Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ€– Bris virtuella assistent ska hjĂ€lpa fler utsatta barn

đŸ€– Bris virtuella assistent ska hjĂ€lpa fler utsatta barn

Under pandemin har trycket ökat pÄ Bris. Nu tar de hjÀlp av smart teknik i form av en chatbot för att fler barn ska fÄ stöd.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Pandemin gör att oron har ökat bland mĂ„nga unga. Även efter att den medicinska krisen ebbat ut finns en risk för lĂ„ngsiktiga konsekvenser hos mĂ„nga barn vars liv och mĂ„ende pĂ„verkats under vĂ„ren. DĂ€rför Ă€r Bris verksamhet viktigare nu Ă€n nĂ„gonsin.

Catarina Nylund Àr kurator pÄ Bris och berÀttar att de i april haft 20 procent fler samtal Àn under en vanlig mÄnad 2019.

– MĂ„nga samtal handlar om skolan och Ă„ngest över betyg. Det beror bland annat pĂ„ att gymnasieeleverna nu har undervisning pĂ„ distans och mĂ„nga kĂ€nner att det stĂ€ller högre krav. Det har dragits till sin spets nu dĂ€r man sjĂ€lv fĂ„r ta ansvar men kanske inte har vuxna som lyssnar och kan stötta.

Catarina berÀttar att det ocksÄ handlar om barn som har det svÄrt hemma och fÄtt en vÀrre situation nÀr Àven förÀldrarna Àr hemma mer. Det kan handla om misshandel och missbruk men ocksÄ en oro för att vuxna ska bli av med jobbet och vad som kommer hÀnda ekonomiskt. MÄnga av dessa barn har, nÀr skolorna stÀngde ner, blivit av med ett andningshÄl.

– Alla försöker handskas med pandemin och det finns mĂ„nga vuxna som mĂ„r dĂ„ligt och spiller över sin oro och Ă„ngest pĂ„ barnen. Sen finns det barn som Ă€r rĂ€dda för att sjĂ€lva fĂ„ sjukdomen, sĂ€ger Catarina Nylund.

Trycket har alltid varit högt

Mikael Drackner Àr utvecklingsstrateg pÄ Bris och menar att trycket alltid varit högt pÄ Bris. SÄ var det innan pandemin men de mÀrker tydligt att det ökat Àn mer nu.

– Vi satt i ett möte redan tvĂ„ veckor innan pandemin bröt ut pĂ„ riktigt och funderade över frĂ„gor sĂ„ som hur vi skulle prioritera och kunna möta trycket. I första hand handlade det om chatten och hur det var möjligt att effektivisera kön till den. Bris har tidigare haft en enkel chatbot pĂ„ Messenger och Kik som sedan lades ner. Sedan dess har tekniken gĂ„tt fort framĂ„t och möjligheterna ökat. Skulle vi till exempel nu kunna ha en virtuell assistent med fler förmĂ„gor, som tog den allra första kontakten och hjĂ€lpte barnen med vissa frĂ„gor?

Chatten, dÀr Bris kuratorer kan skriva med barnen, Àr den mest populÀra kanalen och det Àr inte konstigt. Bris jobbar hela tiden med att försöka möta barnen dÀr de Àr och idag finns de digitalt, i sina mobiler, surfplattor och datorer.

Men det finns ocksÄ en annan viktig aspekt och det rÀcker med att gÄ till dig sjÀlv. Du skulle antagligen ocksÄ kÀnna ett motstÄnd att ringa nÄgon du inte kÀnner och prata om hur du mÄr. Det kanske inte Àr helt enkelt att ens hitta ett stÀlle dÀr ett sÄdant samtal kan Àga rum? Tröskeln Àr betydligt lÀgre att chatta med nÄgon.

Chatten Àr Bris mest populÀra stödkanal.

Boten ett första steg

För de som behöver mer hjÀlp kan boten vara viktig eftersom de kan bli förberedda pÄ vilka frÄgor som kan komma upp i ett samtal med en kurator. Boten blir steget in och kanske det som gör att man vÄgar gÄ vidare och söka kontakt med mÀnsklig kurator via telefon eller chatt.

– TyvĂ€rr Ă€r ofta kötiden runt 30-40 minuter innan barnen kommer fram och kan chatta med en kurator. Samtidigt som vi vill ge fler barn stöd via chatten vill vi ocksĂ„ minimera risken att tappa barnen innan de kommit fram till kuratorn. SĂ„ nĂ€r vi blev kontaktade av personer bakom uppropet #vitecherupp och Microsoft var tajmingen perfekt. De hade bĂ„de kompetens och verktyg att hjĂ€lpa oss ta fram en virtuell assistent som vi skulle kunna anvĂ€nda i chatten, sĂ€ger Mikael Drackner.

Just nu jobbar Bris tillsammans med Microsoft för att fÀrdigstÀlla den virtuella assistenten, eller chatbotten. Planen Àr att en första och enklare version ska lanseras till midsommar. DÄ kommer unga att kunna chatta med botten och fÄ svar pÄ mÄnga vanliga frÄgor. PÄ sikt Àr förhoppningen  att boten ska kunna vara ett bra stöd redan i kön medan man vÀntar.

– Vi ser det som en utvecklingsresa med flera steg. Steg ett Ă€r chatbotten dĂ€r bland annat Catarina jobbar med att ta fram svar pĂ„ olika frĂ„gor. Sen funderar vi över nĂ€sta steg, vad kan en bot göra i vĂ„ra system? Kanske kan boten samla in information innan man kommer fram? DĂ„ fĂ„r kuratorn snabbare koll pĂ„ situationen, men det kan ocksĂ„ göra att barnet fĂ„r skriva av sig och bli mer förberedd.

Planen Àr att en första och enklare version av boten ska lanseras till midsommar.

Visionsarbete med de unga som utgÄngspunkt

Ännu lĂ€ngre fram ser Mikael att en virtuell assistent kan bli en första instans som slussar barnen rĂ€tt, en slags triagering. Beroende pĂ„ utfallet kan assistenten ge vidare hjĂ€lp, skicka vidare till ett annat digitalt system eller till en mĂ€nniska.

– Microsoft Virtual Assistant, som den bot vi anvĂ€nder kallas, har mĂ„nga olika sĂ„ kallade skills. Det vi gör initialt anvĂ€nder bara en sĂ„dan skill. Vi Ă€r bara i början av den hĂ€r utvecklingen och vi drar nu igĂ„ng ett visionsarbete för att se hur vi kan anvĂ€nda den hĂ€r tekniken framĂ„t, vad som Ă€r möjligt och var grĂ€nserna gĂ„r.

UtgÄngspunkten Àr vad barnen önskar och vilka behov de har menar Catarina Nylund.

– Vi har alltid barnperspektivet och undersöker vad barnen efterfrĂ„gar och kĂ€nner. Bland annat har vi en expertgrupp, bestĂ„ende av barn och unga, som ger oss massor av insikter. Det ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att se hur chatbotten tas emot och vad vi kan göra mer med den hĂ€r tekniken framöver.

Vill du stötta Bris? Bli mÄnadsgivare hÀr.

Om #vitecherupp?

Vitecherupp Ă€r ett upprop som startades av Governo och IT&Telekomföretagen. Bakom uppropet finns ocksĂ„ nĂ„gra av vĂ€rldens största bolag som arbetar med frĂ„gor kring AI, analytics och IT. Syftet med uppropet Ă€r att försöka lösa olika utmaningar som orsakats och accentuerats av Coronapandemin. Även stiftelsen Warp Institute Ă€r engagerade i uppropet och rapporterar bland annat om de olika initiativen pĂ„ Warp News.

LĂ€s mer om #vitecherupp.

Om Bris

Bris, Barnens rÀtt i samhÀllet, Àr en av Sveriges ledande barnrÀttsorganisationer som varje dag kÀmpar för ett bÀttre samhÀlle för barn. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhÀllet och pÄverkar beslutsfattare för ett samhÀlle dÀr varje barn kÀnner till sina rÀttigheter och dÀr barnets rÀttigheter tillgodoses.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.