Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🎹 Inkludering lönar sig

🎹 Inkludering lönar sig

Att prata om mÄngfald Àr lÀtt. Att bygga organisationer dÀr en flora av olika perspektiv fÄr skjuts av ett inkluderande ledarskap, Àr svÄrare. Men nÀr det funkar frigörs enorma resurser.

Christian von Essen
Christian von Essen

Dela artikeln

HÄllbarhet och jÀmstÀlldhet har redan siffrorna pÄ sin sida: hÄllbara och jÀmstÀllda bolag Àr mer lönsamma. Nu visar analyserna att mÄngfald och inkludering kan ha en lika positiv effekt pÄ innovationskraft och lönsamhet.

Men det gÄr inte per automatik, menar Suzan Hourieh Lindberg, vd pÄ tillvÀxtbyrÄn The Social Few. NÀr jag trÀffade henne för ett poddsamtal förra veckan poÀngterade hon att en organisations perspektivtÀthet (vissa anvÀnder begreppet mÄngfald) Àven krÀver ett aktivt och inkluderande ledarskap.    

Suzan Hourieh Lindberg, vd pÄ The Social Few. Foto: Christian von Essen

The Social Few arbetar med datadriven inkludering. De börjar med att kartlÀgga organisationer för att se var det eventuellt rÄder "perspektivlÀckage" - alltsÄ vilka perspektiv tappar man bort pÄ vÀgen? DÀrefter följer de upp med analys och rÄdgivning.

Varför Àr dÄ inkludering lönsamt? Jo, av flera anledningar. NÀr olika perspektiv möts kan helt nya idéer uppstÄ - sÀrskilt om medarbetarna kÀnner att de fÄr, kan och vill göra sina röster hörda. DÄ kan innovationskraften accelerera ordentligt.

Det innebÀr i sin tur att arbetsgivaren blir betydligt attraktivare för framtidens största talanger, som vÀljer arbetsplats utifrÄn andra kriterier Àn bara lön och tjÀnstebil.

Dessutom handlar det om marknadspotential. Suzan Hourieh Lindberg menar att personer med utomsvensk bakgrund stÄr för en samlad köpkraft om 400 miljarder kronor i Sverige. Att utesluta stora samhÀllsgrupper frÄn produktutveckling, konsumentundersökningar, kommunikation och marknadsföring Àr med andra ord mycket dumt.

KonsultjÀtten McKinsey har Àgnat mycket tid Ät de hÀr frÄgorna. Den första rapporten Why diversity matters kom 2015 och satte tonen för en mer affÀrsmÀssig instÀllning till inkludering, följt av Delivering through diversity 2018.  

2020 slÀpptes den tredje rapporten Diversity wins som en ytterligare pÄminnelse om hur en mÄngfald av perspektiv kan pÄskynda tillvÀxten - och hur homogena bolag sakta men sÀkert halkar efter. SÄ hÀr kan man sammanfatta deras studie:    

"Our latest analysis reaffirms the strong business case for both gender diversity and ethnic and cultural diversity in corporate leadership—and shows that this business case continues to strengthen. The most diverse companies are now more likely than ever to outperform less diverse peers on profitability."

Lyssna gÀrna pÄ mitt samtal med Suzan för att lÀra dig mer om hur man kan tÀnka kring de hÀr frÄgorna.

PS. Glöm inte heller att kolla in boken Vad hÀnder nu med framtiden? 20 visioner om Sverige efter corona, dÀr jag tar upp bÄde icke-jÀmstÀlldhet och rasism i pandemins kölvatten - och hur krisen kan bidra till en nystart Àven pÄ dessa omrÄden.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.