đ Nya metoder för framdrivning i rymden
Nere pÄ jorden stÄr vi pÄ randen till ett betydande skifte i hur vi driver vÄra fordon, frÄn förbrÀnning till el. Eller kanske vÀte. Men visste du att en liknande utveckling pÄgÄr för rymdresor?
Dela artikeln
Bilar och flygplan har sedan start drivits av samma principer, som innefattar förbrÀnning av fossila brÀnslen. Drivna av en vÀxande oro för klimatet har bÄde bil-, flyg- och sjöfartsindustrierna börjat leta efter alternativa lösningar. Naturligtvis Àr denna övergÄng fördelaktig av mÄnga andra skÀl, allt frÄn lÀgre forsknings- och utvecklingskostnader till ökad tillförlitlighet och minskade beroenden.
Ett liknande skifte pÄgÄr inom rymdsektorn just nu. Forskare över hela vÀrlden undersöker och utvecklar alternativa framdrivningssystem. Orsakerna Àr flera. Det finns en önskan att göra rymdresor mer miljövÀnliga, snabbare, lÀngre i avstÄnd till jorden, billigare och mer regelbundna. Vi har nyligen skrivit om en teori som kan göra Warp Drives till en möjlighet, vilket naturligtvis Àr en helig graal för rymdresor. Men det finns andra tekniker som kan förverkligas inom mer överskÄdlig framtid.
En av de nya formerna av framdriving hittar man inom den kommersiella rymdkapplöpningen. Jeff Bezos företag Blue Origin driver sin farkost med en blandning av flytande vÀte och syre, vilket innebÀr att farkosten Ätminstone tekniskt sett inte slÀpper ut nÄgon koldioxid.
Att minska klimatavtrycket Àr stark drivkraft och flera företag och forskargrupper runt om i vÀrlden arbetar för att hitta framdrivningssystem som har denna egenskap.
Plasmamotorer
En teknik som verkar lovande Àr plasmamotorer. Eftersom de Àr enkla i konstruktionen och mycket effektiva anses de vara anvÀndbara för att Àndra omloppsbana för mindre satelliter.
Den Europeiska rymdfartsmyndigheten European Space Agency, ESA, har tillsammans med det spanska företaget SENER arbetat med att utveckla Helicon Plasma Thruster som sedan den första testskjutningen 2015 har genomgÄtt en iterativ process dÀr jonisering, accelerationseffektivitet, vikt och storlek har förbÀttrats. Förhoppningen Àr att denna teknik ska bli en kostnadseffektiv lösning för smÄ satelliter och andra smÄ rymdfarkoster.
Men det finns ocksÄ större planer för plasmamotorer. Tack vare deras effektivitet tror vissa att de kan anvÀndas för att göra bemannade rymdresor snabbare Àn nÄgonsin tidigare. Vid Princeton Plasma Physics Laboratory har en fysikern Fatima Ebrahimi designat en plasmamotor som kan ha stor betydelse nÀr mÀnskligheten vÄgar sig vidare ut i rymden. För nÀrvarande har befintliga raketmotorer en lÄg specifik impuls, eller i lekmannatermer lÄg avgashastighet, vilket begrÀnsar farkostens acceleration.
Ebrahimis koncept bygger pÄ tokamaker, det vill sÀga torusformade fusionsenheter med ett magnetfÀlt som kan innehÄlla varm joniserad gas, alltsÄ plasma.
Enligt Ebrahimi kommer en tokamak som National Spherical Torus Experiment Upgrade (NSTX-U) att kunna skapa plasmabubblor som fÀrdas med otroliga hastigheter pÄ runt 20 kilometer per sekund. Med denna kunskap skapade Ebrahimi en motordesign som bland annat kan öka och minska hastigheten genom att justera styrkan pÄ magnetfÀltet. En annan unik egenskap hos denna nya design Àr att den skapar framdrivning inte bara genom att mata ut plasmagas, utan ocksÄ plasmoider. Plasamoider Àr en sammanblandning av magnetfÀlt och plasma.
LÄngfÀrdsmotorn
LÀsare av gamla skolans science-fictionböcker, som exempelvis "Uppbrott frÄn Jorden", kommer att kÀnna igen tanken pÄ kÀrnkraftsdrivna rymdskepp. NASA leder, tillsammans med amerikanska energidepartementet, ett försök att frÀmja kÀrnteknisk rymdteknik. De har nyligen valt ut tre konceptuella reaktorkonstruktioner, som var och en fÄr ett kontrakt vÀrt fem miljoner dollar.
KÀrnkraftsdrivning ger mer anvÀndbar energi i förhÄllande till brÀnslemassa Àn kemiska raketer. Detta gör sÄdana motorer lÀmpliga för lÄngdistansuppdrag som exempelvis resor till Mars. NÀr dessa kontrakt har uppfyllts kommer designgranskningar att genomföras för att ge NASA rekommendationer för framtida forsknings- och utvecklingsprojekt.
Det hÀr Àr bara ett litet urval av det utbud av framdrivningslösningar som utvecklas runt om i vÀrlden. Vi fortsÀtter att hÄlla dig uppdaterad om den nya utvecklingen inom detta omrÄde.
LĂ€s mer: đ 5 mindre rymdbolag som löser stora problem (warpnews.se)