đ± Att odla utopier Ă€r att ta ansvar för sin tillvaro
Sedan pandemin gjorde entré i början av Äret har flera mÄlat bilden av 2020 som en dystopi. Men i denna mörka teckning finns all anledning att börja formulera vÄra utopier. FrÄgan Àr bara om vi vÄgar, skriver Victoria BÀck.
Dela artikeln
Författaren Rutger Bregman tog tempen pĂ„ samtiden i sin bok âUtopia for realistsâ som utkom 2016. Med blicken fixerad mot vĂ€st, skildrade Bregman en samtid som kan liknas vid en utopi med ett överflöd av mat och dryck, fri kĂ€rlek och god hĂ€lsa. Men Ă€ndĂ„ ter sig denna samtid bĂ„de blek och meningslös, och existensen stagnerad.
Som att vi nÄtt en platÄ i vÄrt paradigm dÀr utvecklingen stannat av.
Bregman förklarade att vi helt enkelt saknar de utopier som driver civilisationens utveckling framÄt. En utopi som han sjÀlv formulerar Àr en dÀr vi har öppna grÀnser, 15 timmars arbetsvecka och basinkomst. Men utopierna handlar inte bara om storpolitik. Bregman motiverar Àven lÀsaren att stÀlla sig frÄgorna, hur vill jag leva mitt liv? Vilken utopi kan jag visualisera?
Men hur mycket utopier har vi odlat sedan 2016? NÀr Ungdomsbarometern slÀppte sin Ärliga rapport konstaterades det att unga mÀnniskor ser allt dystrare pÄ framtiden sett till den osÀkra arbetsmarknaden. DÀrtill har pandemin, med den massarbetslöshet och de restriktioner som följt, lett till att flera beskrivit vardagen som en dystopisk tillvaro.
Samtidigt finns det anledning att tro att inte alla drabbats lika hÄrt av krisen. TvÀrtom.
NÀr mÄnga har fÄtt stÀlla om sin vardag efter restriktionerna har man tvingats ta ett steg in i framtiden. Digitaliseringen har fÄtt ersÀtta det fysiska rummet och har öppnat upp för mÀnniskor att utbilda sig eller arbeta oberoende av vart man bor. Dessutom har hemmakontoret lÄst upp mer tid, och luckrat upp förestÀllningar om hur en vardag kan se ut. Nu kan man jobba frÄn sommarstugan, odla nya intressen, pyssla om sitt hem och spendera mer tid i naturen. I vad man skulle kunna tolka som ofrihetens tid, har en ny slags frihet uppstÄtt i att skapa en ny livsstil.
Men med en ökad frihet att forma vÄrt liv mÄste vi ocksÄ vÄga förestÀlla oss hur vi vill leva. Utan att formulera en utopi, en efterstrÀvansvÀrd framtidsvision, kan friheten istÀllet uppfattas som svindlande. DÄ Àr det kanske inte heller svÄrt att förstÄ hur vi kan upplevas ha allt vi behöver, men samtidigt vara sÄ obenÀgna att ta det till oss.
Utopier har formulerats tidigare, och har Àven realiserats. Karl Marx sÄg ett idealsamhÀlle framför sig dÀr mÀnniskans roll i samhÀllet prÀglades av mÄngsidighet. DÀr skulle mÀnniskan kunna jaga pÄ morgonen, fiska pÄ eftermiddagen och sköta kreatur pÄ kvÀllen, utan att för den sakens skull vara antingen jÀgare, fiskare eller herde. IstÀllet för att se mÀnniskan som en förutbestÀmd varelse, skulle hon kunna leva ett liv som Àr bÄde utforskande och mÄngfacetterat.
1949 skrev nationalekonomen Friedrich Hayek i sin essĂ€ âThe Intellectuals and Socialismâ att det var just denna socialisternas förmĂ„ga att visualisera utopier som liberalt sinnade borde anamma. Och Hayek fick rĂ€tt. De senaste decennierna har kapitalismen i det liberala vĂ€st gjort oss bĂ„de friskare och rikare. Dessutom har vi Ă€ven blivit friare i att forma vĂ„rt eget liv, sĂ„ som Marx sjĂ€lv beskrev.
Trots sina vÀnstersympatier tackar Bregman kapitalismen för att ha banat vÀgen för all denna rikedom, men han hÀvdar Àven att kapitalismen ensamt inte kan förvalta den. Jag tolkar det inte som att kapitalismen Àr överspelad, utan att var och en mÄste ta ansvar för hur den fortsatta utvecklingen ska ta form.
Utopier kan formuleras i det stora likavÀl som i det lilla. Och med sÀkerhet kommer fler att stÀllas inför Bregmans frÄga om hur vi egentligen vill leva vÄra liv. Mer fritid och ökad valfrihet Àr fruktsamma förutsÀttningar för att börja odla vÄra utopier.