đ Effektivare vĂ€tebrĂ€nsleceller pĂ„ marknaden 2024
Effektivare brÀnsleceller förvÀntas vara pÄ marknaden 2024. Det kommer att öppna upp för möjligheter att drastiskt minska pÄ koldioxiutslÀppen, samtidigt som vi uppmuntras att ta lokalflyget.
Dela artikeln
Företaget HyPoint har gÄtt samman med BASF New Business för att utveckla effektivare vÀtebrÀnsleceller. FörbÀttringen förvÀntas innebÀra minst 50 procent högre effektivitet och berÀknas lanseras 2024, meddelar HyPoint i ett pressmeddelande.
Tekniken de planerar att utveckla innebÀr en förbÀttring av det membran som finns i brÀnslecellerna, vilket innebÀr att de kan hantera högre temperaturer och högre tryck Àn tidigare. Ett högre tryck och bÀttre tÄlighet kommer innebÀra att vÀtebrÀnslecellerna kan agera snabbare och dÀrmed fÄ ut mer energi.
BrÀnslecellerna Àr Àmnade att anvÀndas i bland annat flygplan och luftburna urbana fordon i stil med stora drönare, som Àr starka nog att kunna bÀra mÀnniskor. I praktiken innebÀr det att vi inom nÄgra Är har möjlighet Äka lokalflyg, drönartaxi och dylikt, utan att det nödvÀndigtvis har nÄgon klimatpÄverkan.
SÄ fungerar en brÀnslecell
En vÀtebrÀnslecell fungerar likt ett batteri, dÄ det i princip Àr en annan form av galvanisk cell, dÀr elektroner fÀrdas frÄn en anod till en katod vilket gör att man kan utvinna elekticitet.
Skillnaden ligger i att vÀtebrÀnsleceller anvÀnder sig av vÀte (H2) och syre (O2) i vardera kammare, som Àr separerade av ett membran. Kammaren med vÀte separerar protonerna och elektronerna med hjÀlp av en katalysator, och dÄ protonerna Àr frigjorda frÄn elektronerna attraheras de av en negativ laddning som finns i den andra kammaren. Den snabbaste vÀgen dit Àr genom det membran som skiljer de tvÄ kamrarna Ät.
DÄ membranet Àr utformat sÄ att elektroner inte kan passera genom det, tvingas elektronerna att ta en omvÀg runt membranet, varpÄ man kan utvinna den elektiska spÀnningen för att driva exempelvis en motor.
Restprodukten frÄn den hÀr processen Àr rent vatten, dÄ vÀteprotonerna och elektronerna slÄs ihop med syreatomerna dÄ de Äter möts och slÄs samman till vatten, H2O. DÀrmed Àr fordon som drivs av vÀte helt klimatneutrala, förutsatt att vÀtet har utvunnits pÄ ett miljövÀnligt sÀtt.