đ Star Treks "Holodeck" ett steg nĂ€rmare tack vare ny forskning
Ett team ingenjörer frÄn University of Glasgow har utvecklat ett nytt sÀtt att fÄ 3d-projektioner att kÀnnas verkliga. Det hÀr gör att drömmen om "Holodecks" kommer lite nÀrmare.
Dela artikeln
Ett team ingenjörer frÄn University of Glasgow har utvecklat ett nytt sÀtt att fÄ 3D-projektioner i luften att kÀnnas "verkliga" vid beröring. Det hÀr tack vare en teknik som de kallar aerohaptics.
Aerohaptics bygger pĂ„ luftstrĂ„lar som riktas med exakt precision och som dĂ€rmed kan skapa illusionen att anvĂ€ndaren vidrör en virtuell boll i ett sportspel, ett djur i ett interaktivt zoo eller en person â fast allt Ă€r renderat i en dator.
Det hÀr kan vara ett steg nÀrmare Star Treks Holodeck, en fiktiv teknik som anvÀnder hologram för att skapa hyperrealistiska 3d-simuleringar.
Holodecks finns pÄ flera av rymdskeppen i serien och besÀttningsmedlemmar kan gÄ in i Holodeck-rummet och vÀlja sjÀlva om de vill skapa en verklig, historisk eller pÄhittad miljö. Miljön upplevs som realistisk och det gÄr att interagera med bÄde virtuella personer och objekt.
Tillbaka till jorden och Skottland.
Gruppen vid University of Glasgow har nyligen publicerat sitt arbete i rapporten "Pseudo-Hologram with Aerohaptic Feedback for Interactive Volumetric Displays" som finns att lÀsa pÄ Wiley Online Library.
Professor Ravinder Dahiya frÄn University of Glasgows James Watt School of Engineering leder gruppen Bendable Electronics and Sensing Technologies, eller BEST, som utvecklat systemet.
â Haptisk feedback och volymetrisk displayteknik har utvecklats fort de senaste Ă„ren. Det hĂ€r har fört oss nĂ€rmare att skapa övertygande interaktion med virtuella objekt, sĂ€ger professor Dahiya till Daily Star.
Professor Dahiya menar att aerohaptics skapar en övertygande kÀnsla av fysisk interaktion pÄ anvÀndarnas hÀnder till en relativt lÄg kostnad.
â Vi tittar redan pĂ„ att lĂ€gga till ytterligare funktioner i systemet, till exempel att lĂ€gga till temperaturkontroll av luftflödet för att fördjupa kĂ€nslan av att interagera med heta eller svala föremĂ„l.
Teamet tror att deras teknik kan utgöra grunden för mÄnga nya applikationer i framtiden, till exempel att skapa övertygande, interaktiva 3D-renderingar av riktiga mÀnniskor för telekonferenser.
â Det kan hjĂ€lpa till att lĂ€ra kirurger att utföra knepiga procedurer virtuellt under sin utbildning eller till och med lĂ„ta dem beordra robotar att utföra operationerna pĂ„ riktigt. Vi ser fram emot att utforska möjligheterna nĂ€r vi fortsĂ€tter att utveckla systemet.
Tekniken Àr fortfarande i sin linda, men det Àr ett helt nytt sÀtt att interagera med datormodeller och eventuellt en helt ny typ av underhÄllning. Det Àr ett steg nÀrmare Holodeck.