đ„ Chris Nolan: Hur storytelling kan förĂ€ndra framtiden â vad som Ă€r fel och hur vi fixar det
Varför berÀttas inte den verkliga historien om en bÀttre framtid? Och hur kan vi förÀndra det? FrÄgat och besvarat av Chris Nolan, en Emmy-vinnande regissör och manusförfattare.
Dela artikeln
Chris Nolan har vunnit flera Emmys som regissör och manusförfattare. Nu jobbar med en dokumentÀr som heter Protopia: The Good Future.
Destination: Protopia
Futuristen Barbara Marx Hubbard sa:
"Framtiden existerar först i fantasin, sedan i viljan, sedan i verkligheten."
Hon la till:
"Som du ser framtiden, sÄ agerar du och som du agerar, sÄ blir du."
TĂ€nk om vi kunde förestĂ€lla oss en vĂ€rld som stĂ€ndigt blir bĂ€ttre, med ökad överflöd, bĂ€ttre hĂ€lsa och fler och fler möjligheter? TĂ€nk om det faktiskt Ă€r den vĂ€rld vi nu lever i? DĂ„ borde vi, enligt Hubbard, alla agera med optimism och hopp. ĂndĂ„ Ă€r det tvĂ€rtom. VĂ€rlden Ă€r full av pessimism och rĂ€dsla för morgondagen.
Varför ser det ut sÄ? Varför berÀttas inte den verkliga historien om en bÀttre framtid? Varför Àr sanningen sÄ förvrÀngd? Och vad gör det med vÄr fantasi? Neurovetenskap visar att berÀttelser pÄverkar vÄr fysiska och mentala makeup pÄ mÄnga olika nivÄer. BerÀttelser kan förÀndra vÄra hjÀrnor och direkt pÄverka vÄra tankar, övertygelser, kÀnslor och handlingar. De formar vÄr vÀrld.
SÄ om vÄra hjÀrnor anvÀnder berÀttelser för att förstÄ vÀrlden, hur formar dÄ de oundvikliga och allt mer apokalyptiska nyheterna och underhÄllningsberÀttelserna vÄr vÀrldsbild? Det Àr inte konstigt att vi omöjligen kan se nÄgot bra i framtiden. Eller vad Kevin Kelly, grundaren av tidningen Wired, kallar Protopia. Detta Àr inte dystopi eller utopi utan helt enkelt en framtid som blir exponentiellt bÀttre och bÀttre.
Det bra, det dÄliga och din hjÀrna
Det finns en anledning till att dessa negativa berÀttelser fastnar hos oss. MÀnniskans hjÀrnor Àr evolutionÀrt kopplade till att vara nio gÄnger mer negativa Àn positiva. Ju mer rÀdsla-baserad nÄgot Àr, desto mer fÄngar den vÄr uppmÀrksamhet. SÄledes, det gamla tidningsordsprÄket: If it bleads, it leads.
TyvĂ€rr kan detta negativa utgĂ„ngslĂ€ge hindra oss frĂ„n att se det goda i vĂ€rlden (eller till och med i oss ââsjĂ€lva). NĂ€r vi alltid Ă€r i överlevnadslĂ€ge har vi svĂ„rt att förstĂ„ hur suverĂ€na vĂ„ra liv Ă€r och varför det hĂ€r Ă€r en fantastisk tid att leva. Ja, vi har enorma utmaningar: KlimatförĂ€ndringarna, fortsatta vatten- och energibehov, geopolitisk och social oro, en vĂ€xande marginaliserad befolkning, arter som utrotas och ett behov av större empati för allt levande.
Men vi har ocksÄ fördubblat den genomsnittliga mÀnniskans livslÀngd, medelinkomsten runt om i vÀrlden har tredubblats, och trots den senaste tidens inflation har kostnaderna för varor (mat, energi, transporter och kommunikation) sjunkit 1000 gÄnger. Den globala lÀskunnigheten har gÄtt frÄn 25 till 80 procent. Dessutom fortsÀtter tekniken att göra saker mer tillgÀngliga och hÄllbara genom att sÀnka kostnaderna för mat, energi, sjukvÄrd och bostÀder.
Snart kommer hela planetens Ätta miljarder mÀnniskor att vara uppkopplade. NÀr det hÀnder kommer innovationstakten att vara hÀpnadsvÀckande snabb. AI kommer att bli allestÀdes nÀrvarande och dramatiskt förbÀttra mÀnskliga förmÄgor genom att tillÄta oss att lösa problem som hittills har varit olösbara. Men tyvÀrr missar vi framstegen, pÄ grund av vÄr dÄliga förmÄga att förstÄ hastigheten pÄ exponentiell förÀndring.
Den mÀnskliga hjÀrnan utvecklades i en miljö som var lokal och linjÀr. I vÄra förfÀders liv var allt en dags promenad bort och förÀndringstakten var mycket lÄngsam. För drygt ett sekel sedan var en hÀsts hastighet sÄ snabb som information kunde fÀrdas. Nu, om nÄgot hÀnder pÄ andra sidan planeten, hör vi det en millisekund senare. VÀrlden har inte bara blivit global utan exponentiell. Denna nya era Àr vad jag kallar VUCA MAX.
VUCA MAX: Framtiden rör sig snabbare Àn du tror
En massiv accelererande exponentiell förĂ€ndring började verkligen sĂ€tta fart runt 2020, vid en avgörande punkt i mĂ€nsklighetens historia som vi inte var förberedda pĂ„. I vĂ„r dokumentĂ€r: It's VUCA: The Secret to Living in the 21st Century â var vĂ„rt uppdrag att hjĂ€lpa vĂ€rlden att komma ikapp dessa radikalt förĂ€nderliga tider.
VUCA Àr en akronym för Volatility, Uncertainty, Complexity och Ambiguity. Den myntades av militÀren 1987 för att förklara osÀkerheten under 1900-talet och Àr ett mycket lÀmpligt sÀtt att förklara villkoren och miljön under den tidiga delen av 2000-talet, dÀr vi bevittnade Moores lag och snabbt förÀndrad vÀrld. Det Àr dÀrför smartphonen i din ficka nu Àr en miljon gÄnger snabbare, en miljon gÄnger billigare och tusen gÄnger mindre Àn en superdator pÄ 1970-talet.
Nu har den exponentiella konvergensen av Moores lag, Metcalfes lag och Wrights lag skapat VUCA pÄ steroider. Fördubblingen konvergerar och stÀrks. VUCA Àr nu Massive, Accelerating och eXponential: VUCA MAX. För att ge dig en uppfattning om hur snabbt framtiden gÄr: Under de kommande tio Ären kommer vi att se 100 Är av förÀndring. Under de kommande 80 Ären kommer vi att se 20 000 Är av förÀndring.
TyvÀrr övervÀldigar vÄr evolutionÀra benÀgenhet för negativitet oss och gör oss sÄrbara för vÄra rÀdslor och förvrÀngda dystopiska synsÀtt. Det gör oss inte bara blinda för sanningen om framtiden och hur framtiden Àr bÀttre Àn nÄgonsin - utan det har ocksÄ en negativ inverkan pÄ vÄr mentala hÀlsa.
Kan underhÄllning rÀdda morgondagen?
âTomorrow is a heck of a thing to keep up with.â â Walt Disney.
Walt Disney var en teknisk innovatör, science fiction-berÀttare och futurist. Han dedikerade Tomorrowland med orden:
"En blick in i en vÀrld av underbara idéer, som visar mÀnniskans förmÄga ... ett steg in i framtiden, med förutsÀgelser om konstruktiva saker som kommer. Morgondagen erbjuder nya grÀnser inom vetenskap, Àventyr och vÀrderingar: atomÄldern, utmaningen i yttre rymden och hoppet om en fredlig och enad vÀrld."
Som en del av TV-programmet Disneyland presenterade Walt tre entimmes "vetenskapliga fakta"-avsnitt som blandade humor med vetenskap för att ge publiken en spÀnnande inblick i framtiden.
LÄt oss kontrastera den protopiska visionen med filmen "Tomorrowland" frÄn 2015. I filmen saboterar antagonisten mÀnsklighetens framtidsvision genom att sprida förutsÀgelser och mÀnsklighetens förestÄende kollaps direkt in allas huvuden. Och eftersom vÄra hjÀrnor slukar negativitet och pessimistisk information, förvandlade antagonistens sÀndningar mÀnskligheten till en pessimistisk och hopplös grupp utan vilja, syfte eller drömmar.
Ăven om antagonisten Ă€r lite stereotyp, speglar temat och handlingen vad som hĂ€nder i vĂ„r vĂ€rld idag. Hur vi visas en dyster, paranoid, rĂ€dd och apokalyptisk framtid.
Ingen framtid Àr perfekt
Hollywoodfilmer och TV har inte alltid lutat sig mot dystopi. Den klassiska sci-fi-filmen "2001: A Space Odyssey" hade nÄgra dystopiska teman (alla minns Hal) men den portrÀtterade ocksÄ den evolutionÀra utvecklingen och grÀnslösa potentialen hos mÀnniskan.
TvÄ framstÄende futuristiska berÀttelser frÄn 1970-talet, "Star Wars" och "Star Trek", hade ocksÄ nÄgra dystopiska berÀttelseelement, men överlag var de positiva berÀttelser med hoppfulla slut.
Star Trek tog sig an mÄnga tunga teman som rasism, religion, folkmord, utrotning, psykisk sjukdom, sexism, moral, död och tidsresor. Och Àven om Star Trek Àgde rum i rymden, var berÀttelserna alltid allegorier om livet pÄ jorden, vilket Àr anledningen till att Star Wars och Star Trek i ett halvt sekel har lagt ut en kurs mot en hoppfull framtid.
Var Àr vÄr Lucy?
Ironiskt nog var Star Wars och Star Trek inte lÀtta att sÀlja. Alla utom en studio tackade nej till Star Wars. Ingen större studio ville röra vid Gene Roddenberrys plan för en ras- och könsintegrerad besÀttning som representerar mÀnsklighetens framtid. Faktum Àr att om det inte vore för Lucille Ball, skulle det inte finnas nÄgot Star Trek.
Lucy hade precis skilt sig frÄn Desi och drev nu deras oberoende produktionsbolag Desilu. Star Trek sÄldes som en western i rymden, men piloten avvisades av NBC. Serien var död. Men eftersom Lucy nu simmade i pengar frÄn repriser av "I Love Lucy", gjorde hon nÄgot ovanligt. Hon betalade för en andra pilot och Àr den frÀmsta anledningen till att Roddenberry uppnÄdde sin positiva vision för framtiden.
Vissa kanske sÀger att dystopier Àr enklare att sÀlja och kanske till och med lÀttare att skriva. Eller som den brittiske sci-fi-författaren Brian Aldiss kallar dem, "mysiga katastrofberÀttelser". MÄnga Àr i grunden skrÀckhistorier med enkla handlingar och tydligt identifierad ondska. Protopias bygger Ä andra sidan historier som krÀver djupare flerdimensionella lager, karaktÀrsutveckling och komplexitet.
Positiva tecken: Det Àr möjligt
Cory Doctorow Àr en av de mest obevekliga och uppfinningsrika författarna som skriver i grÀnslandet mellan spekulativ fiktion och verklig teknik. Doctorow har ett uppdrag att inspirera till positiva framtider.
"Protopia Àr inte antagandet att inget kommer att gÄ fel. Att vara hoppfull innebÀr att tro att nÀr saker gÄr sönder kan vi laga dem. Det Àr fortfarande möjligt att modellera positiva framtida resultat och ha en dramatisk historia."
"Katastrofer Àr dÀr vi uppstÄr. De Àr mÀnsklighetens bÀsta ögonblick, nÀr vi offrar oss sjÀlva för andra."
Detta Ă€r en av sakerna vi tog upp i dokumentĂ€ren, "It's VUCA. The Secret To Living in the 21st Centuryâ, att i tider av kaos och osĂ€kerhet har mĂ€nniskor alltid visat den största styrka, motstĂ„ndskraft, mod och empati för varandra. Saker och ting gĂ„r fel. MĂ€nniskor gör misstag och Ă€r oense, sĂ€rskilt nĂ€r det gĂ€ller kriterierna som anvĂ€nds för att styra teknik eller hur man hanterar stora komplicerade framtida utmaningar - men vi kommer fixa det.
Ett lysande exempel pÄ en Protopia-film Àr "Arrival" regisserad av Denis Villeneuve baserad pÄ novellen "Story of Your Life" av Ted Chiang. Den handlar om en lingvist som vÀrvats av USA:s armé med uppgift att lÀra sig att kommunicera med utomjordingar som har anlÀnt till jorden innan spÀnningar leder till ett intergalaktiskt krig. "Arrival" ger inte bara ett fönster till hur kommunikation med andra arter kan se ut, utan den framstÀller ocksÄ utomjordingar som angelÀgna om att rÀdda mÀnskligheten snarare Àn att förinta den.
Kraften i en bild
En enda bild kan förÀndra historien.
1966 sÄg vÀrlden bilder av svampmoln och atombombstest. Bilderna av kÀrnvapensprÀngningarna fick mÀnniskor att kÀnna att civilisationen var dödsdömd. Som fotograf och aktivist visste Stewart Brand att bilder förÀndrar mÀnniskors beteende. SÄ han började en kampanj för att NASA skulle slÀppa en bild av hela jorden, tagen frÄn rymden.
Brand skapade till och med knappar som undrade: "Varför har vi inte sett ett fotografi av hela jorden Ànnu?" NÀr NASA Àntligen slÀppte bilden av hela jorden som tagits av NASA-astronauter, blÄste denna enda, hoppfulla, vackra bild bort de mörka atommolnen.
MÀnniskor sÄg inte bara en ljusare framtid utan det bidrog till att skapa vad som blev den transformativa ekologiska rörelsen. Vi var inte lÀngre passagerare pÄ en planet, vi var besÀttningen och ansvariga för dess vÀlbefinnande. Denna bild förÀndrade historien frÄn att mÀnskligheten kan förstöra sig sjÀlv med teknik till att mÀnskligheten kan upptÀcka sig sjÀlv.
HĂ€mta hem framtiden
Kevin Kelly, grundare av Wired och tidigare redaktör och utgivare av Whole Earth Review (Àttling till Stewart Brands Whole Earth Catalog) skriver:
"Kanske i detta skede av civilisationen och tekniska framsteg gĂ„r vi in ââi en permanent och oupphörlig framtidsblindhet. Utopi, dystopi och protopi försvinner alla.â
Kelly fortsÀtter att hoppas att vÄr nuvarande framtidsblindhet bara Àr en övergÄende fas och inte Àr en ofrÄnkomlig eller permanent Äkomma i vÄr moderna vÀrld. Vilket för oss tillbaka till berÀttandet.
En gÄng i tiden var vi sÄ exalterade och imponerade över framtidens möjligheter att vi firade framstegen med en vÀrldsomspÀnnande berÀttelse kÀnd som The World's Fair. New York World's Fair innehöll "The World of Tomorrow" och folk kom frÄn den med knappar som sa: "Jag har sett framtiden."
Jag vÀxte upp i Seattle. DÀr byggdes the Space Needle för The Century 21 Exposition (Àven kÀnd som Seattle World's Fair). Century 21 innehöll bland annat en futuristisk monorail och en resa till en bÀttre "World of Tomorrow".
World's Fair har samarbetat med ledande amerikanska företag och underhÄllningsföretag för att utbilda mÀnniskor om framtiden. PÄ vÀrldsutstÀllningen i New York 1964 hade Disney  med fyra stora attraktioner. Dessa attraktioner blev sÄ smÄningom en del av Disneylands Tomorrowland. Och efter deras framgÄngar gick Walt vidare med Project X, som skulle bli EPCOT - the Experimental Prototype Community of Tomorrow.
Dessa vÀrldsutstÀllningar hjÀlpte mÀnskligheten att visualisera, fira och fysiskt uppleva tekniska framsteg och framtidens fördelar.
En vÀg framÄt: BrÄdskande optimism
Jane McGonigal frÄn The Institute For The Future tror att:
ââ"Detta Ă€r en tid för brĂ„dskande optimism."
Vi mÄste förÀndra manuset om den mörka framtiden, annars har det lite vÀrde att gÄ ut i det okÀnda. Med andra ord, vi mÄste tro att kampen Àr vÀrd det. Men för att göra detta behöver framtiden pÄhejare.
Oavsett om historien presenteras av ett underhÄllningsföretag, ett företag, en expo eller en person med en vision, mÄste vi omfamna Protopias berÀttelser och upplevelser. BerÀttelser som blir en kraft för The Good Future och positiva förvaltare av förnyad optimism.
Genom att vĂ€gleda vĂ€rlden mot en mer realistisk syn pĂ„ framtiden ger vi mĂ€nniskor, sĂ€rskilt yngre generationer, möjlighet att tro att saker och ting blir bĂ€ttre, inte sĂ€mre â och ger dem hopp och inspiration att de kan möta morgondagens stora utmaningar.
Idag Àr unga mÀnniskor kroniskt pessimistiska och deprimerade om sin framtid. I en nyligen genomförd undersökning av 16 till 25-Äringar i tio lÀnder sa över 50 procent att "mÀnskligheten var dömd". DÀrför Àr et Àr viktigare Àn nÄgonsin att bete sig som om vÀrlden utvecklas och inte kollapsar. Det krÀvs bara en person med visionen och den rÀtta historien för att förÀndra planetens medvetande.
Som Barbara Hubbard sa:
"Hur vi ser pÄ framtiden avgör vÄr berÀttelse, hur vi agerar och vilka vi blir."
LÄt oss lyfta fantasin mot de ofattbara möjligheterna och överflöd som ligger framför oss.
LÄt oss vÀnda pÄ rÀdsla och den dystopiska tidsandan genom att skapa berÀttelser som kan förÀndra vÀrlden till det bÀttre och inspirera till en djÀrv vision och handling. Och ge mÀnniskor möjlighet att bli hjÀltarna i morgondagens berÀttelser.
Chris Nolan
Chris Nolan har vunnit flera Emmys som regissör och manusförfattare. Nu jobbar med en dokumentÀr som heter Protopia: The Good Future.
Han bor i Santa Monica, Kalifornien.