đ TillĂ€gget till webblĂ€saren som hjĂ€lper dig att vĂ€lja hĂ„llbara produkter
Detta nya webblÀsartillÀgg anvÀnder maskininlÀrning för att hjÀlpa dig vÀlja Amazon-produkter baserat pÄ deras hÄllbarhet.
Dela artikeln
Ett nytt, smart Chrome-tillÀgg anvÀnder maskininlÀrning för att hjÀlpa dig nÀr du handlar pÄ Amazon genom att utvÀrdera produkterna utifrÄn deras miljövÀnliga aspekter. Detta hjÀlper dig som kund att göra mer hÄllbara val, utan att lÀgga enorm tid pÄ research.
WebblÀsartillÀgget heter Finch och kan appliceras pÄ Amazons 41 mest populÀra produktkategorier. Programmet rankar och utvÀrderar tusentals olika produkter.
Finch-grundaren Lizzie Horvitz, klimataktivist och tidigare anstÀlld pÄ Unilever, sÀger till Fast Company:
â Jag insĂ„g att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att söka igenom och utvĂ€rdera produkter pĂ„ nĂ€tet. Ă ena sidan har du de vetenskapliga artiklarna som egentligen inte Ă€r avsedda att lĂ€sas av mĂ€nniskor utanför den akademiska vĂ€rlden. Och Ă„ andra sidan har du dessa mycket vĂ€lmenande bloggare som ofta inte pratar om data eller fakta - de sĂ€ger saker som, detta Ă€r "miljövĂ€nligt" eller "helt naturligt" och uttalandena Ă€r ofta inte baserade pĂ„ nĂ„gon typ av vetenskap.
För varje produktkategori pÄ Amazon börjar teamet bakom Finch med en detaljerad efterforskning om de utmaningar som just den typen av produkter stÄr inför. De betygsÀtter sedan 10 eller 20 produkter frÄn kategorin med poÀng frÄn 1 till 10. Slutligen matar de informationen till ett maskininlÀrningsverktyg. Verktyget lÀr sig produktinformationen för resten av produkterna i kategorin och betygsÀtter dem.
â Leverantörskedjor Ă€r otroligt knepiga. De Ă€r inte sĂ„ transparenta som de borde vara. En hjĂ€lp för oss Ă€r att vi inte uppfinner hjulet pĂ„ nytt: vi anvĂ€nder mĂ„nga datauppsĂ€ttningar som redan finns ... men som just nu Ă€r mest inriktade pĂ„ företag och varumĂ€rken, och inte pĂ„ slutkonsumenten. Vi samlar egentligen bara all information som redan finns och placerar den pĂ„ en central plats, sĂ€ger Horvitz.
Horovitz förklarar att ingen produkt fÄr en perfekt 10:a, men att allt med poÀng över 6,5 har den minsta miljöpÄverkan i sin kategori.
â Om produkten Ă€r fysisk och finns pĂ„ marknaden sĂ„ har det förmodligen nĂ„gon form av negativ inverkan pĂ„ miljön. SĂ„ det som Ă€r viktigt för oss Ă€r att visa var den ligger i förhĂ„llandet till de andra produkterna dĂ€r ute, sĂ€ger hon
Finches mĂ„l Ă€r att ge âmiljövĂ€nlighetspoĂ€ngâ Ă„t alla produkter pĂ„ Amazon och sedan gĂ„ vidare till andra stora e-handelssidorna - och sĂ„ smĂ„ningom "vilken e-handelsplats som helst".
WebblÀsartillÀgget finns inte pÄ nÄgra marknadsplatser för digitala tillÀgg och det enda sÀttet att fÄ Finch Àr att skriva upp sig pÄ vÀntelistan.
Om du vill skaffa webblÀsartillÀgget kan du gÄ med i vÀntelistan pÄ Finchs webbplats.
Bild: Finch via Fast Company