đ Elbilen - entusiasternas rĂ€ddning
MÄnga bilentusiaster saknar tiden dÄ bilar hade stuns och personlighet. Men vad mÄnga av dessa inte vet Àr att elbilen utgör en comeback av den sortens bilar som fÄr entusiasten att gÄ igÄng!
Dela artikeln
Bilen polariserar. För vissa en symbol för utslÀpp och trÀngsel, för andra frihet och personligt uttryck. Jag kan tillkÀnnage att jag hör till den senare skaran. DÀr mÄnga entusiaster hÄnfullt kallar elbilar för stavmixrar, ser jag elbilsrevolutionen som en storartad comeback för entusiastbilen. Onekligen kommer nÄgot gÄ förlorat. Ljudet, vibrationerna och det nÀstan levande temperament som en förbrÀnningsmotor besitter Àr nÄgot som saknar motstycke bland elbilar. Men elbilarna erbjuder entusiasterna sÄ mycket mer i utbyte.
Bakhjulsdrift
De flesta bilintresserade sĂ€ger en och samma sak: körglada bilar ska inte vara framhjulsdrivna. ĂndĂ„ har just framhjulsdrift blivit normen, ibland med fyrhjulsdrift som tillval. Detta har samtidigt varit ett rationellt beslut frĂ„n tillverkarnas sida, med fördelar som innefattar lĂ€gre produktionskostnader, lĂ€gre vikt och bĂ€ttre innerutrymmen, egenskaper de flesta bilköpare uppskattar. Det Ă€r för mĂ„nga tillverkare inte vĂ€rt mödan att ta fram en plattform speciellt för entusiaster, vilket i mĂ„nga fall innebĂ€r att man helt avstĂ„r att tillgodose nischkonsumenters önskemĂ„l.
Och det Àr hÀr elbilen kommer till undsÀttning. Med motorer direkt monterade pÄ axeln, finns ingen vikt att spara pÄ att vÀlja framhjulsdrift, inget extra innerutrymme att erbjuda. DÀr bakhjulsdrift tidigare var förbehÄllet prestigebilar, Àr Àven de mest överkomliga av elbilar bakhjulsdrivna, exempelvis Honda E och Volkswagen ID3.
De elbilar som Àr framhjulsdrivna Àr det oftast för att de delar bottenplatta med förbrÀnningsbilar.
Köregenskaper
Andra mÄsten för körglada bilar Àr en lÄg tyngdpunkt och ett vridstarkt chassi. NÄgot som traditionellt uppnÄtts med komplexa konstruktioner som försvÄrar underhÄll och inneburit höga inköpspriser. DÄ det Àr praktiskt för tillverkarna att lÀgga de tunga batterier i golvet, samt att elmotorer bÀst placeras pÄ axlarna - dessa egenskaper Àr karaktÀrstypiska för elbilar.
Samtidigt innebÀr elbilens enkla konstruktion att prestanda Àr mer överkomligt. Redan idag ser vi att elbilar med lÄng rÀckvidd ofta har bÀttre prestanda: sjÀlva prestandan Àr billig pÄ en elbil, nÄgot tillverkarna slÀnger med pÄ köpet för att fÄ elbilar med stora batterier att kÀnnas mer prisvÀrda. Allt eftersom batterier med högre energidensitet kommer ut pÄ marknaden kommer bÄde inköpspris och vikt att sjunka. DÄ kommer fler kunna uppleva den omedelbara responsen, det grÀnslösa ruset.
En passande analogi Àr att en motorstark förbrÀnningsbil Àr som att bemÀstra ett frustande vilddjur med egen vilja, medan en elbil Àr som att trÀ pÄ sig Iron Mans drÀkt: en förlÀngning av föraren.
Design
Den som Àr intresserad av bilar har sÀkert mÀrkt att mÄnga moderna bilar har mycket högre frampartier Àn de fordon som kom ut pÄ marknaden under 90-talet. NÄgot som försÀmrar sÄvÀl utseende som luftmotstÄnd.
Orsaken Àr kanske delvis crossovertrenden, men en mer avgörande faktor Àr reglerna för krocksÀkerhet. För att mildra skador pÄ fotgÀngare mÄste det finnas ett visst avstÄnd mellan huven och det hÄrda motorblocket.
Elbilar har ingen motor under huven, vilket ger tillverkarna mycket större designfrihet. Frihet att skapa former med lÀgre luftmotstÄnd för att hjÀlpa rÀckvidd sÄvÀl som toppfart. Frihet att skapa vackra former vi inte sett tidigare eller inte sett pÄ lÀnge.
Om man fÄr tro Volvo och deras nya Future of Design-video, sÄ Àr det inte bara huven som kan göras lÀgre: hela bilen kan göras lÀgre utan att offra den bekvÀma körstÀllningen, nÄgot som rentav kommer efterstrÀvas för att öka rÀckvidden.
Utbud
De allt högre utvecklingskostnaderna har inneburit att biltillverkare tvingas satsa pÄ sÀkra kort och att ha ett utbud av fordon som i största möjliga mÄn delar komponenter och bottenplattor. Detta lÀmnar vÀldigt lite utrymme för unika nischbilar. De höga utvecklingskostnaderna har knÀckt mÄnga tillverkare samtidigt som populÀra modellserier fÄtt lÀggas ner.
Bortsett frÄn sjÀlva batterierna, har elbilar en mycket lÀgre utvecklingskostnad. Resultatet Àr en uppsjö nya aktörer som försöker ta sig in pÄ marknaden, medan befintliga aktörer tillkÀnnager planer pÄ att tillverka elektriska nischfordon. Polestar har exempelvis valt att tillverka konceptbilen Precept pÄ grund av ovÀntat positiv feedback, nÄgot som förmodligen inte hade varit ekonomiskt görbart om Precept hade varit en förbrÀnningsbil.
Utöver detta kan vi nÀmna udda bilar som exempelvis Teslas futuristiska Cybertruck, Apteras droppformade trehjuling, Volkswagens nytolkning av Type 2 och Stellantis avsikter att satsa pÄ rallylegenden Lancia, vars utbud sedan flera Är utgjorts av en enda smÄbil.
Inte bara kommer utbudet bli större, vi kan Àven rÀkna med att spÀnnande nischbilar fÄr ett mer överkomligt pris i förhÄllande till sina mer alldagliga motsvarigheter. Redan 2027 kan vi vÀnta oss att elbilar kommer kosta mindre Àn motsvarande förbrÀnningsbilar och för entusiastbilarna, som idag Àr dyra, kan datumet vara Ànnu nÀrmre i tid.
LÀs ocksÄ:
đĄ Optimist's Edge: DĂ„ blir elbilar billigare Ă€n bensinbilar
"Sju av tio har helt fel om nÀr elbilar blir billigare att köpa Àn bensinbilar och av dessa tror hÀlften att det ALDRIG kommer att hÀnda.
Elbilar kommer att köra om bensinbilar nÀr kostnaden för batteriet gör dem billigare att köpa. Vi avslöjar nÀr det hÀr kommer att hÀnda."