đŁ VĂ€xtmaterial reparerar vĂ€gar
Vid reparation av vÀgar anvÀnds ett material som kallas bitumen. Materialet hÀrrör frÄn fossila brÀnslen och Àr inte miljövÀnligt. En norsk startup har nu tagit fram ett grönt alternativ.
Dela artikeln
Bitumen, ett material som hÀrrör frÄn fossilt brÀnsle, anvÀnds vid reparationer av vÀgar. För att förse vÀrlden med ett grönt alternativ sÄ har en norsk startup tagit fram ett bindemedel framstÀllt ur vÀxtmaterial. Tanken Àr att man kan minska koldioxidavtrycket frÄn vÄra vÀgar.
SÄ hur fungerar detta? Företaget anvÀnder en maskin som kallas Carbon Crusher vilken maler det översta lagret pÄ en skadad vÀg. Sedan anvÀnds en form av lignin för att binda det krossade materialet. Lignin Àr det Àmne som hjÀlper vÀxter att behÄlla sin trÀiga och fasta struktur. Det hÀr projektet fÄr sitt lignin i form av biprodukter frÄn pappersindustrin.
Genom att anvÀnda lignin som Àr en restprodukt frÄn en annan industri sÄ blir den nya metoden för vÀgreparationer Ànnu mer hÄllbar. Optimist Daily skriver att "eftersom trÀd fÄngar CO2 nÀr de vÀxer sÄ innebÀr införlivandet av lignin i processen att metoden binder kol. Detta minskar koldioxidavtrycket för vÀgreparationer sÄ mycket att vÀgarna i grunden blir koldioxidnegativa."
âVi gör vĂ€gar som Ă€r en del av lösningen pĂ„ klimatkrisen, inte en del av problemet, sĂ€ger en av grundarna, Haakon Brunell, till Fast Company. Och det rĂ„kar ocksĂ„ vara ett billigare och mer hĂ„llbart sĂ€tt att reparera vĂ€gar.
Den maskinpark som företaget utvecklat krossar asfalten till finare material som kan ÄteranvÀndas. Detta eliminerar behovet av att anvÀnda nytt rÄmaterial.
Lignin Àr mycket mer flexibelt Àn bitumen och pÄ platser dÀr vÀdret Àr kÀrvt sÄ Àr detta en riktigt bra egenskap. I Norge tar de hÄrda vintrarna hÄrt pÄ vÀgarna. Marken fryser och tinar upprepade gÄnger. Carbon Crash grundare, Hans Arne FlÄto förklarar för Fast Company:
â Det konventionella bindemedlet, bitumen, blir vĂ€ldigt stelt nĂ€r vi fĂ„r frost och minusgrader. VĂ€gytan spricker, och dĂ„ mĂ„ste man fixa det och lĂ€gga pĂ„ ny asfalt. Sedan har du samma problem igen nĂ€sta Ă„r.
Genom att anvÀnda ett bindemedel som hÄller bÀttre - och Àr mer miljövÀnligt - sÄ viker asfaltsreparationerna in pÄ en mer optimistisk vÀg.