đą Toyota utvecklar manuell vĂ€xellĂ„da för elbilar
Vissa mÀnniskor föredrar förbrÀnningsbilar framför elbilar enbart för att fossildrivna bilar Àr mer engagerande. Toyota arbetar pÄ en lösning pÄ detta.
Dela artikeln
Elfordon erbjuder mÄnga fördelar utöver bara den gröna aspekten och de lÀgre driftskostnader. Potentiellt Àr de mer pÄlitliga, smidigare och tystare, snyggare och snabbare. NÀr produktionsvolymerna ökar och tekniken mognar kan de till och med bli billigare i inköp.
Men för mÄnga kommer ingen av dessa fakta att locka till att köpa en elbil. För bilentusiasterna, som Àlskar sina bilar och inte ser dem som praktiska verktyg utan snarare glÀdjemaskiner, handlar bilen om en passion liksom ett uttryck för ett ideal.
Vissa frÄgar till och med hur en elbil ens kan vara sportig om den inte lÄter, eller om man inte behöver hantera vÀxellÄdan för att fÄ optimal kraft vid varje given tidpunkt. Toyota verkar tro att de kommer kunna blidka dessa mÀnniskor. Ett fÀrskt patent som de tagit fram beskriver en "pseudo-shifter", en anordning som efterliknar en riktig vÀxellÄda.
"Det elektriska fordonets styrenhet Àr konfigurerad att styra vridmomentet för elmotorn med hjÀlp av MT-fordonsmodellen baserat pÄ gaspedalens driftsmÀngd, pseudokopplingspedalens driftsmÀngd och vÀxlingslÀget för pseudovÀxeln som anvÀnds genom manövrering av reaktionskraftmanöverdonet. Styrenheten Àr konfigurerad att lagra skiftreaktionskraftens karaktÀristik som simulerar egenskapen hos vÀxlingsreaktionskraften i enlighet med vÀxlingsreglagets funktion. Sedan Àr regulatorn konfigurerad att styra vÀxlingsreaktionskraften som matas ut av generator för skiftreaktionskraft enligt pseudo-shifterns funktion med hjÀlp av den lagrade skiftreaktionskraftsegenskapen", stÄr det i ett av patenten.
PÄ ren svenska betyder det att systemet kommer att ha bÄde en koppling och en vÀxelspak, som Àr anslutna till mjukvara som i sin tur styr elmotorerna för att efterlikna beteendet hos en förbrÀnningsbil. Och inte nog med det: precis som en riktig sÄdan kommer vÀxelspaken att röra sig av sig sjÀlv nÀr du sÀtter ner foten, samtidigt som kopplingspedalen vibrerar.
Med all sannolikhet kommer förare att kunna aktivera den hÀr funktionen nÀr de kÀnner för att köra mer aktivt och inaktivera den nÀr de bara vill koppla av pÄ vÀgen hem.
Ăven om det inte handlar om en grön innovation i sig, sĂ„ kan det pĂ„skynda den gröna omstĂ€llningen och mildra en viss skepsis mot elbilar.