đ HĂ€r Ă€r fabrikerna som Ă€r sĂ„ smĂ„ att de fĂ„r plats i en container
Ett nytt tillverkningskoncept Àr nano- och mikrofabriker. Vissa av dessa fabriker Àr sÄ smÄ att de kan fÄ plats i vanliga 40-fots fraktcontainrar och kan dÀrför lÀtt fraktas till olika delar av vÀrlden.
Dela artikeln
I veckan presenterade Unilever ett nytt tillverkningskoncept som de kallar nanofabriker. Dessa fabriker byggs i vanliga 40-fots fraktcontainrar och kan dÀrför lÀtt fraktas till olika delar av vÀrlden.
Inom tillverkningsindustrin har man sedan 1990-talet pratat om sÄ kallade mikrofabriker. Det som sÀrskiljer dessa fabriker frÄn de traditionella (makro) fabrikerna Àr att de Àr specialiserade pÄ att tillverka en mindre kvantitet av mer anpassade produkter. I en vanlig fabrik Àr omstÀllningskostnaden frÄn en produkt till en annan mycket hög och undviks nÀr det gÄr. DÀrmed förÀndras hela produktkedjan nÀr nano- och mikrofabriker anvÀnds eftersom varor dÄ kan tillverkas efter behov, istÀllet för i stora utgÄvor som sedan behöver sÀljas.
Det finns redan aktiva mikrofabriker som tillverkar exempelvis bilar och hushÄllsapparater. För slutkunden betyder denna tillverkning, som inte lÀngre kan kallas masstillverkning, att produkterna blir nÄgot dyrare, men de blir ocksÄ mer anpassningsbara och fabrikerna fÄr mindre svinn vid tillverkning.
Unilevers containerfabriker Àr anpassningsbara och ska kunna tillverka olika typer av produkter baserat efterfrÄgan. Den första produktionsenheten tillverkar buljong men kan alltsÄ byggas om till andra typer av tillverkning. Vid behov kan flera containerfabriker byggas ihop eller tas isÀr och skeppas vidare. Fabrikerna Àr digitaliserade och kan i hög grad styras pÄ distans efter att de Àr installerade.
Fördelarna med nano- eller mikrofabriker Àr flera. Bland annat sÄ kan de exempelvis tillgodose ett tidigare oförutsett ökat behov av en viss produkt, sÄsom skyddsutrustning. Vidare sÄ kan de mobila nanofabrikerna tillverka produkterna nÀra dÀr de behövs, vilket minskar behovet för transporter till slutkund. En uppskattning Àr att fraktkostnaden kan minska med mellan 25-40 procent av slutproduktens pris.