✈ Så kan vi eliminera flygets klimatpåverkan
Genom att fånga in och lagra koldioxid vid produktionen av bioflygbränsle går det att få bort flygets klimatpåverkan helt.
Dela artikeln
Flyget står för lika stora utsläpp som hela personbilstrafiken i Sverige. Att få ner utsläppen från flyget är därför väldigt viktigt och nu har forskare från Chalmers visat att det helt går att eliminera klimatpåverkan från flyget, rapporterar Forskning.se.
För att lyckas med det räcker det inte bara att byta ut fossilt bränsle mot biodrivmedel. Men om vi också kombinerar produktionen av bioflygbränsle med infångning och lagring av koldioxid så kan vi nå fram.
Det betyder nu inte att vi kan öka vårt flygande hur mycket som helst.
– Vi har för första gången kunnat visa att bioflygbränslen helt kan eliminera klimatpåverkan från flyget. Men det betyder inte att vi kan fortsätta flyga som vi gör, eftersom efterfrågan på flygbränsle är för hög för att kunna mötas med hållbara alternativ. Vi måste flyga när vi verkligen behöver och vid nödvändiga långväga resor kan vi använda den här typen av klimatpositiva biodrivmedel. För kortare flygresor kan det finnas andra hållbara alternativ på sikt, såsom elflyg, säger Erik Furusjö, projektledare och forskare vid RISE, i en kommentar till Forskning.se.
Erik Furusjö och de andra forskarna i projektet studerade sju olika produktionsalternativ för bioflygbränslen baserade på restprodukter från skogen. De undersökte hur dessa alternativ kan kombineras med olika metoder för att fånga in koldioxid vid produktionen av bioflygbränsle.
Det är framför allt två alternativ som ger den önskade minskningen av utsläpp. Alternativen är förgasning respektive vätebehandling av restprodukter från skogsindustrin, i kombination med en metod för att fånga in och lagra koldioxid (CCS) vid produktionen.
En annan metod, CCU, kan öka mängden biodrivmedel det går att få mångdubbelt mer biodrivmedel av samma mängd råvara. Det gör att vi kan ersätta mer fossilt bränsle med biobränsle.
Forskarna ska nu gå vidare och försöka kommersialisera metoderna.
– Det är vetenskapligt vettigt att göra som vi föreslår, nu gäller det att hitta ett sätt som också kan göra det ekonomiskt gångbart. Med en kompensation för negativa utsläpp i storleksordningen 100 Euro per ton koldioxid skulle de bästa biodrivmedelsspåren kunna bli kostnadsmässigt konkurrenskraftiga, säger Erik Furusjö.