đ Butiker har börjat tjĂ€na pengar pĂ„ laddstationer för elbilar
En ny studie visar att butiker inom 200 meter frĂ„n laddstationer fĂ„r 4 procent fler besökare och 5 procent ökad försĂ€ljning. Ăver 200 000 publika laddare finns nu utplacerade vid cirka 74 000 stationer i USA.
Dela artikeln
- En ny studie visar att butiker inom 200 meter frÄn laddstationer fÄr 4 procent fler besökare och 5 procent ökad försÀljning.
- Ăver 200 000 publika laddare finns nu utplacerade vid cirka 74 000 stationer i USA.
- Walmart planerar att bygga tusentals egna laddstationer fram till 2030 och investerar 1-1,5 miljoner dollar per plats.
Nya data visar ökad försÀljning
En fÀrsk studie frÄn Boston University och University of Wisconsin-Madison har analyserat effekterna av nÀstan 1 600 Tesla Supercharger-stationer i över 800 amerikanska counties. Resultaten visar att butiker inom 200 meter frÄn laddstationerna fick 4 procent fler besökare efter installationen. För butiker inom 150 meter ökade Àven försÀljningen med 5 procent, rapporterar NY Times.
Butiker bygger sjÀlva laddstationer
Stora detaljhandelskedjor ser nu laddstationer som en egen vinstdrivande verksamhet. Walmart, USA:s största detaljhandelskedja, bygger egna laddstationer under sitt varumÀrke istÀllet för att hyra ut parkeringsplatser till externa aktörer. Företaget rÀknar med att investera mellan 1-1,5 miljoner dollar per laddstation och planerar att ha tusentals stationer pÄ plats Är 2030.
Livsmedelskedjan Hannaford har installerat laddstationer vid 24 av sina 189 butiker. Vid en Tesla-laddstation utanför Hannaford i Portland, Maine, genomförs omkring 2 000 laddningssessioner per mÄnad. Kunderna handlar medan bilen laddas, vilket skapar extra försÀljningstillfÀllen för butiken.
WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).