đłđŽ Norge fĂ„r helt elektriska kollektivtrafiksystem
I slutet av detta Är kan resenÀrer i Oslo förvÀnta sig att kunna förflytta sig fossilfritt. Staden planerar vÀrldens första helt elektriska system för kollektivtrafiken.
Dela artikeln
Oslo planerar att lansera vÀrldens första helt elektriska system för kollektivtrafiken. Stadens invÄnare kan förvÀnta sig att resa fossilfritt i slutet av detta Är.
I oktober 2022 tillkÀnnagavs ett avtal som gÀllde att ersÀtta de ÄterstÄende dieselbussarna i staden med 450 elektriska bussar i slutet av 2023. Denna förÀndring kommer att göra alla Oslos kollektivtrafiktjÀnster elektriska. Oslos kollektivtrafik inkluderar redan ett nÀtverk av elektrifierade tÄg, spÄrvagnar, fÀrjor och mer Àn 200 elbussar.
Ăystein Dahl Johansen, talesperson för Ruter, myndigheten för kollektivtrafiken i Oslo förklarar att de nya bussarna kommer att vara tystare och mer bekvĂ€ma för passagerarna jĂ€mfört med de gamla dieselbussarna.
"MÄnga av de gamla dieselbussarna som byts ut Àr runt 10 Är gamla och har gammal teknik och komfortstandard", sÀger han.
Enligt CNTraveler kostar denna uppgradering 500 miljoner kronor och stadens tjĂ€nstemĂ€n tror att denna investering kommer att leda till besparingar pĂ„ lĂ„ng sikt. Ăven om elbussar kan kosta mer initialt sĂ„ har de lĂ€gre drifts- och underhĂ„llskostnader.
âUnderhĂ„llet Ă€r billigare, det Ă€r ocksĂ„ billigare för operatörernaâ, sĂ€ger Sirin Stav, Oslos vice borgmĂ€stare för miljö och transport, till Reuters. "Allt som allt Ă€r det hĂ€r en win-win-situation."
Johansen sÀger att Ruter inte rÀknar med att bytet av gamla dieselbussar kommer att öka antalet passagerare inom kollektivtrafiken, men de tror att det kommer att göra Oslo till en mer attraktiv plats för bÄde invÄnare och besökare.
âUtslĂ€ppsfri kollektivtrafik gör Oslo till en bĂ€ttre stad att bo i, med mindre luftföroreningar och mindre bullerâ, sĂ€ger han.
Miljöaktivister varnar för att elektrisk kollektivtrafik har sina egna ekologiska bördor - sÀrskilt under tillverkning och Ätervinning av batterier. Ingvild Roerholt, transportspecialist för den norska miljögruppen ZERO sÀger att den vÀxande industrin mÄste ta ansvar och göra förbÀttringar för att uppfylla acceptabla miljöstandarder.
"Det finns stora utslÀpp, miljöproblem och krÀnkningar av mÀnskliga rÀttigheter förknippade med delar av [batteri]industrin idag", sÀger hon.
Det finns mÄnga stÀder runt om i vÀrlden som har anammat lösningar för elektrisk kollektivtrafik, precis som med Norge. Under de kommande Ären förvÀntas elektrifierad kollektivtrafik i till exempel Berlin, Bogotå, Jakarta och Los Angeles.