Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚅 Modifierade tĂ„g kan fĂ„nga in koldioxid

🚅 Modifierade tĂ„g kan fĂ„nga in koldioxid

MultidisciplinÀrt forskarlag publicerar en studie som föreslÄr ett sÀtt att mer effektivt fÄnga upp koldioxid frÄn luften, med hjÀlp av redan existerande infrastruktur. Enligt planen kan tÄg modifieras sÄ att tidigare bortslösad energi anvÀnds till att driva processen.

Alexander Engelin
Alexander Engelin

Dela artikeln

Direct air capture-teknologin (DAC) fortsĂ€tter att vĂ€xa. Nu föreslĂ„r ett multidisciplinĂ€rt forskarlag ett sĂ€tt att implementera tekniken i existerande infrastruktur. Genom att modifiera tĂ„g skulle man kunna utnyttja den vĂ€rmeenergi som uppstĂ„r vid inbromsningar för att driva processen – och slippa undan flera av de hinder som andra DAC-metoder stöter pĂ„, skriver ScienceDaily.

StationĂ€ra metoder för DAC krĂ€ver stor landmassa och förnyelsebar energi som kan försörja dem med tillrĂ€ckligt energi. SĂ„ledes krĂ€vs inte bara att byggtillstĂ„nd, och nĂ€rboendes acceptans för sjĂ€lva faciliteten som bedriver DAC, utan ocksĂ„ för en utökad, klimatvĂ€nlig, energikĂ€lla – om det inte drivs pĂ„ grön el försvinner hela poĂ€ngen med fabriken frĂ„n första början.

- Det Àr ett stort problem eftersom de allra flesta vill fixa klimatkrisen, men ingen vill göra det i sin egen bakgÄrd, sÀger Geoffrey Ozin, medförfattare till studien.

NÀr tÄg bromsar, förvandlas tÄgets rörelseenergi tillslut till vÀrmeenergi som slÀpps ut via taket pÄ tÄget. Enligt studiens huvudförfattare E. Bachman, Àr det hÀr bortslösad energi, och varje komplett inbromsning genererar tillrÀckligt mycket energi för att försörja 20 bostÀders medelkonsumtion under ett dygn.

Det Àr denna energi som forskarna bakom studien vill ta tillvara pÄ genom att modifiera tÄgen sÄ att de anvÀnder den överblivna energi till att driva DAC-system, som kontinuerligt fÄngar in och renar luft under tÄgfÀrder. De hÀvdar att ett genomsnittligt tÄg med teknologin kan infÄnga ungefÀr 6000 ton koldioxid per Är.

Forskarna bakom studien argumenterar för att metoden Àr extra genomförbar eftersom att infrastruktur redan finns pÄ plats. Den enda skillnaden mot idag Àr att man vid förarbyte, eller andra lÀngre stopp, behöver tömma tÄget pÄ koldioxid. Tack vare det hÀr hamnar kostnaderna för DAC pÄ under 50 dollar per ton koldioxid.

- Den projekterade kostnaden vid stor skala Ă€r mindre Ă€n 50 dollar per ton, vilket gör tekniken – inte bara kommersiellt gĂ„ngbar – utan kommersiellt attraktiv, sĂ€ger Bachman.

♻ Dubbelt sĂ„ snabb fĂ„ngst av CO2
Forskare pÄ Tokyo Metropolitan University har utvecklat koldioxiduppfÄngare med 99 procent effektivitet. Metoden Àr dubbelt sÄ snabb som tidigare metoder och dessutom ÄteranvÀndnignsbar.
🐠 Robotfisk samlar in mikroplast
Forskare frÄn Sichuan University har designat och utvecklat en robotfisk som samlar mikroplast nÀr den simmar i vattnet. Med mikroplasterna kan den reparera skador som den fÄr under arbetet.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.