Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ„‡ Peak och varje mĂ€nniskans extraordinĂ€ra potential

đŸ„‡ Peak och varje mĂ€nniskans extraordinĂ€ra potential

NÄgon 10 000-timmarsregel för att bli expert i vÀrldsklass finns inte, men det betyder inte att vi alla kan bli experter. Med rÀtt sorts mÄlmedveten trÀning har vi alla enormt mycket större potential Àn vi trott. Det visar professor K Anders Ericssons banbrytande forskning.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra premium supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.

1924 besökte den ryska schackmÀstaren Alexander Alekhine New York för att spela mot 26 av de bÀsta spelarna i omrÄdet. Inte en i taget utan alla 26 samtidigt. Men det var inte det mest imponerande. Han spelade med ögonbindel och sÄg inte schackbrÀdorna.

Varje gÄng en spelare gjorde ett drag fick en löpare ropa ut det till honom och sedan göra det drag som Alekhine svarade med.

26 brÀdor, 832 pjÀser och 1 664 rutor att hÄlla reda pÄ. Inga anteckningar eller minneshjÀlpmedel.

Han spelade i 12 timmar, med en kort paus för middag, och klockan tvÄ pÄ natten hade Alekhine vunnit 16 matcher, förlorat fem och spelat oavgjort i fem ytterligare. PÄ grund av spelarnas kvalitet och antalet segrar anses det fortfarande vara en av de mest imponerande blindschaksmatcher som nÄgonsin spelats.

Alexander Alekhine mÄste ha varit ett geni.

Nej, faktiskt inte.

Med rÀtt typ av anstrÀngning och övning kan mÄnga göra det han gjorde. Och mÄnga har gjort det. Det nuvarande rekordet Àr 48 parallella partier, spelade av Timur Gareyev, som vann 38 av dem.

Om du vill bli expert i vÀrldsklass i nÄgot, och övar pÄ rÀtt sÀtt tillrÀckligt mycket kan du bli det.

Detta Àr bara inte jag som pÄstÄr det. Det Àr vetenskap.

ExtraordinÀr mÀnsklig potential

"... det hÀr Àr en bok om ett grundlÀggande nytt sÀtt att tÀnka pÄ mÀnsklig potential, som visar att vi har mycket mer makt Àn vi nÄgonsin insett för att ta kontroll över vÄra egna liv."

Denna mening frÄn boken Peak - Vetenskapen om att bli bÀttre pÄ nÀstan allt, sammanfattar perfekt professor K. Anders Ericssons livsverk och forskning.

Liksom mÄnga andra hörde jag först talas om honom nÀr jag lÀste Malcolm Gladwells bok Outliers: The Story of Success. Gladwell skriver om hur man kan uppnÄ expertis i vÀrldsklass. Hans frÀmsta bevis för det var forskning av K. Anders Ericsson.

Gladwell:

"De elever som skulle bli bÀst i sin klass började öva mer Àn alla andra: sex timmar i veckan vid nio Ärs Älder, Ätta timmar i veckan efter tolv Är, sexton timmar i veckan efter fjorton och uppÄt tills de vid tjugo Ärs Älder övade över trettio timmar i veckan. Totalt tiotusen timmar trÀning."

Gladwell kallade detta "The 10,000 Hour Rule" och gjorde nÀstan över en natt professor Ericssons forskning vÀrldsberömd.

"Tiotusen timmar Àr det magiska antalet för expertis."

Problemet Àr att det inte finns nÄgot sÄdant magiskt nummer för att bli vÀrldsledande expert. För att bli schackmÀstare, spela fiol för Berlinerfilharmonikerna eller toppa New York Times bÀstsÀljarlista mÄste du öva i mÄnga tusentals timmar, men du mÄste göra det pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt.

MÄlmedveten övning Àr det som skapar en expert

Professor Ericsson betonar att du inte automatiskt blir bÀttre pÄ nÄgot bara genom att göra det under lÄng tid. Om du har lÀrt dig spela tennis och sedan spelat pÄ samma nivÄ i 20 Är Àr du troligtvis inte en bÀttre tennisspelare Àn var du 20 Är tidigare. Du kan faktiskt vara sÀmre. Detsamma gÀller för lÀkare, lÀrare, revisorer, författare och de flesta andra fÀrdigheter. Din kropp slÄr pÄ autopilot och du slutar utveckla nya fÀrdigheter.

Vad du behöver göra Àr att stÀnga av autopiloten genom att utmana dig sjÀlv att utvecklas. En bÀttre forehand, bÀttre pÄ att stÀlla frÄgor till patienter, bÀttre pÄ att ge feedback till eleverna... och vad revisorer kan göra för att bli bÀttre i sitt yrke har jag ingen aning om.

Ericsson kallar detta mÄlmedveten övning.

  • MĂ„lmedveten övning har vĂ€l definierade, specifika mĂ„l.
  • MĂ„lmedveten övning handlar om att sĂ€tta ihop ett gĂ€ng smĂ„ steg för att nĂ„ ett lĂ„ngsiktigt mĂ„l.
  • MĂ„lmedveten övning innebĂ€r Ă„terkoppling.
  • MĂ„lmedveten övning krĂ€ver att du tar dig utanför din bekvĂ€mlighetszon.

Men guldstandarden Àr nÄgot som han kallar handledd övning:

"Handledd övning Àr mÄlmedveten övning som vet vart den ska och hur man kommer dit."

Det bÀsta sÀttet att veta vart du ska Àr att studera utövare i vÀrldsklass och mÀta dig sjÀlv mot dem. DÀrför Àr det endast möjlig dÀr man kan tÀvla eller mÀta resultat, som i sport. Om du vill bli vÀrldens bÀsta revisor, hur vet du nÀr du har lyckats? (FörlÄt alla revisorer om det finns ett revisors-VM som jag inte kÀnner till!)

Men du kan anvÀnda huvuddragen i handledd övning för att förbÀttra dina fÀrdigheter som lÀrare, författare eller till och med revisor.

En kritisk del av handledd övning Àr att som namnet antyder en lÀrare eller en trÀnare. NÄgon som lÀr dig rÀtt grundlÀggande fÀrdigheter och som du tillsammans med analyserar och lÀgger alla dessa smÄ förbÀttringar efter varandra för att bli expert.

Varje mÀnniska kan bli expert

LÀrdomarna frÄn Anders Ericssons forskning och livsverk Àr att varje mÀnniska kan vara expert pÄ nÄgot.

Alla kan inte vara en expert i vad som helst. Om du Àr vÀldigt kort kommer du inte spela i NBA, hur mycket och bra du Àn trÀnar. Men med rÀtt typ av övning och anstrÀngning kan du bli en bÀttre basketspelare Àn mÄnga lÀngre mÀnniskor.

Ett annat undantag Àr naturligtvis en psykisk sjukdom eller att vara född med nÄgot som Downs syndrom. Och bara för att du har ett handikapp, betyder det inte att det finns möjligheter för dig inom andra omrÄden.

NÀr vi ser pÄ mÀnskligheten tror jag att detta Àr en viktig insikt och mycket viktigare Àn att veta exakt hur man nÄr till expertnivÄn. Professor Anders Ericsson visade att vi alla Àr födda med enorm talang. Och vi bör sluta anvÀnda ordet talang för att beskriva vad som ofta Àr resultatet av mycket hÄrt och mÄlmedvetet arbete under mÄnga tusentals timmar.

Denna syn pÄ mÀnskligheten och vÄra medmÀnniskor - och oss sjÀlva! - visar ocksÄ vad som mÄste göras sÄ att alla som vill kan komma nÀrmare den potentialen. Först av allt frihet, att leva i en demokrati. TillrÀckligt med vÀlstÄnd i samhÀllet för att fÄ tid att öva och inte bara kÀmpa för sin överlevnad. Och naturligtvis bra skolor, med lÀrare som Àr de trÀnare som behövs för mÄlmedveten övning.

Men mest av allt kunskapen om att varje mÀnniska har denna potential. Vi bör inte se pÄ vissa mÀnniskor som hopplösa fall, dömda att alltid leva i fattigdom med enkla jobb. Vi bör se och leta efter potentialen i varje mÀnniska och inse att deras potential Àr mycket större Àn vi tidigare trodde.

FörestÀll dig potentialen för hela mÀnskligheten om mÄnga fler mÀnniskor blev experter i vÀrldsklass, och mÄnga, mÄnga fler nÄdde mer av sin egen potential.

En positiv framtid skulle komma mycket snabbare.

"... det hÀr Àr en bok om ett grundlÀggande nytt sÀtt att tÀnka pÄ mÀnsklig potential, som visar att vi har mycket mer makt Àn vi nÄgonsin insett för att ta kontroll över vÄra egna liv."

Till minne av K. Anders Ericsson, 1947-2020.


Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra premium supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.