đ Toyotas djĂ€rva strategi â lanserar 30 elbilar innan 2030
Den största biltillverkaren i vÀrlden har tidigare uttryckt skepsis mot elbilar. I ett aldrig tidigare skÄdat drag har de tillkÀnnagett att de kommer att utöka sitt utbud med 30 elbilar innan 2030.
Dela artikeln
Den 14 december meddelade vÀrldens största biltillverkare, Toyota, att de har öronmÀrkt 70 miljarder dollar för elektrifiering. HÀlften av denna ansenliga summa Àr avsedd för att lansera 30 nya elektriska modeller fram till 2030. Deras lyxmÀrke, Lexus, vill ha ett helelektriskt utbud i Europa, Nordamerika och Kina samma Är.
Och i ett mycket ovanligt drag visade Toyota upp hela 17 nya konceptbilar, allt frÄn sedaner och smÄbilar till terrÀngbilar, skÄpbilar och rentav sportbilar.
âFör att vara konkret, planerar vi att lansera 30 batteridrivna elbilar till Ă„r 2030, globalt erbjuda ett komplett utbud av elbilar med batterier inom segmenten för passagerar-och yrkestrafik. Ta en titt. Detta Ă€r Toyotas breda utbud av elbilar med batterier! VĂ€lkommen till vĂ„ran morgondagens bilhall! (...) Elbils-eran Ă€r en möjlighet och en chans till mer variation och nöje! En elbil för dig, en elbil för mig och en elbil för alla", sĂ€ger Akio Toyoda, VD, Toyota Motor Corporation under en presskonferens.
Detta Àr ett överraskande drag frÄn Toyota, som tidigare uttryckt skepsis mot elfordon och inte undertecknade Glasgow-deklarationen om nollutslÀppsbilar och skÄpbilar under COP26.
Och Àven efter detta tillkÀnnagivande Àr de inte helt övertygade om att elfordon Àr framtiden: hybrid- och vÀtgasdrivna fordon Àr fortfarande en stark del av företagets framtida strategi.
âNĂ€r det gĂ€ller varför vi försöker behĂ„lla sĂ„ mĂ„nga alternativ, nĂ€r det gĂ€ller företagsledning, kan man tycka att det skulle vara effektivare att fokusera pĂ„ fĂ€rre alternativ. Men vi tror att det Ă€r viktigare att snabbt kunna anpassa sig till förĂ€ndringar i framtiden Ă€n att försöka att förutsĂ€ga framtiden, som Ă€r osĂ€ker. Det Ă€r dĂ€rför vi vill behĂ„lla alternativen tillgĂ€ngliga för vĂ„ra kunder tills rĂ€tt vĂ€g Ă€r tydlig, konstaterar Toyoda.
Det hÀr Àr fantastiska nyheter, vare sig du bryr dig om en hÄllbar framtid eller om du bara Àr en person som gillar bilar. Vi har tidigare skrivit om hur elbilar kommer att gynna entusiasten och logiken kanske gÄr Ät andra hÄllet ocksÄ: att möjligheten att hitta en bil som passar individuella behov och önskemÄl, hur specifika eller udda de Àn mÄ vara, kan övertyga mÄnga skeptiker att skaffa ett hÄllbart fordon.
Och förhoppningsvis kommer sÄdana hÀr rörelser att övertyga konkurrenterna att öka takten med vilken de utökar sina elektriska rÀckvidder. En optimistisk sluten cirkel, dÀr bredare sortiment leder till högre försÀljning och lÀgre utslÀpp, vilket leder till Ànnu bredare utbud som möter Ànnu fler behov.
Bild: Toyota