddstationer fĂ„r 4 procent fler besökare och 5 procent ökad försĂ€ljning.
  • Över 200 000 publika laddare finns nu utplacerade vid cirka 74 000 stationer i USA.
  • Walmart planerar att bygga tusentals egna laddstationer fram till 2030 och investerar 1-1,5 miljoner dollar per plats.

Nya data visar ökad försÀljning

En fÀrsk studie frÄn Boston University och University of Wisconsin-Madison har analyserat effekterna av nÀstan 1 600 Tesla Supercharger-stationer i över 800 amerikanska counties. Resultaten visar att butiker inom 200 meter frÄn laddstationerna fick 4 procent fler besökare efter installationen. För butiker inom 150 meter ökade Àven försÀljningen med 5 procent, rapporterar NY Times.

Butiker bygger sjÀlva laddstationer

Stora detaljhandelskedjor ser nu laddstationer som en egen vinstdrivande verksamhet. Walmart, USA:s största detaljhandelskedja, bygger egna laddstationer under sitt varumÀrke istÀllet för att hyra ut parkeringsplatser till externa aktörer. Företaget rÀknar med att investera mellan 1-1,5 miljoner dollar per laddstation och planerar att ha tusentals stationer pÄ plats Är 2030.

Livsmedelskedjan Hannaford har installerat laddstationer vid 24 av sina 189 butiker. Vid en Tesla-laddstation utanför Hannaford i Portland, Maine, genomförs omkring 2 000 laddningssessioner per mÄnad. Kunderna handlar medan bilen laddas, vilket skapar extra försÀljningstillfÀllen för butiken.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.