đš Inkludering lönar sig
Att prata om mÄngfald Àr lÀtt. Att bygga organisationer dÀr en flora av olika perspektiv fÄr skjuts av ett inkluderande ledarskap, Àr svÄrare. Men nÀr det funkar frigörs enorma resurser.
Dela artikeln
HÄllbarhet och jÀmstÀlldhet har redan siffrorna pÄ sin sida: hÄllbara och jÀmstÀllda bolag Àr mer lönsamma. Nu visar analyserna att mÄngfald och inkludering kan ha en lika positiv effekt pÄ innovationskraft och lönsamhet.
Men det gĂ„r inte per automatik, menar Suzan Hourieh Lindberg, vd pĂ„ tillvĂ€xtbyrĂ„n The Social Few. NĂ€r jag trĂ€ffade henne för ett poddsamtal förra veckan poĂ€ngterade hon att en organisations perspektivtĂ€thet (vissa anvĂ€nder begreppet mĂ„ngfald) Ă€ven krĂ€ver ett aktivt och inkluderande ledarskap.  Â
The Social Few arbetar med datadriven inkludering. De börjar med att kartlÀgga organisationer för att se var det eventuellt rÄder "perspektivlÀckage" - alltsÄ vilka perspektiv tappar man bort pÄ vÀgen? DÀrefter följer de upp med analys och rÄdgivning.
Varför Àr dÄ inkludering lönsamt? Jo, av flera anledningar. NÀr olika perspektiv möts kan helt nya idéer uppstÄ - sÀrskilt om medarbetarna kÀnner att de fÄr, kan och vill göra sina röster hörda. DÄ kan innovationskraften accelerera ordentligt.
Det innebÀr i sin tur att arbetsgivaren blir betydligt attraktivare för framtidens största talanger, som vÀljer arbetsplats utifrÄn andra kriterier Àn bara lön och tjÀnstebil.
Dessutom handlar det om marknadspotential. Suzan Hourieh Lindberg menar att personer med utomsvensk bakgrund stÄr för en samlad köpkraft om 400 miljarder kronor i Sverige. Att utesluta stora samhÀllsgrupper frÄn produktutveckling, konsumentundersökningar, kommunikation och marknadsföring Àr med andra ord mycket dumt.
KonsultjĂ€tten McKinsey har Ă€gnat mycket tid Ă„t de hĂ€r frĂ„gorna. Den första rapporten Why diversity matters kom 2015 och satte tonen för en mer affĂ€rsmĂ€ssig instĂ€llning till inkludering, följt av Delivering through diversity 2018. Â
2020 slĂ€pptes den tredje rapporten Diversity wins som en ytterligare pĂ„minnelse om hur en mĂ„ngfald av perspektiv kan pĂ„skynda tillvĂ€xten - och hur homogena bolag sakta men sĂ€kert halkar efter. SĂ„ hĂ€r kan man sammanfatta deras studie:  Â
"Our latest analysis reaffirms the strong business case for both gender diversity and ethnic and cultural diversity in corporate leadershipâand shows that this business case continues to strengthen. The most diverse companies are now more likely than ever to outperform less diverse peers on profitability."
Lyssna gÀrna pÄ mitt samtal med Suzan för att lÀra dig mer om hur man kan tÀnka kring de hÀr frÄgorna.
PS. Glöm inte heller att kolla in boken Vad hÀnder nu med framtiden? 20 visioner om Sverige efter corona, dÀr jag tar upp bÄde icke-jÀmstÀlldhet och rasism i pandemins kölvatten - och hur krisen kan bidra till en nystart Àven pÄ dessa omrÄden.