Investeringar i ren energi är nu sju gånger större än i fossil energi i globala syds elproduktion, jämfört med en jämn fördelning för tio år sedan. En femtedel av länderna i globala syd har redan gått om rika länder när det gäller användning av sol- och vindkraft eller elektrifiering.
Utbyggnaden av förnybar energi växte med 17 procent under 2024, med rekordinstallationer på cirka 600 GW solkraft och 125 GW vindkraft. Investeringar i förnybara energikällor överträffar nu fossila bränslen med 10 mot 1, med mer pengar i solenergi än alla andra kraftkällor tillsammans.
Antalet föreslagna kolkraftverk inom OECD har minskat från 142 år 2015 till fem idag. Av dessa inkluderar fyra anläggningar planer för koldioxidavskiljning.
Globala investeringar i grön energi ökade med 11 procent till 2,1 biljoner dollar under 2024. Elfordon och förnybar energi står för största investeringarna med 757 respektive 728 miljarder dollar. I Kina investeringades 818 miljarder dollar, vilket är mer än USA, EU och Storbritannien tillsammans.
Solpaneler genererade 11 procent av EUs elektricitet under 2024, medan kolkraftverk stod för 10 procent. Användningen av fossila bränslen minskade för femte året i rad.
Utsläppen av koldioxid per person nådde sin högsta nivå 2012 och har sedan dess minskat. När utsläpp från markanvändning inkluderas visar data att toppen nåddes redan på 1970-talet.
Kolkraftens andel av Kinas elproduktion sjunker till under 60 procent för första gången detta århundrade. Kinas minskade kolanvändning har global betydelse eftersom landet står för 40 procent av världens kraftrelaterade utsläpp.
Globala installationer av energilagring når 69 gigawatt och 169 gigawatttimmar under 2024, en ökning med 76 procent jämfört med föregående år. Marknaden för energilagring kommer att växa till minst 228 gigawatt år 2035, tio gånger större än idag.
Kinas förbrukning av bensin kommer att minska med 4-5 procent varje år fram till 2030. Den minskade efterfrågan på bensin i Kina är mer markant än i USA och Europa. PetroChina förutspår att antalet bensindrivna bilar når sin högsta nivå redan 2025 och sedan kommer minska.