đ Svenska sportbilstillverkaren lanserar kompakt elmotor
Koenigsegg Àr mest kÀnda för löjligt snabba prestandabilar. Deras begÄvade ingenjörer innoverar dock gÀrna för miljön.
Dela artikeln
Om du gillar bilar har du sÀkert hört talas om Koenigsegg. Den lilla svenska tillverkaren gör bland de snabbaste bilarna i vÀrlden. Deras för nÀrvarande snabbaste bil Àr Koenigsegg Jesko Absolut, med dess hissnande teoretiska toppfart pÄ 530 kilometer i timmen.
Koenigseggs prestationer slutar dock inte med deras jakt pÄ fart. DÀr de flesta smÄ sportbilstillverkare köper befintliga komponenter frÄn andra tillverkare, utvecklar Koenigsegg i stort sett allt pÄ egen hand, dÀribland motorer.
Deras senaste utannonsering handlar om elmotorn Quark. 340 hÀstar lÄter imponerande, Àven om andra elmotorer ger lika mycket eller rentav mer. Den verkligt anmÀrkningsvÀrda aspekten av denna motor Àr dess storlek och effektivitet. Eftersom det bÄde Àr en radial (optimalt för effekt) och axial (optimalt för vridmoment) motor, bibehÄller denna nya motor hög effektivitet vid alla varvtal.
Elmotorn utvecklades för vad som Àr deras kanske mÀrkligaste bil hittills. Koenigsegg Gemera, som presenterades för första gÄngen 2020, Àr inte tÀnkt att vara deras snabbaste hittills, utan den mest praktiska och bekvÀma. Den översta bilden visar Terrier-paketet: tvÄ Quark-motorer monterade pÄ en enda vÀxelriktare och gÄr under namnet David. Hela paketet levererar totalt 680 hk och vÀger 85 kg.
Bilen har plats för fyra personer och har ett imponerande hybriddrivsystem, bestÄende av Terrier-motorn samt en till synes ynklig 3-cylindrig motor. Den lilla men avancerade motorn har Koenigseggs Freevalve-system, som gör att varje ventil kan röra sig individuellt, vilket ger en extremt effektiv brÀnsleförbrÀnning. Eller kortare sagt: en grön familjebil som kan överskrida hastigheter pÄ 400km/h.
Koenigseggs förhoppningar Àr att sÀlja bÄda dessa teknologier till andra biltillverkare sÄ att du förhoppningsvis en dag kan hitta endera eller bÄda i prisvÀrda vanliga bilar. Inte nog med det, Koenigsegg tror att dessa enheter kan vara anvÀndbara pÄ bÄtar och pÄ VTOL-flygplan.